Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@13:07:01 GMT

دردسرهای مقاله‌نویسی دانش‌آموزان پایه ششم!

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۱۷۹۱

دردسرهای مقاله‌نویسی دانش‌آموزان پایه ششم!

این روزها دانش‌آموزان سرگرم برگزاری امتحانات خردادماه در پایان سال تحصیلی هستند.

سال تحصیلی که نیمی مجازی و نیم دیگرش حضوری برگزار شد این موضوع در نحوه آمادگی دانش‌آموزان برای حضور در جلسه امتحانات تأثیرگذار بوده و هست. در این بین اما برخی دانش‌آموزان در سه پایه ششم، نهم و دوازدهم شرایطشان با سایر دانش‌آموزان متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ششمی‌ها با پایان دوره ابتدایی آماده ورود به دوره اول متوسطه می‌شوند، نهمی‌ها دوره اول متوسطه را به پایان رسانده و راهی دوره دوم و سرنوشت‌ساز آمادگی برای حضور در دانشگاه هستند و دوازدهمی‌هایی که مهیای حضور در مهم‌ترین رقابت علمی دوران زندگیشان یعنی کنکور و ورود به دانشگاه می‌شوند. از دوازدهمی‌ها که دوران تحصیل در مدرسه را به پایان می‌رسانند و سال بعد دانشجو خواهند بود اگر بگذریم، ششمی‌ها و نهمی‌ها ضمن برگزاری امتحانات نهایی جمع قابل توجهی از آن‌ها برای رفتن به مدارس خاص ازجمله نمونه‌دولتی و استعدادهای درخشان در رقابتی علمی شرکت خواهند کرد. 

  دردسر نامتعارف پایه ششمی‌ها
مدارسی که ظرفیت‌هایی مشخص و خاص دارند و تعدادی مشخص از دانش‌آموزان که رتبه علمی بهتری دارند را جذب می‌کنند. جذابیت‌هایی که مدارس نمونه‌دولتی و استعدادهای درخشان برای بسیاری از دانش‌آموزان دارند موجب شده تا دانش‌آموزان تلاش مضاعفی برای رسیدن به سطح علمی مدنظر و حضور در این مدارس داشته باشند. تلاشی که بی‌شک پس از قبولی در این مدارس برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شیرینی خاص خودش را به همراه خواهد داشت. با وجود اینکه شرایط برای رسیدن به مدارس نمونه‌دولتی و استعدادهای درخشان معلوم و مشخص است و بخشنامه‌های اجرایی آن نیز برای اداره‌های آموزش‌وپرورش و مدارس معلوم است اما مطرح کردن برخی موارد که اهمیت چندانی در بدست آوردن رتبه برای قبولی در آزمون‌های مدنظر ندارد سبب ایجاد مشکل و دردسر دوچندان برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است. به طور مثال اصرار به چاپ مقاله در روزنامه به نام دانش‌آموز پایه ششمی که برای آزمون مدارس نمونه‌دولتی نام‌نویسی کرده یکی از همین دست موارد است. چاپ مقاله در روزنامه‌ها این‌قدر برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بزرگ و مهم جلوه داده شود که همه آن‌ها درگیر بحث چاپ مقاله در جراید شوند. به نظر کار عقلانی و درستی نیاید در شرایطی که مطابق جدول وزارت آموزش‌وپرورش برای رتبه‌بندی نمره و امتیازات دانش‌آموزی که استحقاق رسیدن به مدارس نمونه در پایه هفتم را دارد چاپ مقاله در روزنامه‌ها تنها ۲ امتیاز دارد! و در واقع یعنی هیچ. 

رتبه بندی علمی مهم‌ترین شاخص 
برای رفع برخی نگرانی‌های والدین و دانش‌آموزان در این خصوص موضوع را از مسئول مدارس نمونه دولتی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی جویا شدیم. 
صمدی با اشاره به اینکه اصل و اساس اولیه نمرات یک دانش‌آموز پایه ششمی برای رسیدن به مدارس نمونه‌دولتی در پایه هفتم سنجش علمی این دانش‌آموزان است، گفت: دانش‌آموزان در این مرحله ۶۴۰ امتیاز می‌توانند بگیرند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله قبولی آن‌هاست. به این خاطر که اگر یک مدرسه نمونه‌دولتی ظرفیت پذیرش ۵۰دانش‌آموز پایه هفتمی را داشته باشد ۵۰نفر اول بر مبنای کسب همین ۶۴۰ امتیاز ارزشیابی می‌شوند چنانچه تعداد دانش‌آموزانی که ۶۴۰امتیاز کسب کردند بیشتر از تعداد ظرفیت پذیرش یک مدرسه بود موارد بعدی امتیازآور که در مجموع با ۶۴۰ امتیاز تا ۱۰۰۰ امتیاز را شامل می‌شود مدنظر قرار می‌گیرد.
وی افزود: مواردی ازجمله حافظ قرآن بودن با ۱۵۰ امتیاز، کسب رتبه در جشنواره جابربن حیان با ۳۰ امتیاز، کسب مقام در مسابقات قرآن و اذان ۲۵ امتیاز، کسب مقام در مسابقات فرهنگی هنری ۲۰ امتیاز، کسب رتبه در رقابت‌های ورزشی ۳۰ امتیاز و موارد دیگر ازجمله موضوعات مورد ارزشیابی یک دانش‌آموز پایه ششمی برای موفقیت در آزمون مدارس نمونه‌دولتی است که همان‌گونه که بیان شد در صورت برابری امتیازات علمی تمامی ظرفیت پذیرش یک مدرسه که همان ۶۴۰ امتیاز است این موارد و موارد دیگر برای غربالگری دانش‌آموزان مدنظر خواهد بود.
 
چاپ مقاله ۲ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز
مسئول مدارس نمونه‌دولتی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در واکنش به این موضوع که در برخی مناطق و شهرستان‌ها چاپ مقاله در روزنامه‌ها برای رسیدن به مدارس نمونه‌دولتی سبب ایجاد مشکلاتی برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است، اظهار کرد: همان طور که بیان شد موارد متعددی در ارزشیابی دانش‌آموزان پس از رتبه‌بندی علمی آن‌ها مدنظر است که نمونه‌هایی از آن بیان شد اما در مورد چاپ مقاله باید والدین این موضوع را مدنظر داشته باشند که تنها ۲ امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز موردنظر به این مورد تعلق می‌گیرد که واقعاً امتیاز کمی نسبت به سایر موارد است.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کلاس ششم مقاله نویسی چاپ مقاله در روزنامه مدارس نمونه دولتی دانش آموز پایه برای رسیدن آموزش وپرورش پایه ششمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۱۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش