Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش و مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه ایران هلث در محل نمایشگاه‌های بین المللی با حضور بهرام دارائی رئیس سازمان غذا و دارو، نیازی معاون وزیر صمت و جمعی از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد. در ابتدای این همایش مجید روحی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه برای تامین نیاز کشور؛ حمایت، رفع مشکلات و تسهیل در حوزه تولید باید صورت گیرد و امسال در این راستا رهبر انقلاب هم فرمان دادند اظهار کرد: ما در کشور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان داریم و میانگین شاخص درمان در جهان ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ تخت برای هر هزار نفر است و در کشور ما این شاخص ۱.۷ است.

روحی گفت: ما برنامه ریزی کرده‌ایم تا به میانگین شاخص جهانی برسیم و خود اکتفا شویم، البته در بعضی مناطق محروم هنوز به شاخص‌های متوسط هم نرسیده‌ایم و برای رسیدن به میانگین شاخص درمان در جهان، باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به میانگین جهانی ظرفیت خوبی داریم و ما در منطقه جزو کشور‌های پیشرفته در زمینه تجهیزات پزشکی هستیم، چراکه بیش از هزار شرکت فعال در حوزه تجهیزات داریم.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما بحث نقدینگی است گفت: امسال با شجاعت کامل، ارز ترجیحی برداشته شد و باید بودجه‌ای را برای بخش تولید اختصاص دهیم و سهم تولید در دوره‌های قبل ۵ درصد بود.

وی گفت: سلامت مردم شوخی بردار نیست و خط تولید محصولات مختلف پزشکی را باید در کشور داشته باشیم و در حوزه‌های متفاوت مانند تصویربرداری، نیاز به سرمایه گذاری داریم و باید دولت بودجه‌ای را برای بخش خصوصی در نظر گیرد.

نیاز تولید کنندگان به رفع برخی مشکلات گمرکی

روحی با اشاره به مشکلات حوزه گمرکی گفت: در زمینه اقدامات گمرکی مشکلات زیادی داریم و برخی اوقات مواد اولیه همکاران ما تا ۱ سال در گمرک رسوب می‌کند و با سختی باید نسبت به ترخیص آن اقدام کنیم و بزرگترین مشکل ما در حال حاضر باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین موضوع مواد اولیه است.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی کشور گفت: اگر فرآیند کار تولیدکنندگان ما تسهیل شود، بسیاری از محصولات های‌تک را در کشور تولید خواهیم کرد و انتقال تکنولوژی با شرکت‌های خارجی را نیز بیشتر خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم اشاره‌ای به تکمیل بودن فضای نمایشگاه شد و طبق گفته روحی، ۴۰۰ شرکت به خاطر تکمیل شدن ظرفیت نمایشگاه امکان حضور را پیدا نکردند که باید نسبت به رفع این موضوع تمهیداتی را اندیشید.

همچنین در ادامه عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشکر از تولید کنندگانی که در ۲ سال اخیر پای کار بودند، اظهار کرد: از سنوات قبل زمینه‌های گسترش صنعت تجهیزات پزشکی فراهم شده بود و همین اقدام باعث شد که دوران کرونا را با سربلندی طی کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم حوزه تجهیزات پزشکی بیشتر دیده شود گفت: خوشبختانه قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب و ابلاغ شد و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که این قانون ۱۲ آیین نامه دارد و در حال حاضر آیین نامه‌های آن برای تصویب و عملیاتی شدن آماده شده است.

مجدالدین گفت: در این قانون جدید برای دانش بنیان‌های نوع ۳ هم فضای دانش بنیانی دیده شده و افراد می‌توانند اقدامات لازم را در زمینه بهره‌مندی از امکانات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه باید صادرات را در بازار‌های بین المللی شکل دهیم گفت: امید است برای کانون، اقدامات خوبی صورت گیرد و یک صدای واحد نخبگانی را در این حوزه داشته باشیم و ما وظیفه ایجاد ساختار و سازماندهی تشکل‌ها را داریم.

در ادامه همایش بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو ضمن گرامیداشت سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: به امید خدا روز جمعه به همراه وزیر بهداشت از نمایشگاه بازدید خواهیم کرد و بنده علاقه زیادی به حوزه تجهیزات پزشکی دارم.

دارایی با بیان اینکه کار سازمان غذا و دارو نظارت است گفت: تولید تقلبی و مونتاژ در کشور کار درستی نیست و قبول دارم که به صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی بها خوبی داده نشده و نباید تجهیزات خارجی را به عنوان کالای داخلی به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ارزی در حوزه‌های تجهیزات پزشکی اصلاح خواهد شد افزود: در زمینه تجهیزات پزشکی، در دوران کرونا خوب عمل کردیم و رقابت خوبی ایجاد شد.

دارایی بیان کرد: در دوران کرونا مشخص شد در زمینه تجهیزات پزشکی کار‌های خوبی صورت گرفته و امیدواریم عامل انسانی از سد راه تولید کنندگان برداشته شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از کار‌های بزرگ در دوران کرونا، واکسن تولید داخل بود که در طول ۱ سال انجام شد و در حال حاضر توانایی و ظرفیت خوبی در زمینه تولید داریم و باید ارز بری در کشور کاهش پیدا کند.

نگاه ویژه وزارت صمت به تولید تجهیزات پزشکی

در انتهای این مراسم نیازی معاون وزیر صمت نیز با بیان اینکه اگر بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی را در کشور ایجاد کنیم، در بحران‌ها خوب عمل خواهیم کرد افزود: تجهیزات پزشکی از رشته فعالیت‌های بسیار مهم صنعتی است و ویژگی‌های خاصی در حوزه‌ی بازار، فناوری، نوآوری، سیاستگذاری خواهد داشت.

وی افزود: وزارت صمت شاید در گذشته نگاه محدودی به این حوزه داشت، اما در ساختار جدید وزارتخانه موضوع نگاه ویژه به این رشته فعالیت در دستور کار قرار گرفته و تلاش داریم به صورت ویژه‌ای به رشته تجهیزات پزشکی بپردازیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ما در برنامه ریزی‌های خود برای این رشته برنامه داریم و باتوجه به شعار امسال اقدامات خوبی با همکاری انجمن‌ها در حال طراحی است گفت: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که با محوریت انجمن‌ها، برنامه جهش تولید را برای این رشته در وزارتخانه طراحی کنیم.

نیازی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید هماهنگی خوبی داشته باشد و ما هم در تعامل با وزارت بهداشت و معاونت علمی تلاش بر ایجاد همکاری و هم افزایی داریم. تولید نیاز به مشوق، زیرساخت، حمایت و... دارد و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با بیان اینکه تلاش داریم شرایط تولید در کشور را آسان کنیم گفت: ما در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت و به صورت کامل از تمامی غرفه‌ها بازدید خواهیم کرد.

در ادامه قاسمی دبیر انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کشور در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران درباره جزئیات نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه ایران هلث بزرگترین رویداد هلث کشور است که در حال حاضر بیست و سومین دوره آن بعد از ۲ سال تاخیر در حال برگزاری است و علت تعطیلی آن هم به خاطر درگیری تولیدکنندگان با شیوع ویروس کرونا بود.

وی افزود: امسال این نمایشگاه در حال برگزاری است و از دستاورد‌های تجهیزات پزشکی در این نمایشگاه، رونمایی خواهد شد و حضور مسئولان باعث دلگرمی تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه از بیش از ۱۰ محصول دانش بنیان در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد و در سالن ۵ پابیون را برای حاضرین داریم گفت: همچنین تریبون آزاد را هم در این پابیون خواهیم داشت و امید است نمایشگاه ایران هلث را تقویت کنیم و آن به بزرگترین رویداد منطقه‌ای تبدیل شود.

گفتنی است؛ بیست و سومین نمایشگاه ایران هلث از امروز سه‌شنبه سوم تا جمعه ششم خردادماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به حضور در نمایشگاه اقدام کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تجهیزات پزشکی تولیدکنندگان تولید دانش بنیان درمان کنندگان تجهیزات پزشکی کشور زمینه تجهیزات پزشکی نمایشگاه ایران هلث سازمان غذا و دارو تولید کنندگان دوران کرونا حال حاضر دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۴۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم

اگرچه پیگیری‌های رئیس مجلس در زمینه ارز، حاکی از رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مندی او برای حل مشکلات مردم حتی در روزهای آخر مجلس یازدهم است اما بدیهی است که مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: در شرایطی که پس از عملیات «وعده صادق» و برنامه‌های مدیریت ارزی دولت، بازار ارز شاهد روند کاهشی و برخورداری از ثبات و آرامش است، سخنان رئیس مجلس و «تعیین ضرب‌الاجل» برای دولت آن هم در فاصله کمتر از یک ماه تا پایان کار مجلس یازدهم، موجب ایجاد ابهام و التهاب ناشی از انتظار در فضای حاکم بر بازار ارز شد. دلالان ارزی در روزهای آخر هفته تلاش کردند با برجسته‌سازی این ضرب‌الاجل و القای نااطمینانی و احتمال تغییر در سیاست‌های ارزی، از روند کاهشی نرخ ارز جلوگیری کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف در نشست مشترک عصر چهارشنبه مجلس با اعضای تیم اقتصادی دولت گفت: «اگر دولت تا یکشنبه برنامه مکتوب خود را برای مقابله با مشکلات ارزی ارائه نکند ما این موضوع را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد و برنامه خودمان را می‌دهیم.»

سخن رئیس مجلس برای تعیین تکلیف و مقابله عملیاتی با تنش‌های ارزی درحالی مطرح می‌شود که اولاً برنامه جامع ارزی هم‌اکنون درحال اجرا است که کاهش قیمت ارز با وجود شوک‌های سیاسی و امنیتی در یک ماه اخیر در چهارچوب همین برنامه محقق شده است.

ثانیاً تأکید بر اینکه مجلس خود در زمینه ارز برنامه‌ای خواهد داد، درحالی است که کمتر نشانی از وجود صدایی واحد و برنامه‌ای منسجم در مجلس دراین‌باره دیده می‌شود. همچنان که بحث‌های ارزی در جلسات اواخر سال گذشته نمایندگان، حاصلی جز بروز اختلافاتی که منتج به نتیجه‌ای نشد، در پی نداشت. درحالی که طیفی از نمایندگان مجلس خواستار شناورسازی نرخ ارز و افزایش قیمت نرخ‌های ترجیحی هستند، عده‌ای دیگر در نظری ۱۸۰ درجه متفاوت، اصرار ویژه‌ای بر سیاست تثبیت ارزی دارند.
اگرچه پیگیری‌های رئیس مجلس در زمینه ارز، حاکی از رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مندی او برای حل مشکلات مردم حتی در روزهای آخر مجلس یازدهم است اما بدیهی است که مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد. براساس این واقعیات بهتر است به جای طرح اظهاراتی که بهانه خبرسازی منفی دلالان می‌شود، از ابزار قانونگذاری و نظارت برای ایفای وظایف قانونی استفاده شود و در بکارگیری ادبیات بحث نیز از واژگانی استفاده شود که جریان‌های سیاسی مخالف دولت و مجلس نتوانند القای اختلاف کنند.

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به مواضع رئیس مجلس

روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس به مواضع اخیر او در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز پاسخ داد. در بخشی از این نامه با یادآوری این واقعیت که دیدگاه‌های مجلس در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چهارچوب قوانین دائمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده و به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است، آمده است: در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چهارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفندماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، براساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶درصدی برای سال ۱۴۰۲ (رشد ۹ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷درصد) بوده است. طبق گزارشات بین‌المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشورهای جهان بوده است.
وی در این نامه یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب بموقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی ۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین شود به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به انتقادات قالیباف از مدیریت بانک مرکزی، افزود: قانون جدید بانک مرکزی در خردادماه سال‌جاری، اجرایی خواهد شد.
درحال حاضر، بانک مرکزی در چهارچوب قانون قبلی درحال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان