Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه روابط با روسیه، گفت: توسعه مناسبات با مسکو در همه ابعاد، جزو سیاست های راهبردی و جدی تهران است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد مخبر عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور بر ضرورت تعیین هدف گذاری برای توسعه روابط فی مابین تأکید کرد و از کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه خواست با جدیت برای تحقق این هدفگذاری تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ارتقاء سطح روابط میان ایران و روسیه را نیازمند فراهم شدن بسترهای لازم برای گسترش همکاری های فیمابین دانست و افزود: ظرفیت ها و زمینه های همکاری متعددی میان دو کشور وجود دارد که اگر بتوانیم این ظرفیت ها را فعال کنیم، شاهد جهش و تحول جدی در روابط دو کشور خواهیم بود.

مخبر با اشاره به اینکه سطح روابط تجاری ایران و روسیه در مقایسه با سطح روابط سیاسی دو کشور ناچیز است، تصریح کرد: در ایران اراده ای جدی برای توسعه روابط تجاری با روسیه وجود دارد و اگر مسکو نیز در این زمینه مصمم باشد، شاهد رشد و تحول جدی در مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور حمل و نقل و ترانزیت را از جمله زمینه های همکاری مشترک میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: حمل و نقل از مولفه های جدی در توسعه روابط است و ایران آمادگی دارد سطح همکاری های خود را با روسیه در این زمینه ارتقاء دهد.

مخبر همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله نفت و گاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه موانع پیش روی سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور برطرف شده و ملاقات اخیر روسای جمهوری دو کشور بسترهای لازم را برای توسعه همکاری ها مهیا کرده است.

وی مسائل بانکی را از موانع پیش روی توسعه همکاری های دو کشور برشمرد و بر لزوم تلاش در جهت رفع این موانع و حتی المقدور استفاده از ارز ملی دو طرف در مبادلات تجاری تاکید کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست دیرین و شریک مطمئن برای روسیه یاد کرد و گفت: مسکو همواره اهمیت فراوانی برای توسعه روابط با تهران قائل است.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل از رویکرد و مواضع مشترک برخوردار هستند، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات و موضوعات بین الملل را سنجیده ارزیابی کرد و از اراده جدی کشورش برای توسعه مناسبات با ایران خبر داد.

معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به افزایش تبادل هیات های سیاسی و تجاری میان دو کشور، خاطرنشان کرد: در این سفر مذاکرات مثبت و سازنده ای میان هیات روس و همتایان ایرانی انجام شد و زمینه های همکاری مشترک در بخش های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی از آمادگی روسیه برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین خبر داد و گفت: مسکو آمادگی دارد سرمایه گذاری های خود را در ایران در بخش های مختلف گسترش دهد.

الکساندر نواک تکمیل کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را لازمه توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فیمابین دانست و با اشاره به امضاء چهار سند میان دو کشور برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقل، افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند به هاب راهبردی حمل و نقل برای روسیه و منطقه تبدیل شود.

وی همچنین ضمن تسلیت و ابراز همدردی بخاطر حادثه تلخ ریزش ساختمان در آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان ایرانی در این سانحه، برای آسیب دیدگان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران روسیه محمد مخبر الکساندر نواک جمهوری اسلامی ایران الکساندر نواک ایران و روسیه میان دو کشور توسعه روابط برای توسعه حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه