Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:58:26 GMT

جدیدترین موضع‌گیری صنعاء در قبال تمدید آتش‌بس

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۲۵۶۳

جدیدترین موضع‌گیری صنعاء در قبال تمدید آتش‌بس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هانس گرونبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، می‌گوید که در حال رایزنی‌ با طرف‌های مختلف جنگ یمن برای تمدید آتش‌بس برقراری میان طرفین درگیری است و از آن‌ها می‌خواهد تا با تمدید این آتش‌بس در راستای تقویت فواید آن برای ملت یمن موافقت کند.

در حالی که واشنگتن طرفدار ائتلاف سعودی و هپمیمانان آن است، از طریق «تیم لندرکینگ» نماینده خود در یمن که در اردن به سر می‌برد، اعلام کرد که تا حدودی به تمدید آتش‌بس خوشبین است و برای آن تلاش می‌کند تا به آن‌چه که او به عنوان پایان جنگ توصیف می‌کند، دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این در حالی است که صنعا انکار ائتلاف سعودی از اجرای مفاد آتش بس فعلی را نشانه‌هایس منفی و بیانگر عدم جدیت آن در حرکت به سوی صلح می‌داند.

 وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار این گزارش نوشت: «عبدالملک العجری» عضو هیئت ملی مذاکره‌کننده انصار الله یمن می‌گوید که عملکرد کشورهای عضو ائتلاف سعودی در آتش بس خوش‌بینانه نیست، زیرا مهمترین بندهای آتش‌بس کنونی یعنی پروازهای هفتگی و توقف پروازهای جاسوسی اجرا نشده است.

وی گفت: درباره موضوع تمدید آتش بس، تا به این لحظه با سازمان ملل متحد مذاکره نکرده‌ایم و تمرکز  ما در درجه اول بر روی اجرای مفاد آتش بس است و هرگونه تمدید منوط به بهبود شرایط انسانی خواهد بود.

این مقام یمنی افزود: «تا زمانی که تعهدی به مفاد آن آتش‌بس وجود نداشته باشد، هیچ مبنایی برای بحث درباره تمدیدآن وجود ندارد. هرگونه تمدید با توجه به ارزیابی مرحله قبل و بهبود شرایط انسانی صورت خواهد گرفت».

العجری توضیح بیشتری درباره شرایط بشردوستانه ای را که قرار است بهبود یابد، ارائه نکرد اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که صنعاء پرونده حقوق و دستمزد،  تسریع در اجرای سند تبادل اسرا را به عنوان شرایط اساسی برای تمدید هرگونه آتش بس طرح کند.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل گذشته (۱۳ فروردین) از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از /به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. 

این در حالی است که  فرودگاه صنعاء تازه هفته گذشته پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیش اجرایی می‌شد.

در همین حال، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن شامگاه یکشنبه با تأکید بر اینکه ائتلاف سعودی هزاران بار آتش‌بس در یمن را نقض کرده است، گفت که این ائتلاف بیش از دو هزار حمله موشکی و توپخانه‌ای در دوران آتش‌بس انجام داده است.

وی با بیان اینکه مردم یمن بین دوران آتش‌بس و عدم آتش‌بس هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند، تأکید کرد که یمن مخالف تمدید آتش‌بس نیست، ولی نمی‌تواند آتش‌بسی را بپذیرد که در آن مشکلات مردم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: تمدید آتش بس در یمن فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن ائتلاف سعودی نقض آتش بس ائتلاف سعودی تمدید آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام لیست شانا در هفته جاری را تکذیب کرد و گفت: لیست شورا با شروع زمان تبلیغات اعلام می‌شود.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، وی یکم اردیبهشت‌ماه در مورد برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات گفته بود: ۱۳ نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، در مورد ۳ نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و در نهایت لیست ۱۶ نفره خواهیم داد.

پیش از این برخی رسانه‌ها هم از رونمایی لیست ۱۶نفره شورای ائتلاف که ۱۳ نفر آن مشخص است در اوایل هفته جاری خبر داده بودند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900200

دیگر خبرها

  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟