Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ عیسی گلبینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درصد بالایی از اراضی استان جزو عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است و احتمال دست اندازی افراد سودجو به این عرصه‌ها وجود دارد که دستگاه‌های متولی نقش مهمی در اتخاذ برنامه‌های پیشگیرانه و برخورد جدی و قاطع با متخلفان ایفا می‌کنند.

به گفته وی پارسال ۱۱۹ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی گلستان رفع تصرف شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین با مهم شمردن مساله مشارکت عمومی در جلوگیری از تصرف عرصه‌های ملی، از تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم استان خواست تعرض به منابع ملی و طبیعی مراتب را با شماره تماس‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

کشف ۱۸۷ اصله چوب قاچاق در گلستان 

گلبینی از کشف ۱۱۸ فقره قاچاق چوب و زغال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال خبر داد و اظهارداشت: ۱۸۷ اصله چوب و ۴۰۰ کیلوگرم زغال در این مدت در استان کشف شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب این سرمایه‌های ملی از سوی سودجویان، مبارزه بی امان و برخورد قانونی و جدی با اخلالگران در دستورکار قرار دارد به طوری که سال قبل بیش از سه هزار اصله چوب و ۱۱ هزار کیلوگرم زغال قاچاق از متخلفان کشف و ضبط شد.

به گفته وی، طبق ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، حمل چوب، هیزم و زغال حاصله از درختان جنگلی بدون دریافت مجوز از سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

کشف هزار و ۴۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: قارچ ترافل به عنوان نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام دنبلان مشهور است به طور معمول در فصول بهار و تابستان در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

عبدالرحیم لطفی رویشگاه اصلی این قارچ خوراکی را جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان اعلام و بیان کرد: برداشت این قارچ از اسفندماه آغاز می‌شود و تا شهریور ادامه می‌یابد و مردم محلی با توجه به قیمت بالای ترافل، برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیر قانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع است و با پیگیری اداره حقوقی این سازمان و قوه قضاییه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن برای جمع آوری کنندگان این قارچ قرار مجرمیت اعمال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بر این اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

لطفی تصریح کرد: در ۲ ماه نخست امسال ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان توانستند هزار و ۴۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق را در شهرستان‌های آزادشهر، گالیکش، مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و بندرگز کشف کنند و متهمان دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شدند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

برچسب‌ها تصرف اراضی گلستان منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تصرف اراضی گلستان منابع طبیعی تصرف اراضی گلستان منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان قارچ ترافل عرصه ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد

محمود قلی‌زاده اظهار کرد: اخیرا تصاویر قطع درختان جنگلی منطقه سو‌های نمین در برخی از کانال‌های مجازی با عنوان نابودی درختان جنگلی فندقلو منتشر شده است که بعد از بررسی کارشناسی و پایش منطقه مورد ادعا، مشخص شد هیچ گونه قطع درختان در این منطقه رخ نداده است.

او ادامه داد: ادعای قطعی درختان جنگلی و انتشار تصویر هوایی آن از سوی کانال‌های مجازی مربوط به حوزه استحفاظی گیلان است و مربوط به محدوده جنگلی فندقلو در استان اردبیل نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: برای اثبات واقعیت و رد ادعای کانال‌های مجازی مبنی بر قطع گسترده درختان جنگلی آماده برگزاری تور خبری با حضور خبرنگاران هستیم تا وضعیت موجود جنگل فندقلو به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

قلی زاده ادامه داد: از انتقاد و نقد سازنده رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و معتقدیم با نقد سازنده و پویا می‌توان مشکلات و کاستی‌های موجود را برطرف کرد.

او افزود: آماده برگزاری تور خبری با حضور خبرنگاران هستیم تا وضعیت موجود جنگل فندقلو به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه گاهی آتش‌سوزی مقطعی در جنگل‌های استان اتفاق می‌افتد، افزود: با وجود استقرار نیروی‌های یگان حفاظت در جنگل‌های استان باز شاهد آتش‌سوزی در بخشی از مناطق جنگلی از سوی گردشگران و مسافران هستیم که در این زمینه هم مصمم هستیم با تکمیل و افزایش نیرو‌های یگان و جذب نیروی انسانی جدید به تعداد ۷۳ نفر در یگان، میزان آتش‌سوزی جنگل‌های استان را به حداقل برسانیم.

قلی زاده اظهار کرد: بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قانونگذار وظیفه حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی را به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز حسب وظیفه ذاتی و قانونی به‌طور شبانه‌روزی با سوداگران و متعدیان به اراضی ملی برخورد قانونی می‌کند.

او با قدردانی از تعامل و مساعدت دستگاه قضایی استان ادامه داد: این اداره کل بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هر گونه تخریب و تصرف عدوانی به عرصه‌های مذکور را احصا و مراتب را طی تشکیل پرونده تخلف به مرجع قضایی احاله می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه عمومی تلقی می‌گردد، افزود: مشارکت همه‌جانبه و آگاهانه اقشار مختلف و همکاری مردم، همیاران طبیعت و نیز دستگاه‌های اجرایی در حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی ضروری است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی