Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@16:43:51 GMT

واردات خودرو آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۴۶۹۵

واردات خودرو آری یا خیر؟

 

به گزارش واحد روابط عمومی گروه صنعتی سرکان، با توجه به داغ شدن بحث واردات خودرو و اخبار این موضوع، مصاحبه‌ای با مهندس محمد چراغی رئیس انجمن فیلترسازان ایران داشتیم که در ادامه متن این مصاحبه را بخوانید.

سوال مهم در واردات خودرو چیست؟

محمد چراغی در خصوص چالش اصلی این موضوع گفت: این روزها با پایان ممنوعیت واردات خودرو، اظهار نظرهای زیادی در این خصوص انجام شده و از ابعاد مختلف و متفاوتی مانند بحث ‌های مالی و اقتصادی یا پیش بینی روند بازار، مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث واردات خودرو از سال 1397 تا کنون بین دولت و مجلس و بازار همواره موضوعی چالش برانگیز بوده، اما بیایید از نگاهی دیگر این واردات را بررسی کنیم. غیر از موارد اقتصادی این موضوع، ساز و کار واردات خودرو نیز چالشی مهم و مورد توجه است؛ بازار خودرویی کشور ما سال‌های زیادی است که از بازارهای بین المللی دور مانده و طبیعتا عقب‌تر از تکنولوژی روز دنیا حرکت می‌کند. همین نکته باعث می شود تا در مورد واردات خودرو تبصره ها و اما و اگرهایی داشته باشیم که حتما باید رعایت بشود؛ درست است که در شرایط الان، بازار ما پتانسیل بالایی برای واردات خودرو دارد ولی آیا برای ارائه خدمات پس از فروش هم شرایط مهیاست؟ آیا ما توانایی ساخت قطعات یا توانایی تعمیر خودروهای روز دنیا را داریم؟ آیا نیروی متخصص و آموزش دیده برای این کار را داریم؟

محمد چراغی افزود: زمانی که شما به صورت جزئی به یک خودرو نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این سوالات در برخی از موارد پاسخ منفی خواهد داشت؛ صنعت خودرو در ایران برای برطرف کردن نیاز قطعات مصرفی مانند فیلترهای خودرو، لاستیک و مواردی از این قبیل در وضعیت مناسبی قرار دارد اما در برخی قطعات اصلی خودروهای مدرن جهانی به این صورت نیست و به علت وجود تحریم‌ها و عدم تبادل اطلاعات بین شرکت‌های ایرانی و خارجی و شرکت‌هایی که در تولید علم قطعات خودرو در دنیا پیشرو هستند حال صنعت ما خوب نیست، به طور مثال در خودرو لوکسی با برند مرسدس بنز اگر وارداتی داشته باشیم توانایی تعمیر و ساخت قطعات اصلی مانند گیربکس آن را نداریم و در این شرایط است که باید گفت اگر ما همچنان خودرو سمند را با قیمت بالا تهیه کنیم که خدمات پس از فروش آن موجود است و قطعات آن در کشور ما تولید می شود، خیلی بهتر است از این که ما یک خودروی روز دنیا را با قیمتی بسیار زیاد خریداری کنیم و پس از مدتی که نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه داشت نتوانیم آن را تهیه کنیم و خودرو بدون استفاده در پارکینگ خانه هایمان بماند.

چالش مهم تعمیر و نگهداری خودروهای وارداتی

 محمد چراغی تاکید کرد: پس مسئله تعمیر و نگهداری این خودروها نیز باید در ساز و کار واردات قرار بگیرد و نباید به واردات خودرو بدون خدمات تمرکز کرد؛ این خدمات هم در مرحله اول باید از خود شرکت سازنده خودرو وارد کشور بشود و ما بتوانیم از تکنولوژی و علم آن شرکت‌ها در صنعت و بازار خودمان استفاده کنیم.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا، مطالبه اصلی مردم است

محمد چراغی، کارآفرین حوزه صنعت قطعات خودرو افزود: از طرفی در واردات هم باید خواسته‌ها و نیازهای مردم را در نظر بگیریم؛ در دنیای امروز و از طریق رسانه‌های مختلف، تکنولوژی‌ها و امکانات کاربردی خودروهای مدرن بر هیچ شخصی پوشیده نیست، مثل امکانات چراغ‌های تمام اتوماتیک، ناوبری کامپیوتری خودرو و ده‌ها امکان کاربردی دیگر که اکثر خودروهای معمولی مدرن دنیا دارند و همه مردم جامعه با این دسته از امکانات آشنایی کامل دارند و رفته رفته و در طول زمان تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

شرط درست رعایت واردات

رئیس انجمن فیلترسازان ایران در پایان در رابطه با عملی شدن واردات خودرو، توضیح داد: در نتیجه این که بخواهیم صرفا بدون در نظر گرفتن این مسائل خودرویی وارد کنیم، اصلا کار درستی نیست و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را در بلند مدت با چالشی جدید روبرو می‌کنیم؛ در واردات این شرط‌ها را باید رعایت کنیم تا بتوانیم به طور قطع از کف بازار تعمیرات تا تمام بخش‌های صنعت خودرویی تحول مثبت و تغییر رویه خوبی را می‌توانیم شاهد باشیم و صنعت خودرو کشور را از این آکواریوم بسته خارج کنیم و فرصت پیشرفت و ارتقا سطح کیفی خود را پیدا کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: واردات خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد

صنعت واردات خودرو از چین به دلیل بسته شدن بنادر اسرائیل فلج شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه اقتصادی گلوبس در گزارشی نوشت، شرایط فعلی در اسرائیل باعث شده است تا صادرات خودرو از چین به اسرائیل در سه ماهه اول از سال 2024 به شکل قابل توجهی فلج شود.

براساس گزارش‌های منابع رسمی، صادارت خودروهای هیبردی چینی به اسرائیل در سه ماهه اول از سال جاری میلادی 51 درصد کاهش یافته است، که در آمار صادارت گمرک چین به آن اشاره شده است.

براساس آمار منتشر شده، صادرات خودروهای هیبریدی از چین به اسرائیل در ماه مارس 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافت.

گفتنی است رسانه‌های عبری زبان، تاکنون بیش از یک گزارش از تاثیر اقدامات نیروهای مسلح یمن در فلج کردن اقتصاد اسرائیل منتشر کرده‌اند.

هنیه:یمن اقتصاد اسرائیل را متلاشی کرد/حمایت قدرتمندانه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حریق انبار قطعات خودرو در کرج
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • لوازم یدکی رنو
  • دستگیری سارق محتویات خودرو در خرم آباد
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • از کجا میشه لوازم یدکی چانگان خرید و ارسال داشته باشه؟
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی