Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ارایه پیشنهاد بهره‌گیری تجربه ساختمان پلاسکو برای تخریب سازه متروپل خبر داد و گفت: دستگاههای نظارتی و امنیتی به ساخت و سازهای غیرقانونی ورود کنند.

حمزه شکیب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایران اکونومیست با تاکید بر اینکه برای ساخت و ساز باید طراح توسط مالک تعیین شود اظهار کرد: مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) علاوه بر عضویت در سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال به کار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه این کار در رابطه با ساختمان متروپل آبادان انجام نشده و طراحی این سازه به افراد غیر مسئول واگذار شده بود.

وی ادامه داد: پس از این مرحله نمایندگی سازمان نظام مهندسی در آبادان متوجه این تخلف شده و به مالک و شهرداری تذکر می دهد. این تذکرات برای فرمانداری نیز ارسال شده است، دادگستری نیز در جریان این تذکر قرار گرفته است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با یادآوری اینکه نمایندگان آبادان نیز در جریان ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفته بودند، گفت: با وجود این اقدامات متاسفانه مالک متروپل را ساخت و سازمان نظام مهندسی ناگزیر می شود ناظر از طریق این سازمان انتخاب کند، پس از این مرحله مهندس ناظر نیز به طور مکرر غیر ایمن بودن سازه های متروپل را اخطار کرده بود ولی متاسفانه کنترلی برای توقف ساخت و ساز از سوی شهرداری انجام نشده است.

شکیب بیان کرد: در واقع اعتمادی به گزارش های سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص تخلف مالک متروپل نشده است. مضاف بر اینکه با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را نیز به مالک این سازه می دهند.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این  مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه چنین مواردی در خیلی از استانهای دیگر در حال انجام است اظهار کرد: نقشه های اولیه ساخت و ساز تهیه می شود و در ادامه تخلفاتی صورت می گیرد و پس از آن نیز نقشه های بعدی آماده می شود. ما باید فکر اساسی برای این قبیل اتفاقات کنیم، حادثه مترو پل همه ما را عزادار کرده و باید باعث شود برای آینده درس بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم تا جان مردم و سرمایه ملی را از دست ندهیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از پیگیری حادثه مترو پل خبر داد و با بیان اینکه ما از مراجع قانونی این اتفاق را دنبال خواهیم کرد، افزود: سازمان های نظام مهندسی نباید از چرخه ساخت و ساز به بهانه‌های مختلف حذف شوند؛ طی چند روز گذشته اعلام شد که می خواهند کنترل نقشه های ساخت و ساز را از سازمان نظام مهندسی بگیرند. دستگاه های نظارتی و امنیتی باید به این قبیل مسائل ورود کرد و اجازه ندهند کارها به گونه‌ای دنبال شود تا در نهایت مردم متضرر شوند.

شکیب با اشاره به سفر روز پنجشنبه به آبادان، یادآور شد: مسئولان شهری باید توجه داشته باشند وقتی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از چرخه طراحی و نظارت حذف می شود در نهایت عاقبت کار مانند حادثه متروپل خواهد شد. چنانچه تخلفی در ساخت و سازها وجود دارد و باید هرچه سریعتر متوقف شود بایستی قوانین و مقررات در ساخت و سازها رعایت شده و همه به وظایف خود توجه داشته باشند.

وی با بیان این که در رابطه با مدیریت تخریب هنوز هیچکس به طور رسمی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمکی نخواسته است، اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم از مدیرانی که تجربه ساختمان پلاسکو را دارند استفاده شود. در این رابطه مازیار حسینی معاون سابق راه و شهرسازی برای مدیریت تخریب اعلام آمادگی کرده است.

وی تاکید کرد: تجربه تخریب چنین سازه هایی را داریم و می توانیم با استفاده از این تجارب حداکثر 10 روز سازه متروپل را به صورت ایمن تخریب کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

 امید احسنی، دانشجوی دکترای عمران گرایش مدیریت ساخت در زمینه ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ گفت: هدف ساخت بتن سبک در صنعت ساختمان، کاهش وزن بار‌های مرده ساختمان و به تبع آن کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه در هنگام زلزله است و از دیگر مزایای بتن سبک عایق صوت و عایق حرارت بودن آن است.

وی افزود: در پژوهش اخیر که منتج به ثبت اختراع ساخت بلوک بتنی سبک شد با بهره گیری از مواد ضایعاتی و بلااستفاده در جهت حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی و در نتیجه رسیدن به اهداف توسعه پایدار توانستیم بتنی را بسازیم که تمام الزامات سبکی و مقاومتی محصولات مشابه را دارد، اما از مواد معدنی و طبیعی تجدید ناپذیر استفاده نمی‌شود وگام موثری در حفظ محیط زیست برداشته شده است.

احسنی ادامه داد: این اختراع ثبت شده برگرفته از پایان نامه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تفت با عنوان بررسی ساخت بتن سبک غیر سازه‌ای با استفاده از ضایعات پتروشیمی با رویکرد توسعه پایدار با راهنمایی دکتر منصور قلعه نویی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و مشاوره دکتر محمدرضا جواهری تفتی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت است و از دیگر مزایای این بلوک بتنی سبک کاهش قابل توجه انتقال حرارت و صوت می‌باشد. با استفاده از این محصول در ساخت دیوار‌های جانبی ساختمان، ضمن سبکی سازه، مصرف سوخت‌های فسیلی جهت تولید گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش خواهد یافت و سبب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌گردد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تفت گفت: همواره در دنیا تاکید بر روی توسعه پایدار است و فرایند توسعه پایدار دو اصل ناسازگار یعنی پایداری زیست محیطی وتوسعه اقتصادی را به یکدیگر پیوند می‌دهد که در این اختراع هر دو مزیت فوق با یکدیگر پیوند خورده اند.

وی ادامه داد: استفاده از مواد ضایعات حاصل از تولید ملامین که تا کنون هیچ کاربرد موثری برای آن تعریف نشده بود در این روش جایگزین مصالح متداول می‌شود و از دیگر ویژگی‌های محصول اخیر می‌توان به ارزان بودن محصول نسبت به محصولات مشابه، نسوز بودن محصول، قابلیت برش با اره و میخ پذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات‌ها، حمل و نقل سریع و ارزان و سرعت اجرای بالا در ساختمان سازی اشاره کرد.

احسنی مدت زمان صرف شده برای ساخت این محصول و یافتن طرح اختلاط مناسب و ثبت اختراع آن را ۴ سال ذکر کرد و گفت: با احصاء استاندارد‌ها موفق به ثبت این اختراع در داخل کشور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شدیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تن «سنگلج» می‌لرزد! + تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (