حضور و نقش زنان در جنگ بیشتر پرداخت شود
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۲۲۵۸
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسب گرامیداشت روز سوم خرداد ویژه برنامه فرهنگی با عنوان «شهر خون و لاله» با محوریت نقش بانوان در حماسه خرمشهر، توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با مشارکت بنیاد آیههای ایثار و تلاش صبح دیروز سهشنبه سوم خرداد با حضور سیده کبری عارف زاده از همرزمان شهید محمد جهان آرا و محمد علی نورانی راوی کتاب «پسرهای ننه عبدالله»، علیرضا زند وکیلی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، جمعی از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس، بانوان کتابدار و اصحاب رسانه با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار و به صورت زنده از صفحات مجازی اداره کل کتابخانههای عمومی استان پخش شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقش زنان در روحیهدهی به فاتحان خرمشهر
فرحروز فاتحی مدیرعامل بنیاد آیههای ایثار و تلاش در این مراسم گفت: امیدوارم روحیه سلحشوری در بین مردم ما حفظ شود. گرامیداشت یاد شهید صیاد خدایی عضو نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امری ضروری است؛ او در عین گمنامی فرد مؤثری بود؛ امیدوارم خداوند درجه رفیع شهادت را نصیب ما بنماید.
فاتحی با بیان اینکه زنان تأثیر زیادی بر روحیه رزمندگان در فتح خرمشهر داشتند افزود: امروز هم وقتی صحبتهای زنان آن دوران را میشنویم جامعه روحیه میگیرد. این فعالیتها قابل تقدیر است. امیدوارم در عرصه فرهنگی به سادگی از کنار –تلاش این زنان- نگذریم.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شعر زنان عاشورایی گفت: مقام معظم رهبری گفتند دفاع مقدس یک گنج است و هر زمان میتوان از آن توشهای برداشت. این زنان؛ مؤثر در دوران دفاع مقدس مثل همان توشه هستند. خانم عارف زاده آن زمان یک دختر هفده ساله بودند و حیف است که زندگی ایشان را به فیلم، نمایشنامه و کتاب تبدیل نشود؛ نسلهای بعد وقتی این قصهها را بخوانند حسرت میخورند که چه کسانی دراین زمان زندگی میکردند.
برگزاری هفت دوره کنگره زنان عاشورایی
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شعر زنان عاشورایی در ادامه به فرازهایی از زندگی خانم پروین سلیحی از زنان مؤثر در دوران انقلاب اسلامی که در نشست نیز حضور داشت پرداخت و گفت: وی زندانی دوران پهلوی بودند و همسر شهید لبافی نژاد هستند. ساواکیها فرزندشان را از او جدا میکنند و خدا را شکر میکنیم در روند فعالیتهای این بنیاد افراد خوبی را پیدا کردیم. همچنین با شاعران زیادی ارتباط برقرار کردیم.
وی با بیان اینکه هفت دوره کنگره شعر زنان عاشورایی تاکنون برگزار شده که سه دوره آن در مشهد بود و سال قبل هم در شیراز برگزار شد افزود: حاصل کنگرهها چاپ چند کتاب است که در اختیار دوستان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه رهبری بحث جهاد تبیین را مطرح کردند گفت: یکی از اتفاقات دوران دفاع مقدس شعر است که برای الگوسازی از شعر میتوانیم استفاده کنیم. رسالت بزرگی بر دوش شاعران ما قرار دارد تا با سرودن اشعار خود این الگوسازی را نسل به نسل ادامه دهند.
پرداختن به ایثار مردم خوب و نجیب خرمشهر امری ضروری است
محمد علی نورانی، راوی کتاب ننه عبدالله؛ از رزمندگان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه چهلمین سال آزادسازی خرمشهر را در حالی برگزار میکنیم که رزمندگان خرمشهر پیرتر و پیرتر میشوند و دغدغه آنها فقط خودشان نیست؛ بلکه فرزندانشان است که جامعه آنها را از فرهنگ ایثارگری دور میسازد؛ ادامه داد: پرداختن به ایثار مردم خوب و نجیب خرمشهر امری ضروری است این مردم زحمات زیاد و گذشتهای بی شمار انجام داده اند.
وی با بیان اینکه هر نهضتی برای موفقیت باید با سه مؤلفه همراه شود و اگر این اتفاق بیفتد موفق میشود گفت: این سه مؤلفه شامل مردمی بودن، هدف داشتن و عقیدتی بودن و سوم دارای رهبری مقتدر بودن هستند.
نورانی افزود: در دوران پیش از جنگ تحمیلی خرمشهر بسیار آباد بود و علما و روحانیون برای سفر به نجف از شهر خرمشهر تردد میکردند. در این بندرگاه این شهر کشتیهای بزرگ پهلو میگرفتند و مردمان کشورهای دیگر آنجا میآمدند. مردم این شهر بهواسطه شرایط آن با فرهنگهای مختلف آشنا میشدند و لباسهای زیبا، شیک و مد روز میپوشیدند.
مردان و زنان دوشادوش در خرمشهر جنگیدند
وی افزود: مردم شهر یکدیگر را میشناختند و ناگهان در ۳۱ شهریور با حمله عراق این شهر به یک جهنم تبدیل شد. مردم نمیدانستند به کجا پناه ببرند. جایی امن نبود که کودکان را به آنجا ببرند. با چشم خودم دیدم فرد دوچرخه سواری به سرش ترکش خورد.
وی با بیان اینکه آرزو دارم یک روز –هنرمندان و نویسندگان- زیبایی آن شهر و حالتهای معنوی آن شهر را به تصویر بکشند. ادامه داد: جنگ ماهیت مردمی داشت و زنان در کنار مردان میجنگیدند. کار آنها فقط پشتیبانی در پشت جبههها نبود.
وی همچنین ماجرای اصابت ترکش به چشمانش را تعریف کرد و اینکه مادرش با توسل به ائمه و حضرت خدیجه (س) شفای فرزندش را از خداوند خواسته بود و ادامه داد: در نهضتهای مبارزاتی هدف و اعتقادات اهمیت دارد.
روای کتاب «ننه عبدالله» گفت: دفاع در ذات همه انسانها و همه گیاهان و حیوانات است. دشمن به خرمشهر حمله کرده بود و معلوم بود که باید از آن دفاع کرد. همان مردمی که شلوار جین و زنانی که آرایش میکردند برای دفاع آماده شدند. وقتی جنگ شد افرادی که لب شط قدم میزدند و موسیقی گوش میکردند پشت در سپاه ایستادند و اسلحه میخواستند. اسلحه خانه خرمشهر وقتی خالی شد مردم سر نیزه و نارنجک میگرفتند. مردم با چوب و چماق حتی به سمت مرزها روانه شدند.
تأثیر رهبری جنگ بر جوانان خرمشهری
وی گفت: رهبری و هدایت امام خمینی (ره) آنقدر اثرگذار بود که وقتی صحبت میکردند اشک در چشمان جوانان حلقه میزد.
نورانی به فرازهایی از کتابش اشاره کرد و با بیان اینکه کتاب در چهار محور پرداخته شده افزود: صدام قبل حمله به خرمشهر یک جنگ داخلی ایجاد کرده بود. یک جنگ سخت با بمب گذاری و نبرد کوچه به کوچه ایجاد کرده بود که کمتر جایی به آن پرداخته شده است در این کتاب مفصل به آن پرداختم. همچنین جنگ تن به تن در خرمشهر ایجاد شد.
وی گفت: جنگ ۳۵ روز نبود بلکه ما ۴۵ روز مقاومت کردیم. حداقل ۱۰ روز قبل شروع رسمی جنگ، در مرزها میجنگیدیم و مقاومت کردیم. آنها که شروع جنگ را ۳۱ شهریور میدانند میگویند خرمشهر ۳۵ روز جنگید.
خرمشهر هیچوقت سقوط نکرد
این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه خرمشهر هیچ وقت سقوط نکرد، گفت: بخشی از این شهر سقوط کرد. خرمشهر توسط رود کارون دو بخش میشود و وقتی نیروهای ما شهید شدند و ضعیف _بخشی از شهر سقوط کرد _ در آن شرایط مردم برای دفاع اسلحه به دست گرفتند. تا اینکه دستور آمد عقب نشینی کنیم.
در بخش دیگری این رزمنده به بیان خاطراتی از جنگیدن ۵ برادر خود پرداخت و افزود: همه برادران من در جنگ بودند، مادرم طاقت نیاورد و با اینکه مدتی در شیراز بود اما باز برگشت. مادرم به تدریج خودش را به دفتر شهید جهان آرا در خرمشهر میرساند.
نورانی گفت: آن زمان یک مرغداری داشتیم که مادرم آنجا را به ایستگاه صلواتی و پایگاه خانوادگی ما تبدیل کرد و به رزمندگان خوراکیهایی که در اختیار داشت را میداد.
حضور زنان در جنگ نیازمند پرداخت بیشتر است
در ادامه این برنامه سید کبری عارف زاده از زنان مؤثر در فتح خرمشهر با بیان اینکه درباره خرمشهر و مقاومت آنها و فرهنگ مردم آن آقای نورانی توضیح دادند، گفت: انتظار دارم به حضور خواهران در جنگ بیشتر پرداخته شود. امام خمینی (ره) هم میگفت از دامن زن مرد به معراج میرود.
وی افزود: در بحث خاطرات خانمها وقتی وارد میشوید همه چیز هست. تربیتی، فرزندپروری، کانون خانواده و … نویسندگان و روانشناسان نیز میتوانند از این خاطرات استفاده کنند. زمانی که انقلاب شد همه مخصوصاً حضرت امام (ره) با رهبری و تدبیری که داشتند میدانستند هیچ وقت استکبار جهانی نمیگذارد انقلاب ایران روی پای خود بایستد. امام میدانستند حتماً از طریق همسایگان به ما حمله میشود؛ برای همین فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر کردند و این آموزش را مختص مردان ندانست.
عارف زاده با اشاره به اینکه آن زمان ما عضو انجمن اسلامی دبیرستان بودیم و اولین گروهی بودیم که آموزش دیدیم؛ گفت: در آن مقطع ۸۰ نفر آموزش دیدیم و دو سه نفر از خانمها بعدها به عنوان مربی انتخاب شدند و در پادگانی در ۸ کیلومتری خرمشهر آموزش دیدیم.
وی با بیان اینکه آن پادگان بعدها به نام اولین شهید خرمشهر، شهید بختور نامگذاری شد افزود: هنوز روبانی که به مقنعهمان وصل میکردیم و نام شهید عباس فرحان اسدی و موسی بختور روی آن نوشته شده بود را دارم.
زنانی که دستشان پینه میبست
این رزمنده دوران دفاع مقدس که از همرزمان شهید جهان آرا بوده در ادامه گفت: خواهران مسئولیتشان در آن مقطع شروع شد. در ۳۱ شهریور ماه جنگ از حد مرزها گذشت و به شهرها رسید. اجساد زیادی روی زمین بود که قرار بود غسل و دفن شوند. با صدای سوت خمپاره اجساد را مجبور بودند بر زمین بگذارند تا ترکش خمپاره به حمل کنندگان جسد اصابت نکند و گاهی چندبار مجبور میشدند جنازهها را بر زمین بگذارند.
عارف زاده همچنین به بیان خاطرات دیگری از حضور زنان در دوران دفاع مقدس و فتح خرمشهر پرداخت و افزود: نمونههایی از مادران که خودشان رزمنده بودند را در خاطرم حفظ کرده ام؛ همچنین زنانی که همسرشان اسیر بود و دخترشان در منطقه اسیر بودند و یا مادری که دو فرزندش شهید شده بودند. درست است که از حضرت زینب (س) الگو میگرفتیم اما با روحیه لطیفی که خانمها دارند جنگ دوران سختی بود. چرا که فردی که در منطقه حضور دارد احساسش و درکش از آن متفاوت است.
وی با بیان اینکه از تمام این اتفاقات میتوان نکات تربیتی و آموزشی فراگرفت گفت: هنوز بعد از چهل سال مرور این خاطرات برای ما سخت است. از ما میخواهند آن دوران را روایت کنیم. اما وقتی این ماجراها را روایت میکنیم تا چند ماه بر ما اثر میگذارد.
عارف زاده با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر امدادگر بودم و قبل از آن در کار جا به جایی مهمات بودم افزود: بستههای مهمات ۹۰ کیلوگرم بود و دختران این جعبهها را حمل میکردند. شبها نیز مانند آقایان پست میدادیم. روزهای اول دستهای ما تاول میزد اما بعدها دستهایمان پینه بسته بود. چند ماه در بیابان چادر زدیم. سرویس بهداشتی صحرایی هم آنجا ایجاد کردیم.
گذشتن از جان بزرگترین ایثار است
در بخش دیگری از این نشست علیرضا زند وکیلی مدیر کل کتابخانههای عمومی استان تهران با اشاره به اینکه بانوان در جنگ نقش داشتند و این نقش بی بدیل بود و همه ما در شهرها یک ننه عبدالله داشتیم گفت: بزرگترین ایثار گذشتن از جان است کسی حاضر نیست سوزنی در دستش فرو برود.
وی با بیان اهمیت مقام جانبازی افزود: امیدواریم بتوانیم سهم کوچکی در بیان مقولات ایثارگری ایفا کنیم؛ امیدواریم بتوانیم درصد کوچکی از شرمندگیمان را جبران کنیم.
در میان سخنرانی افراد حاضر در این برنامه چند نفر از شاعران حوزه فرهنگ مقاومت به شعرخوانی پرداختند. از جمله قادر طراوت پور، سید مسعود علوی، هادی جانفدا، فاطمه بیرامی، دختر شهید احمد زارعی و زینب دانشی هرکدام یاد شهدا و ایثارگریهای آنها را گرامی داشتند. دختر شهید زارعی بابت حوادث اخیر خوزستان به مردم ایران تسلیت گفت و این منطقه را خون ایران توصیف کرد.
کد خبر 5498569 فاطمه میرزا جعفریمنبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری دفاع مقدس فتح خرمشهر انقلاب اسلامی ایران دوران دفاع مقدس اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران دوران دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر زنان سالروز آزادسازی خرمشهر سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب آزادسازی خرمشهر شهید صیاد خدایی دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس نمایشگاه کتاب تهران تازه های نشر بنیاد ملی بازی های رایانه ای سالروز آزادسازی خرمشهر تحقیق و تفحص بازی های رایانه ای کل کتابخانه های عمومی استان دوران دفاع مقدس زنان عاشورایی ننه عبدالله عارف زاده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۲۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
به گزارش همشهری آنلاین، فهیمه فرهمندپور؛ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در روزنامه همشهری نوشت، سؤالی مطرح شده مبنی بر اینکه چه کارهایی باید میشد تا شاهد اتفاقات و توهینهایی که در بازی پرسپولیس و سپاهان به تماشاگران زن شد، نباشیم. در این موضوع چند نکته وجود دارد؛ نکته نخست این است که کارهای فرهنگی تدریجی و دیربازده است. فرهنگسازی چه به این معنا که مقولهای میخواهد فرهنگ شود و چه به این معنا که میخواهیم مقولهای از فرهنگ حذف یا اصلاح شود، به زمان نیاز دارد. فرهنگ ورزشگاه نه در مدت ۶ماه و یک سال ساخته شده و نه قرار است در این مدت ۶ماه و یک سال تغییر کند.
نکته دوم؛ این اتفاق نشان داد اینکه ادعا شود با حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه میشود بر فرهنگ موجود در این فضا مسلط شد و آن را تغییر داد، در ساحت واقعیت، شدنی نیست. تامین امنیت زنان در ورزشگاه فقط این نیست که در ورودی و خروجی مجزا برای زنان درنظر گرفته شود یا سرویسهای بهداشتی مناسب برای آنها پیشبینی شود. مسئله مهم در این موضوع، وضعیت فرهنگی ورزشگاههاست. این وضعیت موجود در یک سال و ۶ماه شکل نگرفته که با یک سال و ۶ماه کار بتوانیم آن را تغییر بدهیم. متأسفانه ورزشگاهرفتن زنان طبیعتا چنین مخاطراتی را به همراه دارد و بهنظر نمیرسد که صرفا با دستگیری یک نفر خاطی یا عذرخواهی او این مسئله حل شود و تضمینی وجود ندارد که تکرار نشود.
موافقان حضور زنان در ورزشگاهها این موضوع را با حضور زنان در سینماها و پارکها مقایسه میکنند و میگویند همانطور که زنان و مردان در سینما و تئاتر یا در خیابان و پارک میتوانند در فضای مشترک کنار هم باشند، در ورزشگاهها هم میتوانند با هم فوتبال تماشا کنند. زنان را کنار بگذاریم و خود مردان را با هم مقایسه کنیم. مردانی را سراغ دارید که بعد از تماشای یک فیلم صندلیهای سالن سینما را بشکنند؟ ولی بارها این اتفاق در ورزشگاهها افتاده است. فضای ورزشگاه با سینما و تئاتر قابل مقایسه نیست و نگاه متفاوتی را برای حل مسائل میطلبد. افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاهها هستند، این دغدغهها را داشتند. با اتفاقاتی که افتاده است میشود واقعبینانه اظهارنظر کرد که با صرف درستشدن زیرساختهایی مثل نردهکشی، ورودی و خروجی مجزا و... مسئله حل نمیشود.
این مسئله را چطور میشود حل کرد؟ نظر بعضی این است که با درنظرگرفتن جرایم سنگین و برخوردهای انضباطی برای خاطیان، فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم. در این موضوع هم باز زنان را کنار بگذاریم و ببینیم در حوزه ورزش آقایان، در مسابقات و سالنهای ورزشی مردان، جریمههایی که قبلا درنظر گرفته شده و برخوردهای انضباطی که انجام دادهاند، برای مواجهه با تخلفات، خشونتها و بیاخلاقیها بازدارنده بوده است؟ بهنظر میرسد که جواب به این سؤال منفی است. هیجان در ورزشگاهها بالاست و غالبا مجازاتی که درنظر گرفته میشود، بازدارنده نیست.
در این شرایط عدهای از زنان هم علاقهمند به حضور در ورزشگاهها هستند و دغدغه حضور در این فضاها را دارند و شاید گفته شود که این حق آنهاست که به علاقهشان پاسخ داده شود، اما باید دید پاسخدادن به این علاقه ارزش چنین هزینههایی را دارد یا نه؟ مقایسه فایده - هزینه است؛ اینکه ارزش دارد برای پاسخ به این علاقه زنان، آنها مورد اهانت قرار بگیرند؟ باید موضوع یکبار از این منظر و از این نگاه مورد بررسی قرار بگیرد. صرف آمادهکردن زیرساختهای فیزیکی برای حضور زنان، امنیتبخش نیست.
منکر ضرورت کار فرهنگی یا مواجهه انضباطی با خاطیان نیستم؛ مسئله میزان اثربخشی چنین اقداماتی برای تضمین امنیت فیزیکی، اخلاقی و روانی خانمهاست؛ نکتهای که حتما باید در ارزیابی درخصوص پاسخ به نیازهای خانمها برای حضور در میادین ورزشی مردان، مورد توجه و تأکید قرار گیرد.