Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:49:10 GMT

تاخت و تاز گرد و خاک راه نفس البرزی‌ها را تنگ کرد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۶۳۶۴

تاخت و تاز گرد و خاک راه نفس البرزی‌ها را تنگ کرد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طوفان و گرد و غبار بار دیگر آسمان البرز را پوشاند، در دو ماه اخیر این چندمین باری است که گرد و غبار زندگی مردم را مختل می‌کند و راه نفس را بر آنها تنگ می‌کند.

غبارهای برخاسته از خاک با افزایش شاخص‌های آلایندگی پیامدهای منفی و زیان باری برای محیط زیست دارد و برای مردم هم مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام ایستگاه‌های سنجش آلودگی استان امروز شاخص آلودگی ذرات معلق هوا به دلیل پدیده در حالت بسیار ناسالم و در محدوده بنفش قرار گرفت.

بر این اساس شاخص بر خط کیفیت هوا در صبح سه‌شنبه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۵۰۰ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد.

بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد به ترتیب ۱۸۷، ۲۰۴ و ۲۰۷ است که بر این مبنا کیفیت هوای فردیس ناسالم و کیفیت هوای ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد.

چتر گرد و خاک بر سر البرزی‌ها

یک خانم کرجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ما در خیابان طالقانی هستیم با اینکه در این سمت همیشه هوا خوب است اما در حاضر وقتی نگاه می‌کنیم کوه معلوم نیست و هوا بسیار آلوده است.

یک خانم میانسال هم می‌گوید: شرایط خیلی اذیت می‌کند و ریه‌هایم درد می‌گیرد وقتی داشتم می‌آمدم در راه به صورت مداوم سرفه می‌کردم.

یک مردم کرجی هم می‌گوید: آلودگی هوا آنقدر زیاد است که دچار مشکل تنفسی شدیم و واقعاً در حال خفته شدن هستیم، شرایط واقعاً زجرآور است.

در این شرایط به شهروندان به ویژه بیماران قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان توصیه می‌شود به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

بیماران قلبی و تنفسی به هیچ عنوان نباید از منزل خارج شوند

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این شرایط به خاطر آلودگی شدید هوا بیماران قلبی و تنفسی به هیچ عنوان نباید از منزل خارج شوند، چراکه این امر برای آنها مشکل‌ساز می‌شود.

وی بیان کرد: به طور حتم بیماران قلبی و تنفسی در این شرایط آلوده آب و هوایی دچار مشکل می‌شوند، همچنین افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند و کودکان نباید در این شرایط بیرون از منزل تردد داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: حضور افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و تنفسی در این شرایط، ریسک ایجاد خطر مجدد بیماری را به شدت افزایش خواهد داد.

وی متذکر شد: کسانی هم که مجبور به خروج از منزل هستند حتماً از ماسک N95 استفاده کنند.

ادارات و مدارس البرز تعطیل هستند

امیر جاویدپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز اظهار کرد: در جلسه کارگروه اضطرار، با توجه به تداوم آلودگی هوا، امروز چهارشنبه ۴ خرداد، تمامی ادارات، مدارس و بانک‌های استان به جز شعب مرکزی تعطیل اعلام شد.

وی بیان کرد: بر این اساس تمامی مراکز دولتی، بانک‌ها به جز شعب مرکزی و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به جز امتحانات پایه دوازدهم تعطیل و آموزش به صورت مجازی برقرار است.

آلودگی هوا در البرز علاوه بر تعطیلی مدارس تمامی ادارت را هم تعطیل کرد در پی آلودگی هوا اورژانس هم به حالت آماده‌باش درآمده و در برخی نقاط پرتردد آمبولانس و اتوبوس آمبولانس مستقر شدند.

آلودگی کم می‌شود، غبار می‌ماند

آرش بهاروند احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به پیش‌بینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار کرد: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از جوی ناپایدار در استان است.

وی بیان کرد: به موجب آن در بعضی ساعات وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک، غبار و به تدریج از اواخر وقت امروز با توجه به جریانات باد سطوح میانی روند کاهش آلاینده‌ها مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه آسمان امروز البرز صاف و در بعضی ساعات وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک و به تدریج شاهد کاهش آلاینده‌ها خواهیم بود، تصریح کرد: امروز بیشترین دمای هوا در این استان ۲۷ درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای هوا ۱۲ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۱۴ متر بر ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌های هواشناسی فردا آسمان البرز صاف همراه با غبار محلی و در بعضی ساعات وزش باد نسبتاً شدید است.

بهارونداحمدی به پیش‌بینی دمای هوای فردا پرداخت و متذکر شد: فردا بیشینه دما ۲۵ درجه سانتی‌گراد و کمینه دما ۱۱ درجه سانتی‌گراد بوده و بیشینه باد ۱۴ متر بر ثانیه است.

کد خبر 5499256

منبع: مهر

کلیدواژه: گرد و خاک آلودگی هوا مرکز پایش آلودگی هوا بوشهر آلودگی هوا کرمانشاه سوم خرداد فتح خرمشهر گرد و خاک گرد و غبار ساختمان متروپل ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آزادسازی خرمشهر آمار کرونا ریزش آوار درجه سانتی گراد بیماران قلبی آلودگی هوا کیفیت هوا گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میثم معزی امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از آغاز پدیده گرد و خاک از بامداد تا ساعت ۷ صبح امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) ۸۱۵ نفر و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳، ۲۵۴ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: مجموع مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۶۹ نفر بوده ااست که ۸۸ نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، کلیه بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم در این شرایط ضمن تردد حداقلی در فضای باز، از کودکان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی هستند، مراقبت کنند.

گرد و غبار اهواز به بیش از ۸ برابر حد مجاز رسید

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

توده گرد و خاک نفوذی از کشور عراق با بیش از هشت برابر حد مجاز برخی شهرهای خوزستان را فرا گرفت.

به گزارش مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: صبح امروز میزان گرد و خاک در شهر اهواز به یک هزار و ۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید

داوود میرشکار افزود: این میزان در شهرهای شوش ۶۰۵، شادگان ۱۹۶ و شوشتر ۱۶۱ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

محمد سبزه زاری با اشاره به هشدار زرد گرد و خاک افزود: از اواخر وقت امروز احتمال خیزش گرد و خاک محلی در استان پیش بینی می‌شود.

حد مجاز گرد و خاک ١۵٠ میکروگرم بر متر مکعب است.

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • هویت ۲ شهید البرزی شناسایی شد
  • هویت دو شهید البرزی شناسایی شد
  • پایان تاخت و تاز موتوری‌ ها در محدوده بازار | طرح ترافیک ویژه موتورسیکلت سواران در محدوده بازار اجرا می شود
  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • حضور اسکواش باز البرزی در اردوی تیم ملی دختران جوان و نوجوان