Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@23:15:38 GMT

کمین تب کنگو با آغاز فصل گرما

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۳۵۹۲

کمین تب کنگو با آغاز فصل گرما

محمد حسن گلپایگانی گفت: با توجه به شروع فصل گرما، امکان بروز و شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان افزایش یافته و بنابراین توصیه می‌شود دامداران و مصرف کنندگان ضمن توجه به رعایت مسائل بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

از جمله بیماری‌هایی که همزمان با آغاز فصل گرما شیوع پیدا می‌کنند لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته گلپایگانی در صورت بروز و یا شیوع این بیماری‌ها علاوه بر وارد کردن خسارات سنگین اقتصادی برخی از این بیماری‌ها بویژه بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو به عنوان یک بیماری زئونوز و یا مشترک بین انسان و حیوان سلامت مردم را تهدید می‌کند.

او می‌گوید: خطر انتقال بیماری CCHF و یا همان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد و عدم استفاده از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانم‌های خانه دار افزایش می‌یابد.

به گفته گلپایگانی متاسفانه این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی نداشته و این مهم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

او می‌گوید: در صورت کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی دام که در آنجا با حضور دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل کشتار و بازرسی از دام قبل، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت در سردخانه تا ۲۴ ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می‌شود، هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.

توصیه می‌شود افراد ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی تهیه می‌کنید، به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز توجه ویژه داشته باشید و مصرف گوشت تازه را بعد از نگهداری آن در دمای معمولی یخچال حداقل بمدت ۲۴ ساعت، استفاده کنید.

به گفته گلپایگانی کنه ها، عامل انتقال این بیماری هستند و سمپاشی بدن دام و اماکن دامی می‌تواند در جهت جلوگیری از بروز این بیماری بسیار با اهمیت باشد؛ بنابراین به دامداران مازنی توصیه می‌شود در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی مازندران تب کریمه کنگو بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: تب نزله‌ای بدخیم بیماری حاد و کشنده‌ای است که صرفاً در گاو ظاهر می‌گردد و بین حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به این بیماری مبتلا شده و علائم ظاهری را از خود نشان می‌دهند.

دکتر ابراهیم سپهر، افزود: این بیماری علائمی چون، تب بین ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد، ریزش آب از بینی که ابتدا مخاطی، سپس چرکی و بعد زرد رنگ شده و تشکیل عفونت می‌دهد، کدر شدن قرنیه و پرخونی مویرگ‌های سفیده چشم که به کوری می‌انجامد، زخم‌های داخل دهان، روی لب‌ها و سطح داخلی لثه، تورم عقده لنفی و ملامسه آنها بصورت ظاهری، نشانه‌های عصبی بیماری به ویژه ناهماهنگی دستگاه‌های حرکتی، لرزش ماهیچه‌ها و ضعف دست و پا، در اوائل بیماری دام دچار یبوست شده و سپس دچار اسهال می‌شود که در هر دو صورت دفع مدفوع با درد همراه است.

او گفت:در این حالت دفع ادرار به صورت قرمز رنگ می‌باشد، اسهال و کم آبی بدن، حیوان دهانش را باز نگه داشته، نفس نفس می‌زند و در عرض سه روز پس از ظهور اعلائم اولیه دام تلف می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی جغتای افزود:با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند‌ها در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند بیشتر دیده می‌شود، از نگهداری گاو و گوسفند در یک مکان جدا خوداری کنند.

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی