Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسافرت در تعطیلاتی که برای مهار بحرانی مانند مهار و فروکش کردن ریزگردها اعلام می شود در کشورمان در حال تبدیل به رسمی فراگیر است؛ اما آیا مسافران چنین سفرهایی به این نکته فکر کرده اند که خوش گذرانی آنها چه عواقبی را برای سایر شهروندان و سکون جامعه دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیش از ظهر امروز چهارشنبه(چهارم خرداد) به رغم تعطیلی ادارات و مدارس و دانشگاه های تهران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت قهوه ای اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از این تصور می کردیم بالاتر از سیاهی همان «وضعیت قرمز» آلودگی هوا است. اما امروز فهمیدم بالاتر از سیاهی هم رنگ وارنگ است و معلوم نیست که اگر باد هوس کند و «آهسته نراند»، چه وضعی پیش خواهد آمد؟ لابد آن وقت شرکت کنترل کیفیت هوا گزارشی میدهد با این تیتر: وضعیت «درام» کیفیت هوای ۱۶ ایستگاه تهران !

حالا هی انگشت اتهام دراز میکنیم و اعتراض؛ که این چه وضعی است. از این سو به «شکار» می‌گوییم بدو؛ به «شکارچی» می‌گوییم: بزن! بدون آنکه فکر کنیم خود ما چقدر در این وضع درام دخیل هستیم و مقصر!؟ گرچه این نوشتار نه تنها در پی کمرنگ کردن یا توجیه عملکرد مسئولان در دولت های مختلف نیست، بلکه قائل به این واقعیت است که اهمال ورزی مسئولان در اجرای «قانون جامع هوای پاک» مصوب سال 1396 موجب رقم خوردن این شرایط شده است؛ بنابراین در این باب خبرگزاری دانا بارها این قصور و ترک فعل را مورد بررسی قرار داده، فلذا در این مقال قصد داریم در مقابل اصابت جوالدوزهایی که پیشتر نثار مسئولان کرده ایم بر حسب انصاف سوزنی هم به تن خود برسانیم.     برای همین با توسل به مصداق، می گوییم  ساعت 16 روز گذشته سوم خرداد استاندار تهران اعلام کرد که به دلیل شدت آلودگی هوا فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه ها در روز چهارشنبه چهارم خردادماه تعطیل خواهد بود.    همین نکته بس بود که بسیاری از شهروندان تهرانی شامگاه سه شنبه شب وقت مراجعت به منزل در کمند ترافیک انبوهی گیر و گرفتار شوند و در مشاهداتشان یک در میان خودروهایی را ببینند که با ساک و چمدان و مشربه و ملعبه که بر باربند خودروها تل انبار کرده اند، به سمت خروجی های شهر در حرکت باشند.   واضح تر اینکه تا کلام استاندار منعقد نشده، حضرات مورد بحث شال و کلاه کرده و در حال پیدا کردن جای مناسب برای علم کردن چادر در مقصد سفر بودند. نکته اینکه این پروسه در حال تکرار است و نام این شق القمر هم به «مدیریت زمان» مصطلح شده است!   اما دریغ از لحظه ای تفکر در باب اینکه اساسا مدارس و مراکز دولتی را به چه دلیلی تعطیل کرده اند؟ و یا این سفر مبتنی بر مدیریت زمان آیا باری بر دوش سایر هموطنان خواهد بود یا نه؟    شاید هم نیاز به هجی کردن نعل به نعل واقعیت باشد، به امیدی که اگر شده حتی یک نفر بخود بیاید و محض خاطر خدا کمی مراعات کند.    مخلص کلام آنکه حقیقت آن است که ریزگردها که عجالتا سرخود هستند و در روابط علی معلولی نمی توان به کاهش آنها دل بست. یعنی باید درد ریزگردها به همت و همدلی سه کشور سوریه، عراق و ایران درمان شود. کما اینکه در نشست مسئولان کشورمان که چند نوبت در روزهای گذشته اتفاق افتاده اهتمامی در این فقره وجود داشته و دارد.   اما شق دوم قضیه آلودگی حاصل از سوخت های فسیلی، خاصه دود و دمی است که به واسطه تردد کارمندان و دانشجویان و دانش آموزان (که شمار قابل توجهی از تردد های روزانه را تشکیل می دهند)، پدید می آید. درست به همین دلیل است که مسئولان عطای خدمت کارمندان را به لقای ضرر و زیان می بخشند و در چنین مواقعی حاضرند به رغم مضیقه مالی ادارات را تعطیل کنند بلکه آلودگی حاصل از سوخت های فسیلی به ریزکردها علاوه نشود و زیانی بیش از این به مردم نرسد.    با این وجود جای حیرت است که عده ای بی توجه به سلامت عموم جامعه مرکب خود را زین می کنند و بادابادگویان به دل جاده می زنند! غافل از اینکه خوش گذرانی آنها برای نیروهایی چون اورژانس، هلال احمر، پلیس راهور و... چه عذابی در بر دارد. رفتاری که خواسته و ناخواسته عین مردم آزاری است ولو آنکه چنین چیزی نیت و منظورنظر مسافران تعطیلات ایام آلودگی هوا یا بحران کرونا نباشد.   گذشته از این آزار خواسته و ناخواسته مشکل بزرگتر این است که بحران، خاصه در این بحث بحران آلودگی هوا را بشدت افزایش می دهد و برای رفع چنین پدیده هایی از جیب من و ما باید هزینه ها شود! نکته در اینجا «اخلاق» است. خصوصیتی که هر کس به فراخور حال خود از آن بهره می برد. آنهم در کشوری که فرهنگ ملی و مذهبی هفت هزار ساله اش بر ایثار و از خودگذشتگی تاکید داشته است.     مردمانی که برای  آسودگی خود از آسایش دیگران مایه نمی گذاشتند   بد نیست در اینجا با گریزی به گذشته روایتی روایی از آهنگری نقل شود.«مش خداداد» نامی که دوران نوجوانی می شناختم. نزدیک محله مان زندگی می‌کرد. قوی بنیه و در عین حال سربه زیر و کم‌حرف. با کسی صنمی نداشت. وقت راه رفتن دستهایش را پشت کمرش قفل می‌کرد؛ به مقابل پاهایش خیره میشد و گاهی با خودش حرف می زد.    آهنگر کارگاهی داشت با دری که از هفتاد پاره حلبی سرهم بندی شده بود. نمی دانم چرا علاقه خاصی به او داشتم. غروب ها وقت برگشت از مدرسه چندباری از لای شکافهای بسیار در درون کارگاهش را دیده بودم. هنوز تصویر تاریک چهارمحال کارگاه با کوره روشن از اَتش و سندانش را به وضوح بیاد دارم و شبها وقت شاهنامه خوانی پدرم وقتی به قصه کاوه و ضحاک می رسیدم در رویاهایم مش خداد را کاوه می دیدم و آقای اسماعیلی، ناظم بداخلاقمان را ضحاک ماردوش!   خلاصه آنکه برخلاف مردم شهر که از آهنگر(بخاطر رفتار منحصر به فردش) عفریتی ساخته بودند، من او را دوست داشتم.    آهنگر موتوری قراضه داشت که مردم مسخره اش می کردند و می گفتند سربالایی ها، موتور سوار مش خداداد می شود و سرپایینی ها، مش خداداد!    هفته ای یکی دو روز آهنگر با خورجین و کیسه انباشته از صبح با موتور اوراقش مثال دون کیشوت معروف از شهر بیرون می زد و شب که شکسته می شد آرام و پاورچین با موتور خاموش و اصطلاحاً «موتور به کول» به خانه برمیگشت.     در طول هفته پیرمرد بیچاره پتک برسندان می کوبد و داس و درفش و کلنگ می سازد و چون در شهر مشتری ندارد خودش دست‌ساخته هایش را برای فروش به روستاهای اطراف می برد. شب هم فروخته و نفروخته خسته و مانده به شهر برمیگردد که دوباره این دور تسلسل که زندگی آهنگر را تشکیل می داد را ادامه دهد. شاید نه برای فروش یا نه اصلا برای نفس زندگی، بلکه برای آنکه مردم شهر بی حرف و حدیث و سوژه غیبت نمانند!    بزرگتر که شدم آهنگر شکسته تر شده بود. چند باری به کارگاهش رفتم. یک بار از او پرسیدم که چرا شبها با موتور خاموش به خانه برمیگشته؟ گفت که بخاطر سرو صدای زیاد موتورش آن را عمداً خاموش و آن را تا کارگاه و خانه اش هُل می داده! حکایت عجیبی که درس بزرگی دارد. مثل حکایتهایی مشابه که بارها شنیده ایم و همه در یک نکته اشتراک نظر دارند که هیچ وقت مردمانی از جنس آهنگر برای نیل به آسودگی خود از آسایش دیگران مایه نمی گذاشتند؛ همچنانکه به قول مردم مش خداداد موتور یغورش را شبانه کول می کرد تا مبادا صدای آن خواب یکی از همسایه ها را برآشوبد!   با این وجود جای تاسف است که برخی از دستاوردهایی که غالبا کارکردی منفی دارند، به ازای از دست دادن خصیصه هایی چون اخلاق و از خودگذشتگی به دست آمده است.    انتهای پیام/   

منبع: دانا

کلیدواژه: آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم (ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی حج را در جنبه مادی و معنوی، فریضه‌ای چند بعدی برشمردند و افزودند: در بُعد درونی و باطنی، ذکر پروردگار به عنوان «منشاء حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیم‌گیری‌های فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است.

 

ایشان در همین زمینه به زائران بیت‌الله تاکید کردند: در حج متوجه مواردی باشید که در هیچ جای دیگر نیست مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم (ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد.

رهبر انقلاب نکته برجسته‌ی بُعد اجتماعی حج را وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر برشمردند و گفتند: فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگی دارد.

ایشان نادیده گرفتن تفاوت‌های ملیتی، مذهبی و قومی را مقدمه لازم وحدت دانستند و افزودند: اجتماع عظیم، یکدست و یک‌شکل پیروان همه مذاهب و فرق اسلامی از همه ملیت‌ها، نمود بارز وجه سیاسی-اجتماعی حج است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته ضرورت عبور از تفاوت‌ها و مسائل تفرقه‌انگیز مخصوص حج نیست و در آیات متعدد قرآن بر وحدت و همدلی مسلمانان تاکید شده است.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است، اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث کنونی غزه را شاخصی ماندگار برای تاریخ دانستند و افزودند: حملات وحشیانه سگ هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر در تاریخ می‌ماند و راه را به بشریت نشان می‌دهد که بازتاب شگفت‌انگیز و بی‌سابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاه‌های آمریکا و بعضی کشور‌های دیگر، از نشانه‌های این تاریخ‌سازی و شاخص‌سازی است.

ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونه‌های متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم (ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم (ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد، اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزه‌گر به شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمنی می‌کند.

رهبر انقلاب با اشاره به آیات قرآنی که دوستی با دشمنان ستمگر را هم کاملاً نهی می‌کند، رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم خواندند و افزودند: اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آن‌ها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آن‌ها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.

ایشان با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروری‌تر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیر ایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمی‌ماند، اما اگر دست‌های قوی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد.

ایشان با تشکر از خدمات و فعالیت‌های بعثه و سازمان حج و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در برگزاری حج، خطاب به آنان تأکید کردند: برای آسایش حجاج ایرانی و انجام حج مبرور و مقبول به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که فاصله بین وضع موجود و مطلوب برطرف شود.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی، شعار حج امسال را «حج؛ قرآن‌محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» خواند و گفت: حج ابراهیمی بستری برای تعلیم خودسازی و همچنین مبارزه با طواغیت بیرونی و دفاع از مظلومان است.

آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به تشرف ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر ایرانی به حج امسال، از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان در زمینه افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، اسکان، تغذیه و حمل و نقل و همچنین راه‌اندازی عمره مفرده پس از ۹ سال توقف و امکان بهره‌مندی مشتاقان زیارت خانه خدا گزارش داد.

دیگر خبرها

  • اگر بیش از حد به دیگران وابسته می شوید بخوانید
  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند؟
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • راه‌اندازی سکوی مبادله پست کهکلویه و بویراحمد، با همت مضاعفی دنبال شود
  • مجازات معافیت غیرقانونی از سربازی اعلام شد
  • نجاتگران هلال احمر برای نجات دیگران از خودگذشتگی و ایثارگری دارند
  • آلفایی‌ها هنوز به دنیا نیامده، پیج اینستاگرام دارند
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی