Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توقف صادرات گندم روسیه، اوکراین و هند که تامین کنندگان اصلی گندم یمن بودند و نیز افزایش شدید قیمت‌ها، میلیون‌ها نفر در این کشور در آستانه قحطی و تشدید بحران گرسنگی قرار گرفتند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از رویترز، یمن به دنبال تامین کنندگان جدید گندم است، اما برای پرداخت هزینه واردات که پیوسته در حال افزایش است، به کمک نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه جهانی غذا (WFP) در مورد کاهش کمک‌های غذایی برای میلیون‌ها نفری که در آستانه قحطی هستند، هشدار داده است.

اختلال در عرضه گندم در جهان به علت جنگ اوکراین و توقف ناگهانی صادرات گندم از سوی هند، تشدید بحران گرسنگی در یمن و افزایش تورم قیمت مواد غذایی را به همراه دارد که در حال حاضر در 2 سال اخیر در برخی از مناطق این کشور 2 برابر شده است.

اوکراین و روسیه، هر دو، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات بودند که درگیری میان آنها، جهان را با افزایش قیمت گندم مواجه کرده است. یمن 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند.

ریچارد راگان، مدیر برنامه جهانی غذا به رویترز گفت، تعداد افراد نزدیک به تعداد افرادی که در این کشور در شرایط نزدیک به قحطی زندگی می کنند، می تواند از حدود پنج میلیون نفر در حال حاضر، در نیمه دوم سال 2022 به 7 میلیون افزایش یابد.

به نوشته این گزارش، سازمان ملل ماهانه ، غذای 13 میلیون نفر در یمن را تامین می‌کرد که این رقم از ماه ژانویه به 8 میلیون نفر کاهش یافت و امسال پس از تنها یک چهارم از 2 میلیارد دلاری که برای یمن نیاز دارد از کمک کنندگان بین‌المللی جمع‌آوری کرد، ممکن است، به زودی مجبور به کاهش بیشتر شود.

راگان گفت: «ما از فقرا غذا می‌گیریم و به گرسنگان غذا می‌دهیم... در ماه ژوئن باید تصمیمات سختی بگیریم که احتمالاً حتی به تامین غذای پنج میلیون نفر یعنی کسانی که واقعاً بیشتر در معرض خطر هستند، برسیم.»

وی افزود، یمن به 4 میلیون تن غلات در سال نیاز دارد و «ما حدود 25 درصد آن را وارد می‌‌کنیم.» WFP خود شاهد افزایش هزینه غذا و سوخت در حدود 25 تا 30 میلیون دلار در ماه بوده است.

وزارت کشاورزی یمن هفته پیش اعلام کرد، این کشور برای سه ماه گندم کافی دارد.

محمد الاشوال، وزیر کشاوری یمن گفت: «دولت و واردکنندگان به دنبال بازارهای جایگزین نظیر برزیل و سایر کشورها برای واردات گندم هستند، تا 45 درصد نیاز گندم را که از اوکراین و روسیه تامین می‌شد، جبران کنند.»

گروه HSA، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ های غذایی یمن، که آژانس‌‌های کمک رسانی در یمن را نیز تامین می‌‌کند، خواستار کمک خارجی در قالب سازوکارهای اضطراری مانند صندوق ویژه مالی واردات و یک دوره 60 روزه برای پرداخت شده است.

این شرکت که تا ماه آگوست ذخایر گندم برای یمن دارد، این غله را به جای اوکراین و روسیه از فرانسه و هند تامین می‌کرد، اما اکنون در مورد عرضه هند با بلاتکلیفی مواجه شده است.

روسیه و اوکراین حدود یک سوم گندم جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کردند و اوکراین به تنهایی 12 درصد گندم صادراتی به بازارهای جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پیش از درگیری نظامی در اختیار داشت.

هند که دومین تولیدکننده گندم در بازار جهانی به شمار می‌رود اعلام کرده به دلیل عواملی نظیر کاهش تولید و افزایش قابل توجه قیمت باعث نگرانی دولت نسبت به امنیت غذایی 1.4 میلیارد نفر جمعیت این کشور شده است، تا اطلاع ثانوی صادرات گندم از این کشور ممنوع خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ایران جزو کشورهای برتر جهان در بخش سدسازی است، گفت: ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است.

به گزارش خبرنگاری ایمنا، علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح چند منظوره «اومااویا» در کشور سریلانکا، اظهار کرد: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

وی ادامه داد: در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت. پروژه اومااویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جز ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جز کشورهای برتر جهان هستیم.

وی با اشاره به رؤسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند، گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به‌صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: و امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جز ۱۰ کشور اول جهان است.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جز کشورهای برتر جهان هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به رؤسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند و سایرین گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان بیان کرد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

کد خبر 747504

دیگر خبرها

  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت