Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:03:50 GMT

چه کنیم تا نوجوانمان از حجاب زده نشود؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۶۵۷۳

چه کنیم تا نوجوانمان از حجاب زده نشود؟

خانمی می‌گوید چند وقتی است دختر نوجوانش چادر به سر نمی‌کند، مدام با دوستانش در تماس است و اصرار می‌کند هر روز بیرون برود، من هم نمی‌دانم باید چه کار کنم؛ با این تغییر رفتار و لباس پوشیدنی که از او می‌بینم، دچار دوگانگی می‌شوم که باید به او هشدار بدهم یا اجازه دهم خودش انتخاب کند.

مرد جوانی می‌گوید که یک پسر نوجوان دارد و با او دچار مشکل شده؛ چون انتخاب موسیقی و دوستانی که با آن‌ها ارتباط دارد را نمی‌پسندد، مدام به او می‌گوید نمازش را بخواند، اما او گوش نمی‌دهد و کار خودش را می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مستأصل مانده که چه باید بکند.

نحوه تشویق و دعوت نوجوانان به سمت دین، حجاب و عفت می‌بایست متناسب با ویژگی‌های دوران نوجوانی باشد. حجت الاسلام علی اصلان زاده کارشناس و مشاور خانواده و عضو مرکز پاسخگویی به شبهات دینی معتقد است که می‌بایست روحیات و ویژگی‌های سن نوجوانی را در نظر بگیرید، بعد به راهنمایی و تشویق بچه‌ها به یک سمت یا نهی آن‌ها از مسیر انحرافی مبادرت کنید.

*مهمترین ویژگی‌های دوران نوجوانی

ابتدا باید ویژگی‌های دوران نوجوانی را بشناسیم، بعد از طریق این ویژگی‌ها نحوه همراهی با یک نوجوان و آوردنش به یک مسیر مشخص را تعیین کنیم.

نخست، تشخص و برتری طلبی

در دوره نوجوانی حسی در نوجوان به وجود می‌آید با عنوان تشخص یا برتری طلبی به این صورت که با همسالانش احساس رقابت پیدا می‌کند و از این طریق می‌خواهد برای خود هویت کسب کند. حجت الاسلام اصلان زاده می‌گوید: «والدین باید آگاه باشند از هر چیزی که نوجوان را در انظار مردم کوچک و تحقیر کند، نوجوان شدیدا فراری است و به جای آن طالب ارزش قائل شدن برای خودش است. نوجوانان دوست دارند برتر از دیگران به چشم بیایند و به یک ویژگی خوب شناخته شوند.»

دوم، ستایش خواهی

میل به خودنمایی از دیگر ویژگی‌های دوره نوجوانی است، اینکه نوجوان دوست دارد در چشم‌ها جذاب باشد و مورد تمجید قرار بگیرد.

سوم، خودشناسی و حق شناسی

در سنین نوجوانی سوالات اصلی و کلیدی زندگی نوجوان شکل می‌گیرد. حجت الاسلام اصلان زاده می‌گوید: «اینکه «من کیستم»، «برای چه به دنیا آمدم»، «هدف از خلقت من چیست». در نهایت پاسخ به این سوال‌ها که درباره آفرینش، خدا و ابتدا و انتهای هستی است به حق شناسی منتهی می‌شود.»

چهارم مواجه با واقعیت‌ها

نوجوان در این سن با واقعیت‌ها مواجه می‌شود و اطلاعاتش را بالا می‌برد تا با عالم خارج ارتباط برقرار کند و به نوعی از خود خارج شده و به سمت کسب اطلاعات اجتماعی کشیده می‌شود.

پنجم، الگوسازی و الگوگیری

در این سن نوجوانان به دنبال استاد، شخص یا معلمی هستند که به عنوان الگو او را انتخاب کنند و از همه جهت از او پیروی داشته باشند.

ششم، دوستی‌های افراطی

در سن نوجوانی دوستی‌های خیلی قوی، افراطی و بسیار خالصانه اتفاق می‌افتد. کارشناس خانواده و رسانه معتقد است: «نوجوان شدید دل می‌بازد و با دوستانش صادقانه و خالصانه رابطه برقرار می‌کند، در واقع هر آنچه که دارد در طبق اخلاص با دوستانش می‌گذارد.»

*ارتباط ویژگی‌های نوجوانی و بحث حجاب

در بحث حجاب و مراقبت خانواده‌ها می‌بایست به این شش موضع و ویژگی نوجوانان توجه داشته باشیم.

در ارتباط با ویژگی اول نوجوانی یعنی تشخص طلبی که درباره اش صحبت شد، می‌بایست والدین رعایت کنند که اگر تصمیم دارند بچه‌ها را به حجاب دعوت کنند به نوعی حرف بزنند که هویت آن‌ها جلوی دوستان یا دیگران زیرسوال نرود یا اینکه مثلا او را کوچک نشمارند، وگرنه نتیجه دلخواه عایدشان نمی‌شود.

حجت الاسلام اصلان زاده می‌گوید: «اگر می‌خواهید دعوت به حجاب کنید، لحاظ کردن این موارد نتیجه بخش است، در غیر اینصورت نتیجه عکس می‌گیرید. خیلی ها، چون با این ویژگی‌های دوره نوجوانی آشنا نیستند، از سر دلسوزی کار‌هایی می‌کنند که باعث تحقیر و ناراحتی نوجوان می‌شود و در نهایت این نتیجه عکس است که حاصل می‌شود. مثلا اگر قرار است به دخترتان بگویید که حجابش را بیرون منزل بیشتر رعایت کند، نباید جلوی دوستانش او را تحقیر کنید یا اینکه او را با دیگران مقایسه کنید و بگویید: ببین دختر فلان دوستمان چطور حجاب دارد، یاد بگیر!»

نمونه دیگر اگر نوجوان شما اهل الگوپذیری از دیگران است، می‌توانید با گفتار مستقیم با خودش و رعایت حجاب و عفاف از سوی خودتان با او گرم و صمیمی صحبت کنید. همین رعایت عفت و حجاب از سوی والدین باعث می‌شود که بچه‌ها گرایش به حجاب پیدا کنند.

حجت الاسلام اصلان زاده تأکید می‌کند: «نوجوان خوب، اهل عفت و حجابی را با او آشنا کنید تا با هم دوست شوند و از او الگوپذیری داشته باشد. اگر همچین دوستی در مسیر زندگی نوجوان قرار بگیرد، مسلما از آن دوست پیروی کرده و به سمت حجاب گرایش پیدا می‌کند.»

در باب ویژگی خودشناسی و حق شناسی و سوالات اصلی زندگی نوجوان باید والدین هوشیار باشند که مسیر درست رابه او نشان دهند. مسلما مسئله حجاب و عفاف ضرورت چرایی زندگی است. این مشاور خانواده معتقد است: «نوجوانی که پاسخ اساسی به این سوالاتش داده باشد، راحتتر با حجاب هم کنار می‌آید تا نوجوانی که سوالات اصلی زندگی اش بی پاسخ مانده است و در ابهام مانده که چرا به دنیا آمده و کجا آمده است. در این صورت مسلما برایش در ابهام است که خدا حجاب را دوست دارد و اگر بی حجاب باشیم چه آسیب‌هایی ممکن است ببینیم و برایش این مفاهیم بی معنا می‌شود.»

در هر حال ارزشمند بودن حجاب قطعه‌ای از پازلی است که پس از پایه‌های اصلی عقیدتی در نوجوان شکل می‌گیرد، اگر آن پایه‌ها درست شکل گرفته باشد، حجاب هم جای خود را پیدا خواهد کرد.

اگر نوجوان در محیط خانواده که اصلی‌ترین محیط زندگی و رشد او است، دارای ارزش باشد، یعنی در خانه مورد تشویق قرار بگیرد و مورد توجه و محبت اعضای خانواده باشد، هیچگاه از طرق دیگر منفی مثل بی حجابی یا بدحجابی خود را در اجتماع برای جلب توجه و محبت دیگران عرضه نمی‌کند.

حجت الاسلام اصلان زاده اظهار می‌دارد: «معمولا وقتی نوجوانی را می‌بینیم که دچار مشکلات زیادی در زندگی اش شده ابتدا به زندگی خانوادگی او توجه می‌کنیم تا ببینیم در چه محیط خانواده‌ای با چه هویت و ارزش انسانی با او رفتار شده است. آیا با این دختر یا پسر طوری رفتار کرده اند که هویتش لکه دار شده و در پیش خود کوچک شده و به دنبال جلب توجه و نگاه دیگران است یا خیر؟»

بهترین راه برای یک دختری که در محیط خانه شرایط خوب و دوست داشتنی ندارد، این است که خودش را به طریق ظاهری به نمایش بگذارد و از این طریق اعتراضش را نشان دهد. در نهایت والدین باید در این زمینه خیلی مراقب و هوشمند باشند و محیط خانه را کاملا امن و سرشار از محبت و دوست داشتن کنند تا او نیازی به جلب توجه بیرون از منزل و کسب محبت غریبه‌ها نداشته باشد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تربیت فرزندان حجاب و عفاف ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها

پیشکسوت باشگاه استقلال بر این اعتقاد است که شناخت حمید مطهری سرمربی تراکتور از آبی‌پوشان در دیدار فردا به سرخپوشان تبریزی کمک خواهد کرد. - اخبار ورزشی -

بهتاش فریبا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره تقابل استقلال با تراکتور در تبریز گفت: این یکی از بازی‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در قهرمانی استقلال در این فصل داشته باشد و البته نتیجه بازی پرسپولیس - سپاهان هم مهم است. بازی‌های تراکتور و استقلال معمولاً از لحاظ فنی بازی‌های خوبی بوده و این بار بحث امتیاز گرفتن برای استقلال بسیار مهم است.

طی شدن 80 درصد راه قهرمانی استقلال با شکست تراکتور

 

مربی پیشین تیم فوتبال استقلال در ادامه یادآور شد: شرایط تراکتور هم بعد از آمدن حمید مطهری متفاوت شده است. البته این مربی برای پیاده کردن تفکراتش نیاز به زمان دارد، ولی مسئله مثبت برای تراکتور این است که مطهری به خوبی استقلال را می‌شناسد. حالا باید دید در زمین مسابقه چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.

وی در مورد اینکه شانس کدام تیم برای برد بیشتر است، تأکید کرد: هر دو تیم شانس برد دارند، ولی اگر بازی در تهران برگزار می‌شد قطعاً شانس استقلال را بیشتر می‌دانستم. بازی در زمین تراکتور و برابر هواداران این تیم سخت است، ولی استقلال شرایط روحی خوبی دارد. از طرفی سرنوشت قهرمانی استقلال هم دست خودش است و اعضای تیم می‌دانند که از بازی‌های باقیمانده از جمله بازی مقابل تراکتور چه می‌خواهند.

فریبا راجع به اینکه تراکتور در دو فصل اخیر در اکثر بازی‌های بزرگ، نتایج خوبی برابر رقیبان مستقیمش نگرفته است، تصریح کرد: به هر حال این آمار دروغ نیست و تراکتوری‌ها باید خودشان کالبدشکافی کنند که چرا در بازی‌های بزرگ نتایح خوبی نگرفته‌اند. شاید آنها از لحاظ روحی آماده چنین بازی‌هایی نیستند.

پیشکسوت باشگاه استقلال در مورد اینکه شانس قهرمانی این تیم بیشتر است یا پرسپولیس، اظهار داشت: استقلال یک امتیاز بیشتر دارد و با همین دست فرمان جلو برود، قهرمان خواهد شد. اگر استقلال نتیجه بگیرد نتایج دیگر تیم‌ها مهم نیست، در شرایط فعلی شانس قهرمانی استقلال بیشتر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قابلیت قدیمی تلگرام به اسنپ‌چت رسید!
  • قیمت دوربین مدار بسته بیسیم با برد بالا ؟ + انواع آن
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • شرکت هسل دیزاین
  • ویژگی پالت پلاستیکی استاندارد چیست ؟
  • ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)