امام صادق(ع)؛ طلایهدار وحدت شیعه و سنی
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۲۳۱۹
در بسیاری از احادیث برجامانده از حضرت امام صادق (ع) شاهد آن هستیم که ایشان تأکید بسیاری بر مسأله وحدت مسلمین داشتند. آموزههای وحدت و تقریب مسلمین را که در آثار شیعی وجود دارد، باید یادگار امام صادق (ع) دانست.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دعوت به وحدت و یگانگی مسلمانان و پرهیز از تفرقه، از دستورهای قرآن و سیره نبی اکرم (ص) و اولیای دین است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام صادق (ع) معلم وحدت مسلمین
در آستانه سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت جعفر بن محمد الصادق (ع) هستیم و باید دانست یکی از آموزههای مهمی که ایشان برای شیعیان و جامعه اسلامی برجا گذاشتند؛ اهمیت به موضوع «وحدت» است. در کلام و سیره این امامِ هُمام، موارد متعددی را میتوان پیدا کرد که محوریت آن توجه و اهتمام به مسأله وحدت و زندگی مسالمتآمیز مسلمانان با یکدیگر است. آن حضرت را میتوان بهترین شاخصه تقریب مذاهب اسلامی در شیعه محسوب کرد که به لحاظ ارتباط فکری و فرهنگی کامل و ممتاز خود، با فرقههای اهل سنت، بسیار مورد تأیید و توجه آنان بودهاند.
وحدت یک اصل واقعی است، نه یک سیاست صوری
برخی شیعیان گمان میکنند که موضوع وحدت میان شیعه و اهل سنت، امری صوری و به صورت تقیه است و ما نمیتوانیم با آنان تعامل دوستانه داشته باشیم؛ در حالی که همه مسلمانان باید توجه داشته باشند که اختلاف در پارهای از مسائل، مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمیشود. اسلام به مسلمانان سفارش میکند که با پیروان ادیان آسمانی و مکتبهای دیگر بشری با عدل و مسالمت رفتار شود و آنان را به مشترکات توجه میدهد. در ادامه نمونههایی از این سنت شریفه را از سخن و سیره امام صادق (ع) میخوانید.
سیره و برخورد امام صادق (ع) با اهل سنت کاملاً برادرانه و صمیمانه بوده است. ایشان همه مسلمانان را فرزند اسلام و برادر یکدیگر میخواند (وسائل الشیعه، حر عاملی، ج۱۵ ص ۱۰۹). حضرت در برخورد با عامه مسلمانها، شیعه را به عنوان فرقهای که قرائتی خاص دارند، جدا نکرد و بحث تبیین اسلام را مبنای کار خود قرار داده بودند و همه مسلمانان از وجود ایشان استفاده میکردند. از این رو، امام صادق (ع) غیر از مقام امامت و هدایتی که برای شیعیان داشته، منشأ خیری برای تمام مسلمین بوده است.
بسیاری از شاگردان حضرت و راویانی که تعداد آنها بیش از ۴ هزار تن ذکر شده است، جزو اهل سنت بودهاند. خانه امام محل رفت و آمد بزرگان اهل سنت بود و ایشان در آن زمان، مرجعی برای حل مشکلات آنان به شمار میرفت. توصیههای فراوانی از آن حضرت نسبت به برادران اهل سنت وجود دارد که به آنها تذکراتی داده و روشهای نادرستشان را متذکر شدهاند.
به عیادت بیمارانشان بروید و بر جنازه مردگانشان نماز بخوانید
امام صادق (ع) نه تنها خود تعامل بسیار خوبی با اهلسنت داشتند، بلکه شیعیان را نیز به برخورد مناسب و دوستانه با آنان سفارش میکردند؛ چنان که وقتی یکی از یاران امام صادق (ع) از حضرت میپرسد: «ما شیعیان در معاشرت با اقوام و عشیره خود یا سایر طبقات مردم که در سلک مذهب ما نیستند، چه وظیفهای داریم؟» ایشان پاسخ میدهند: «به رهبران خود بنگرید که مقتدای شما هستند و با مردم [منظور غیرشیعیان]، به همانگونه معاشرت کنید که رهبران شما معاشرت میکنند؛ به خدا سوگند که رهبران شما از بیماران مردم عیادت میکنند، جنازههایشان را تشییع میکنند، در محضر قضاتشان حاضر میشوند و به سود و ضرر آنها [هرچه حق باشد]گواهی میدهند و امانت آنان را نگهداری میکنند و باز پس میدهند.» (همان، ج ۱۲: ۶).
نکته مهم در معاشرت امام با دیگر مسلمانان، این است که همواره به موضوع تفاوت سطح شناخت و درک مسلمانان نسبت به جایگاه الهی ایشان توجه داشت و با این رویکرد، با هر گروه رفتار خاصِ خود را داشت. بنابراین، در چگونگی رفتار با اهل سنت و دیگر فرقههای مذهبی باید به این نکته مهم توجه کرد و «سردمداران بدعتگذار و دانایان لجاجتپیشه» را از «ناآگاهان عبودیت پیشه» جدا کرد. دشمنان اهل بیت (ع) سردمداران گمراهی و ضلالتاند و آنچه درباره «تبرا» و لزوم «بغض» گفته شده، بیشتر درباره گروه اول است. اما عموم مردم و پیروان ناآگاه، در تشخیص حق اشتباه کردهاند. ما نیز در رفتار با آنان باید نگاه محبت آمیز و هدایتگر داشته باشیم.
در حدیثی معتبر از امام صادق (ع) آمده که هرکس از شیعیان که [برای وحدت اسلامی]در صف اول نماز با اهل سنت شرکت کند گویی پشت سر پیامبر (ص) نماز گزارده است. (من لایحضره الفقیه [چاپ قم]ج۱ ص۳۸۲) طبق این روایت، نماز با اهل سنت نه تنها جایز بلکه دارای پاداشی بزرگ است. طبق روایتی دیگر امام صادق (ع) نماز با اهل سنت در صف اول را همچون جهاد فی سبیلالله دانستهاند. (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۸، ص: ۳۰۱.) این روایات از سوی محققان شیعه معتبر دانسته شده و مراجع تقلید براساس آنها فتوا میدهند.
در مجموع، رفتار امام صادق (ع) در برخورد با گروههای مخالف عقیدتی، از جمله اهل سنت، همراه با احترام و به صورت نصیحت، ارشاد، احتجاج، شرکت در جلسات مناظره و ارائه پاسخهای محترمانه به پرسشهای آنان بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: امام صادق وحدت شیعه و سنی وحدت مسلمین همه مسلمانان اهل سنت امام صادق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۲۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد
نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: عملیات وعده صادق شهامت و خروشی بین مؤمنان دنیا ایجاد و هیمنه استکبار را در هم شکست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، حجتالاسلام حبیبالله غفوری در خطبههای نماز جمعه این هفته کرمانشاه اظهار داشت: بعد از عملیات وعده صادق دنیای استکبار با محوریت صهیونیست بسیار تلاش کردند که این عملیات و نتیجه آن را کمرنگ جلوه دهند اما با فیلمهای منتشر شده از مردم قابل کتمان نبود.
وی گفت: اینکه چند موشک و پهپاد در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه چه بود اهمیتی نداشت بلکه موضوع مهم اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی بود.
خطیب جمعه کرمانشاه افزود: نتیجه شکستن هیمنه استکبار این بود که قدرت و شهامتی عجیب در دل ملتهای محروم و حتی در جوامع استکباری جوانه زد و این در دانشگاهها و جوامع آمریکا در حمایت از مردم غزه مشهود است به طوری که آمریکا ناچار شد تمام گذشته را زیر پا بگذارد و پلیس را به صورت گسترده به دانشگاهها فرستادند.
غفوری گفت: شکست همینه استکبار و صهیونیسم و این قدرت پوشالی نظامی که بیشتر القای رسانهای بود، مهمترین نتیجه عملیات وعده صادق محسوب میشود. این عملیات سبب قوت قلب مسلمانانی شد که اسیر حکام بیلیاقت هستند و در کشور خود قیام کردند و علاوه بر این بعد از این عملیات جوشش، خروش و شهامتی در دل مؤمنان ایجاد شد و دیری نخواهد پایید که منجر به نابودی رژیم صهیونیستی میشود.
خطیب جمعه کرمانشاه با اشاره به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای عنوان کرد: فرهنگ پهلوانی میراث گرانبهایی است که ما از گذشتههای دور و حتی قبل از اسلامی به ما رسیده است.
غفوری گفت: از گذشته پهلوانها با فرهنگ جوانمردی و مردانگی به فقرای جامعه توجه داشتند؛ هرچند خود نیز مرفه نبودند و بر همین اساس ورزش زورخانهای شکل گرفته که ورزشی حکیمانه و عاقلانهای است.
امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه کارگر اساس و بنیان تولید است عنوان کرد: کارفرمایان نیز در برپا کردن کارخانههای بزرگ نقش مهمی دارند و اسلام به شدت طرفدار کار جمعی است.
غفوری گفت: مجموعههایی که مردم در آن سهام دارند و تعاونیها بسیار مورد توجه است اما کارفرمایی که سرمایه خود را به کار گرفته و محصول مورد نیاز کشور و صادرات را تولید میکند و همچنین کارگران همه در عرصه جهاد اقتصادی شریک هستند.
وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری عنوان کرد: این فقید و عالم شاگرد بسیاری از بزرگان بوده و آثار ایشان مورد تأیید امام(ره) بود و میتواند بهترین داروی فکری برای نسل جوان امروز و همه نسلها باشد که مسیر درست را بدون انحراف و با تبعیت از قرآن و عقل بگذرانند.
خطیب جمعه کرمانشاه با بیان اینکه معلمان بازنشسته سالها برای تربیت نسل جوان و کودکان این جامعه و نسل انقلابی تلاش کردند گفت: این نسل ما را در عرصههای مختلف در دنیا به بهترین رتبهها در دنبال رسانده است.
غفوری با اشاره به اینکه وظیفه معلم در بخش تربیت نسل بعد پررنگتر از تعلیم است افزود: معلم ضمن تعلیم، باید دروس فضائل اخلاقی و خلقیات علوی و نبوی را به شاگردانش منتقل کند و این مسئولیت بزرگی است.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در هفته گذشته و بعد از عملیات وعده صادق عنوان کرد: این سفرها به نوعی تکمیل کننده آن عملیات بود.
امام جمعه کرمانشاه گفت: آمریکا شرکتها و افرادی را تحریم و تمام کشورها را به خاطر همکاری با ایران تحریم کرده بود و بعداز روی کار آمدن دولت جدید پاکستان نخستین سفر خارجی به این کشور سفر رئیس جمهور کشور ما بود که ابعاد بسیار زیادی داشت و یکی از آنها شکستن جوی بود که آمریکاییها ایجاد کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه یک بعد دیگر اهمیت این سفر مسائل امنیتی موجود در مرز بین ما و پاکستان است افزود: گروهی مزدور که گاهی از مرزهای پاکستان عبور میکنند و در ایران عملیات تروریستی انجام میدهند به گفته برخی افسران آمریکایی توسط موساد اداره میشوند.
غفوری بیان کرد: ما باید تکلیف خود را از نظر امنیتی با کشورهای همسایه روشن کنیم؛ ما هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان داریم و باید بنای مستحکمی با دولت پاکستان گذاشته شود.
وی با اشاره به اهداف این سفر از نظر اقتصادی گفت: اولویت مبادلات اقتصادی ما با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان است که از نظر فرهنگی و ارتباطات مردمی اشتراکات بسیاری وجود دارد و مردم پاکستان به شدت علاقهمند به انقلاب و ایران اسلامی هستند.
امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مردم پاکستان در حمایت از عملیات وعده صادق تجمعات بزرگی برگزار کردند گفت: حضور رئیس جمهور ما در پاکستان با آمادگی مردمی بسیار قابل قبولی از سوی پاکستان انجام شد.
وی افزود: در سریلانکا نیز مهندسان ایرانی پروژه بزرگی را در زمینه نیروگاه برق انجام دادند و برای قراردادهای بعدی نیز بسیار حائز اهمیت بود.
غفوری با اشاره به ارتحال امام جمعه سابق جوانرود مرحوم ماموستا فخری گفت: ایشان بیش از 40 سال امام جمعه شهرستان جوانرود بودند و بسیار انسان متخلق، عالم و فاضل بودند و بسیاری از عالمان اهل سنت شاگرد ایشان بودند.
وی افزود: حجاب بحث مبسوطی وجود دارد و هم جوانب آن باید بررسی و تکلیف مردم، مسئولان و دستگاهها روشن شود؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمن با نقشه و برنامه وارد شود و ما نیز باید با نقشه و برنامه وارد شویم.
انتهای پیام/