Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@14:58:33 GMT

سفر هفته آینده کاروان بهره‌وری ترویج به اردبیل

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۰۳۸۰

سفر هفته آینده کاروان بهره‌وری ترویج به اردبیل

علی‌اکبر مویدی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این کاروان عظیم ترویج شامل نخبگان و برجستگان عرصه تحقیقات، آموزش و محققان با تجربه بخش کشاورزی است که با سفر به استان اردبیل در بخش آموزش، ترویج و توسعه برنامه‌های تبلیغی اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی ضرورت همراهی رسانه‌ها را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: ما کار را به صورت پایلوت از استان کرمانشاه آغاز کردیم و دومین مقصد کاروان بهره‌وری ترویج استان اردبیل است تا با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر، از فرصت طلایی به وجود آمده استفاده شده تا پاسخگوی مطالبات کشاورزان و زارعین باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تات وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش خواهیم کرد تا در قالب این کاروان ترویجی در خدمت زارعین، باغداران و زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی باشیم تا با حضور در شهرستان‌ها و همراهی با تولیدکنندگان، به رفع موانع پیش رو اقدام کرده و حرکت مؤثری را در این بخش انجام دهیم.

مویدی افزود: انتظار می‌رود با توجه به مطالبات فعالان این بخش، در هفته آینده با حضور در این استان بتوانیم با صبر و حوصله بیشتر در کنار تولیدکنندگان و فعالان این بخش بوده و به خوبی به مسائل مطرح شده به صورت علمی پاسخ دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به دنبال سفر کاروان ترویجی به استان، انتظار ما این است که در شهرستان‌های مختلف تعامل و ارتباط بیشتری با محققان و پژوهشگران عرصه ترویج اتفاق افتاده و ما به صورت مستمر این تعامل و ارتباط را در ارتقا تولید و بهبود کیفیت در این عرصه شاهد باشیم.

مویدی شبکه ترویج را در دهستان‌ها، روستاها و مزارع گسترده توصیف کرد و ادامه داد: ما وظیفه داریم تا در قالب واحد ترویج و توسعه یافته‌های پژوهشی خودمان را در سایه نفوذ دانش در اختیار بهره‌برداران این بخش قرار دهیم تا متناسب با این اطلاعات و دانش، نهضت تولید تقویت شود.

وی ضرورت راه‌اندازی نهضت ترویج به شکل جهادی را یادآور شد و اضافه کرد: راه‌اندازی این کاروان ترویجی به ارتقا بهره‌وری کمک کرده و تنها راه برون‌رفت ما در بخش کشاورزی بها دادن به حوزه بهره‌وری است.

مویدی بیان کرد: باید به هر نحوه ممکن تولید خود را کیفی کنیم که راهکار اصلی این امر توجه به امر ترویج به شکل گسترده است و استانی مانند اردبیل می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر در این بخش شایسته عمل کند.

وی پیام اصلی این برنامه را تعامل و ارتباط جدی با فعالان خط مقدم تولید اعلام کرد و گفت: باید بین اجرا و پژوهش و مؤسسات مراکز تحقیقاتی رابطه مستقیمی برقرار شده و موانع این تعامل و ارتباط رفع شود.

مویدی وجود مراکز تحقیقاتی متعدد را در استان‌ها و شهرستان‌ها یادآور شد و اظهار کرد: باید این زنجیره را تقویت کرده تا در سطح ملی از توان یک‌هزار و ۸۰۰ عضو هیئت علمی در تقویت و توسعه برنامه‌های آموزشی استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طرح فرصت مطالعاتی مزرعه در مرحله اجراست و ما سعی می‌کنیم در ابعاد مختلف از توانمندی علمی و تحقیقاتی محققان در بخش اجرا و افزایش تولید استفاده کنیم.

مویدی شعار سال را با محوریت «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» یادآور شد و افزود: اصلی‌ترین محور فرمایشات مقام معظم رهبری فعالان حوزه کشاورزی هستند که تاکید بر افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی از چهار درصد فعلی به ۲۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به این توان مضاعف راهی جز دانش و تکیه بر علوم روز و فناوری‌های جدید نداریم و قطعاً در انتقال این دانش به عرصه تولید و بهره‌وری باید مسئولان بخش ترویج و توسعه جهاد کشاورزی اقدام مؤثری را انجام دهند.

رئیس مؤسسات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در کنار مسئله تنظیم بازار که این روزها وزارت جهاد کشاورزی را درگیر خود کرده، همچنان تاکید بر تقویت جبهه تولید با استفاده از راهکارهای علمی و فناورانه است و ما باید بیش از هر زمان دیگر سطح آگاهی بهره‌برداران کشاورزی را افزایش داده و تولید را از روش سنتی به روش بهتر سوق دهیم.

مویدی بیان کرد: ضروری است تا ما کشاورزی خودمان را از سمت منابع موجود سنتی به منابع با ارزش علمی و فناوری‌های جدید حرکت دهیم تا بیشترین سودآوری را در این بخش شاهد باشیم.

کد خبر 5499715

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری وزیر جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نخبگان کرمانشاه رسانه های گروهی تولید کنندگان رفع موانع تولید کشاورزی سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان تنظیم بازار بوشهر آلودگی هوا کرمانشاه ساختمان متروپل سوم خرداد فتح خرمشهر گرد و خاک گرد و غبار ویروس کرونا آزادسازی خرمشهر ابادان ریزش آوار آمار کرونا خراسان رضوی تعامل و ارتباط جهاد کشاورزی بخش کشاورزی یادآور شد بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۰۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

سید مجتبی خیام نکویی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه ما شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

وی بیان کرد: برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم، مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری پیش‌بینی کردیم که شاید فعال‌ترین دهکده ما از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

خیام نکویی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

وی ادامه داد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

خیام نکویی اضافه کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما حدود ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان را در مجموعه بخش کشاورزی داریم، عنوان کرد: این تعداد نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کل ۷ درصد بوده، در حالی که انتظار ما ۲۰ درصد است. برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم. ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده