Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از گذشت ۵ سال از حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران، این بار برج‌های دوقلوی متروپل آبادان که هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده بودند، تخریب شدند.

به گفته آقای حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در زمان ساخت این پروژه، چندین بار مهندسان ناظر هشدارهای لازم را در رابطه با تخلفات و وضعیت بحرانی آن به شهرداری آبادان گزارش داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اطلاعات دریافتی از سازمان نظام مهندسی کشور، پروژه متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت اخذ کرده، اما طراحی ساختمان آن از سوی سازمان نظام‌ مهندسی انجام نشده است. این سازمان بیش از ۶ بار، هشدارهای لازم را درباره وضعیت بحرانی این پروژه داده بوده؛ چراکه حدود سه طبقه از برج متروپل اضافی ساخته شده و بر بحرانی شدن وضعیت این ساختمان دامن زده بود.

برج متروپل در زمینی به مساحت بیش از ۶ هزار مترمربع، در ۱۱ طبقه با ۳۵ متر بر در خیابان امیری آبادان ساخته شده که امکان دسترسی به این مجموعه، از خیابان‌های امیری، امام خمینی و سعدی هم وجود دارد.

ساختمان متروپل آبادان دیروز در ساعت ۱۲ ظهر فرو ریخت که بر اثر این حادثه، ۱۱ نفر کشته و حدود ۳۵ نفر آسیب دیده و از زیر آوار‌ها بیرون کشیده شده اند. طبق اعلام سازمان هلال احمر، جستجو به اتمام رسیده و تمامی افرادی که از دیروز ریز آوار مانده بودند، خارج شده اند، اما آواربرداری همچنان ادامه دارد.

طبق قانون سازمان نظام‌ مهندسی، این سازمان وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه‌ها را ندارد و فقط می‌تواند در طول فرآیند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارائه دهد و شهرداری‌ها هستند که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را بگیرند.

رئیس جمهور، معاون اول و معاون اقتصادی او و همچنین دادستان کل کشور دستور فوری برای رسیدگی به این حادثه را داده و اعلام کرده اند که باید با متخلفان ساختمان متروپل آبادان برخورد قاطع شود و این افراد تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره این حادثه گفته، تمامی ابعاد حادثه آبادان در دست بررسی است و ما دستور داده‌ایم که در صورت تخلف ناظر پیمانکار و شهرداری با آن‌ها برخورد قاطع شود.

تاکنون  ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل دستگیر شده اند که دو شهردار قبلی و ناظران پروژه های برج دو قلوی متروپل هم در بین این افراد قرار دارند.

برخی از کاربران فضای مجازی، با انتشار تصاویری از زمان افتتاح ساختمان متروپل آبادان در حضور آقای شریعتی استاندار سابق خوزستان که مدتی در سازمان ملی استاندارد نیز مشغول به کار بود، خواستار برخورد با متخلفان این حادثه شده‌اند.

آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد هم با انتشار یک پیام در توئیتر به ماجرای فروریختن متروپل آبادان واکنش نشان داد؛ او نوشته است: «آه از خوزستان مظلوم. زودتر از اینها باید تعارفات را کنار گذاشت. مدعی العموم طی اقدامی فوری به پرونده بانیان حادثه متروپل رسیدگی کند. این حادثه تجربه ای برای ما در سازمان ملی استاندارد است تا با بی قانونی  ولنگاری در اسرع وقت برخورد شود».

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نظام مهندسی ساخت وساز سازمان نظام شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حادثه حریق در خیابان لاله‌زار تهران

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد: حدود یک ساعت پیش وقوع حریق در یک انبار ۲۰ متری بالای یک مغازه لوستر فروشی سبب بروز دود نسبتاً شدید در خیابان لاله زار شد.

وی افزود: نیرو‌های آتش نشانی در اسرع وقت همراه با تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شعله زنی صورت گرفته و حریق بلافاصله اطفا شده است همچنین خوشبختانه این حادثه مصدوم و تلفات جانی به همراه نداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ۳ پل در محدوده دره نورالشهدا اراک ساخته می‌شود
  • جزییات حادثه حریق در خیابان لاله‌زار تهران
  • ساخت آموزشگاه ۶ کلاسه سعدی در بندرخمیر
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
  • مهار حریق در ساختمان ۴ طبقه شهرک پردیسان
  • آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم
  • نجات جان ۱۵ نفر در آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود