Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدجعفر محبی روز چهارشنبه با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما بیشتر از دیگر ایام سال است، گفت: با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما با فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: تب کریمه کنگو (CCHF) نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به صورت ناگهانی شروع می‌شود و بسیاری از افراد در اثر ابتلاء به بیماری جان خود را از دست می‌دهند. بیشترین علت ابتلای بیماران، تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز است.

وی اظهار کرد: بیماری با تب ناگهانی، ضعف، سردرد شدید در ناحیه پشت و کمر و بی‌اشتهایی ظاهر و خونریزی‌های زیرپوستی از روز چهارم بیماری شروع می‌شود، همچنین خونریزی از لثه، بینی، ریه، روده و رحم و....... در موارد شدید و مرگبار بیماری مشاهده می‌گردد و مرگ و میر به علت خونریزی شدید و شوک رخ می‌دهد.

وی از مردم خواست تا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از مصرف جگر خام ونیم پخت خودداری کنند و تأکید کرد: مردم گوشت مورد نیاز خود را از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و لاشه تازه دام را به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها،هم  با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم بوده و علامت خاصی ندارد، افزود: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است و نهایتا با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده ای دارد.

هایده پروین با بیان اینکه یک نوع ویروس که در بدن بندپایان وجود دارد عامل بیماری است، افزود: این ویروس در بدن یک نوع کنه تکثیر پیدا می‌کند و می‌تواند با ایجاد گزش ویروس را وارد بدن میزبان‌های دیگر (انسان، گاو، گوسفند، شتر مرغ، خرگوش و جوجه تیغی و... ) کند.

این کارشناس  تأکید کرد: گزش کنه آلوده یا له‌کردن آن، تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دامی و  تماس با خون و بافت بیماران  راه‌های انتقال بیماری به انسان است  و اگر در دوره‌ای که دام آلوده به ویروس باشد، ذبح شود یا در جریان مواردی مانند وضع حمل دام تماس با خون، ترشحات یا بافت آلوده پیدا شود، می‌تواند موجب انتقال ویروس به انسان شود.

پروین  بیان کرد: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه، قصابان، افرادی مستقیم با حمل و نگهداری دام سروکار دارند، خانم‌های خانه‌دار، دامپزشکان، کارکنان بهداشتی و درمانی (بیمارستان‌ها) بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها، گفت: دام یا حیوان آلوده به ویروس علائم قابل توجهی ندارد، پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و در همان زمان می‌تواند بیماری را منتقل کند. در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشا پس از ذبح است.

پروین افزود: بانوان خانه‌دار بیشتر در هنگام خردکردن گوشت دام آلوده‌ای که در منزل ذبح می‌شود، مبتلا می‌شوند.این بیماری که بیشتر در فصل گرم شیوع می‌یابد و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن، رعایت اصول بهداشتی است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری گوشت و فراورده‌های گوشتی را از مکان‌های مطمئن، خریداری شود، ادامه داد: گوشت خریداری شده باید دارای مهر تایید دامپزشکی باشد و از مصرف گوشت دامی که به طور غیربهداشتی ذبح و عرضه شده است، پرهیز شود. همچنین از خرید  و مصرف گوشت دام مشکوک، جداً خودداری شود.

این کارشناس با بیان اینکه ذبح دام باید در کشتارگاه انجام شود، تصریح کرد: بیشترین خطرآلودگی؛ زمان ذبح  دام، پوست‌کندن و قطعه‌قطعه‌کردن گوشت تازه است، بنابراین هنگام ذبح دام  باید از دستکش، چکمه، عینک و ماسک استفاده شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها بیماری‌ های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیماری جهرم بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیماری بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیماری جهرم بهداشت و سلامت کریمه کنگو ذبح دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور

ایسنا/فارس معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جهرم گفت: با انتشار گزارش اشپرینگر نیچر، رتبه دانشگاه جهرم در بین دانشگاه‌های ایران با صعود نسبت به سنوات گذشته، به رتبه ۲۳ ارتقا یافته است.

محمد قناعتیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این جایگاه دانشگاه جهرم را از نظر پژوهشی بالاتر از ۸۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایه سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر پایه گزارش اشپرینگر نیچر در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسه ایرانی توانستند در لیست نیچرایندکس قرار گیرند.

قناعتیان بیان کرد: بر پایه این گزارش مقاله‌های منتشر شده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲، ۱۵۰ نشریه برتر نیچر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط، زمین‌شناسی، علوم زیست، بهداشت و علوم فیزیکی، شمارش و ارزیابی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند.

هیچ یک از مؤسسات ایرانی نتوانسته‌اند در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی آکادمیک نیچرایندکس جای گیرند. نیچر ایندکس به رتبه‌بندی مؤسسه‌های سراسر جهان بر پایه خروجی‌های پژوهشی با کیفیت بالای آن‌ها در سال گذشته می‌پردازد.

نیچر ایندکس با شمارش تعداد مقاله‌های پدیدآوران در نشریات نمایه‌ شده‌اش، رتبه‌های مؤسسات را بر پایه‌ی دو سنجه شمار آثار و میزان مشارکت در پدیدآوری آثار، شدنی می‌کند.

رتبه ملی مؤسسه‌های ایرانی در لیست بر پایه میزان مشارکت گزارش شده است و میزان مشارکت به شمار پدیدآورندگان یک مقاله بستگی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جهرم با رتبه ۶۱ در جایگاه میانی این فهرست قرار دارد. دانشگاه شیراز در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ رتبه نخست دانشگاه‌های ایران را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است