Web Analytics Made Easy - Statcounter

با همکاری شرکت واساتچ فتونیکس و نیکالیت، قرار است بستر‌های جدید نانویی برای آزمون رامان توسعه یابد و با این کار کیت‌های تشخیص موادی نظیر کافئین، ایبوپروفن، و فنتانیل با حساسیت بالا تولید شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با همکاری شرکت واساتچ فتونیکس و نیکالیت، قرار است بستر‌های جدید نانویی برای آزمون رامان توسعه یابد و با این کار کیت‌های تشخیص موادی نظیر کافئین، ایبوپروفن، و فنتانیل با حساسیت بالا تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طیف‌سنجی رامان تقویت‌شده سطحی (SERS) یک حوزه در حال رشد سریع با پتانسیل بالا برای توسعه فناوری حسگر نقطه‌ای است.

با در نظر گرفتن این موضوع، شرکت واساتچ فتونیکس (Wasatch Photonics) وارد یک مشارکت راهبردی برای ارزیابی یک بستر نانوذره شده است، بستری که توسط Nikalyte توسعه یافته است. نتایج به دست آمده تا‌کنون امیدوارکننده بوده است، به ویژه برای تشخیص آنالیت‌های کمیاب مانند کافئین، ایبوپروفن، و فنتانیل (با حساسیت کمتر از قسمت در میلیون) که نشان دهنده پتانسیل تجاری هیجان‌انگیز برای استفاده در امنیت داخلی، پزشکی قانونی، ایمنی مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی است.

مشارکت بین دو شرکت به هر یک از طرفین این امکان را می‌دهد که کاملاً روی شایستگی‌های اصلی خود تمرکز کنند. برای واساتچ فتونیکس این پروژه به معنای بررسی مسائلی است که می‌تواند آن را از نقطه نظر ابزار دقیق حل کند. همچنین به Nikalyte اجازه می‌دهد تا یک بستر حساس‌تر برای فناوری تشخیصی بسازد.

دیوید کریسی، مدیرعامل واساتچ فتونیکس می‌گوید: «هم‌افزایی سخت‌افزار و حسگر‌ها برای آینده‌ی طیف‌سنجی بسیار جالب خواهد بود. این تلفیق فناوری‌های ما است که آن را کاملاً راحت می‌کند. ما واقعاً برای موفقیت به طرف مقابل نیاز داریم.»

سهولت استفاده، در رامان بسیار مهم است، بستر‌های سنتی مبتنی بر مواد شیمیایی به دلیل سهولت استفاده همیشه یک مزیت برای رامان بوده است. در حالی که بستر‌های SERS رسوب مرطوب معمولی آماده‌سازی نمونه مناسبی را ارائه می‌دهند، اما اغلب ناهمگونی‌های فضایی قابل توجهی را نشان می‌دهند که منجر به تکرارپذیری پایینی در سیگنال‌دهی می‌شود. از سویی دیگر، SERS به دلیل استفاده از کلوئید نانوذرات طلا، سیگنال‌هایی با تکرارپذیری بالا تولید می‌کند. اما این فناوری نیاز به مدیریت محلول‌هایی دارد که برای استفاده میدانی توسط افراد غیرمتخصص مناسب نیستند.

بستر Nikalyte به طرز ماهرانه‌ای موانعی را برطرف می‌کند که قبلاً پذیرش گسترده SERS را محدود می‌کرد. رویکرد آن از این جهت منحصر به فرد است که از نانوذرات طلای تولید شده و رسوب‌شده در خلاء استفاده می‌کند و تضمین می‌کند که فوق‌العاده خالص و به طور یکنواخت توزیع شده‌اند.

آلیستر کین، مدیرعامل Nikalyte می‌گوید: «ما یک روش منحصربه‌فرد برای ساخت نانومواد با تمرکز ویژه بر تقویت سیگنال‌های رامان توسعه داده‌ایم. روش ما رسوب یا پوشش ایده‌آل‌تری از نانوذرات را فراهم می‌کند که می‌تواند در مواردی مانند اتصال سلولی، کاتالیز و الکتروشیمی اعمال شود.»

از آنجایی که هیچ ماده شیمیایی در سنتز نانوذرات استفاده نمی‌شود، بستر‌های SERS عاری از آلودگی هستند و حساسیت را بهبود می‌بخشند. مقیاس پذیری مقرون به صرفه یک تمرکز کلیدی است. کین می‌گوید: «هنگامی که روش تشخیص (نانوذرات) را داشته باشید، این ابزار ارزان قیمت مناسب می‌توانند به‌طور تکرارپذیر به شما پاسخ بدهند.»

کین می‌گوید: «ما می‌توانیم از دانش فیزیک خود برای کنترل تشکیل این نانوذرات استفاده کنیم و اساساً تعداد اتم‌های هر نانوذره را بشماریم. با کنترل اندازه نانوذرات و اجازه دادن به رسوب یا بارگذاری یکنواخت و تکرارپذیر آن نانوذرات، تکرارپذیری بین نمونه‌ها امکان‌پذیر می‌شود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مواد دارویی نانوذرات حساسیت حسگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۵۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیری: امیدوارم تیم لایق‌تر قهرمان لیگ شود/ حساسیت باعث کسل شدن بازی شد

وحید امیری  بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس درباره تساوی بدون گل این تیم برابر تیم سپاهان  اظهار کرد: پس از اتفاقاتی که هفته گذشته رخ داد، همه تیم‌ها برای کسب ۳ امتیاز بازی یکدل شده بودند، اما متاسفانه شرایط جوری پیش رفت که با وجود تمام احترامی که برای سپاهان قائل هستم، این تیم با ارائه یک بازی فشرده، نفرات تأثیرگذار ما را مهار کرد. این امر شرایط را سخت کرده بود.

او  افزود: امروز واقعا هواداران سنگ تمام گذاشتند. دست تک‌تک آنها را می‌بوسم. این قول را می‌دهم تا روز آخر تلاش می‌کنیم و بازی به بازی پیش می‌رویم. هنوز هیچ چیزی تمام نشده و ۱۵ امتیاز مانده است. اختلاف یک امتیازی چیزی نیست که بخواهیم از اکنون برای اتفاقی که مدت‌ها است برایش زحمت کشیده‌ایم کنار بکشیم. به هواداران قول می‌دهیم تا روز آخر تلاش کنیم.

بازیکن پرسپولیس درمورد اینکه استقلال هم مانند سرخ‌پوشان باید در هفته‌های باقی‌مانده به مصاف نساجی انتهای جدولی برود، گفت: نساجی تیم قابل احترامی است که همیشه تا دقیقه ۹۰ تلاش می‌کند، اما بازی با این تیم برای هر ۲ تیم جدال مرگ و زندگی است. مطمئن باشید نساجی و پرسپولیس فوتبال زیبایی را به نمایش می‌گذارند. امیدوارم در نهایت تیمی که لایق قهرمانی است به این عنوان برسد.

امیری درباره واگذاری باشگاه و اینکه شنیده می‌شود بانک صادرات در صورت پیروزی مقابل سپاهان قرار بود به بازیکنان ۱۰۰ میلیون پرداخت کند؛ گفت: از این موضوع اطلاع نداشتم. به هر حال واگذاری استقلال و پرسپولیس برای هر ۲ باشگاه میمون و مبارک بود. امیدوارم از این دست اتفاقاتی که در سال‌های اخیر همیشه با آن دست و پنجه نرم کردیم، خلاص شویم و شاهد اتفاقات بزرگی باشیم تا بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنیم.

او درباره  حضور علیرضا بیرانوند در این بازی گفت: ابتدا باید از زحمات امیررضا رفیعی تشکر کنم که در این مدت سنگ تمام گذاشت. روی هیچ کدام از گل‌هایی که در بازی گذشته دریافت کرد هم مقصر نبود. مقصر ما بازیکنان بودیم که نباید اجازه می‌دادیم گل بخورد. باید از زحماتش تشکر کنیم. بیرانوند هم نیازی به تعریف و تمجید ما ندارد. یک انرژی و دلگرمی بزرگی برای پرسپولیس است که ان‌شااللّه خدا حفظش کند.

بازیکن پرسپولیس در پاسخ به این سوال که انتظار بیشتری از ال کلاسیکوی فوتبال ایران می‌رفت، بیان کرد: احساس می‌کنم حساسیت بیش از حد بازی و آنالیز سپاهان بازی را کسل کننده و سخت کرده بود.

امیری درباره شکست در بازی با آلومینیوم، تصریح کرد: در بازی قبلی به خاطر شرمندگی حرف نزدیم در غیر این صورت همه ناراحت بودند. بازی خاصی بود، اما درس بزرگی برای ما داشت. هرچند در پنالتی باختیم و شاید بد پنالتی زدیم، اما آلومینیوم در جریان بازی، فوق‌العاده عمل کرد. امیدوارم در آینده از این تجربه استفاده کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • امیری: امیدوارم تیم لایق‌تر قهرمان لیگ شود/ حساسیت باعث کسل شدن بازی شد
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • اوج حساسیت در دیدار‌های امروز لیگ برتر فوتبال
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز