Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@22:37:12 GMT

خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۲۸۲۸

خنک‌سازی شهرها از طریق تغییر رنگ سازه‌ها

علم ثابت کرده است که رنگ‌های تیره نور خورشید را به خود جذب می‌کند و در نتیجه باعث گرمای محیط می‌شود؛ تغییر رنگ پوشش سازه‌های شهری و روشن کردن آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رنگ به درک بشر از دنیای هستی کمک زیادی می‌کند و شواهد حاکی است که انسان‌ها از هزاران سال پیش از رنگ‌ها برای بیان احساسات و برقراری ارتباط بهره گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها می‌تواند از طریق کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی، نقش مهمی نیز در بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان ایفا کنند. در واقع، استفاده از رنگ‌های روشن از طریق ارتعاش نور خورشید از سطح خود به خنک ماندن محیط کمک می‌کند و در نتیجه، کاهش اثرات جزایر گرمایی و بهبود کیفیت زندگی بشر را در پی دارد.

پدیده آلبدو یا سپیدایی به میزان بازتاب نور خورشید از سطح اشیا اشاره دارد که عامل اصلی اثرات جزایر گرمایی شهری به شمار می‌رود و همه ساله به مرگ بسیاری از جوامع آسیب‌پذیر منجر می‌شود، ضمن این‌که در به هم ریختن وضعیت روحی افراد به هنگام اوج گرما نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

تحقیقاتی که اخیراً انجام شده حاکی است که سطوح آسفالتی تنها چهار درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند، حال آن‌که این نرخ در پوشش‌های سبز گیاهی و سطوح سفید رنگ به ترتیب به ۲۵ و ۹۰ درصد می‌رسد. در واقع، فضاهایی که با رنگ سفید پوشیده شده است، کم‌ترین میزان انرژی خورشید را به خود جذب می‌کند و در نتیجه از هوای خنک‌تری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.

امروزه نوآوری‌هایی در بسیاری از شهرهای جهان نظیر نیویورک پیاده شده است که طی آن، پوشش بسیاری از سازه‌های شهری، به ویژه بام‌های آن‌ها به رنگ سفید درآمده که همین اقدام، کاهش حدود پنج درجه سانتی‌گرادی را برای محیط در پی داشته است. از سوی دیگر، کاهش دما در چنین مناطقی به استفاده حداقل شهروندان از سیستم‌های تهویه هوا منجر شده که این اتفاق نیز به سهم خود در کاهش انتشار کربن نقش مهمی ایفا کرده است. در این راستا، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که چنانچه سازه‌های بیشتری در سراسر نیویورک به رنگ سفید درآید، آنگاه می‌توان کاهش ۸۰ درصدی انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ برای شهر تصور کرد.

گروهی از محققان دفتر تجاری‌سازی فناوری بنیاد تحقیقات پردیو در آمریکا، موفق به کسب حق امتیاز برای نوعی تکنولوژی به نام "سفیدترین سفید جهان" شدند که از قابلیت انعکاس ۹۸ درصد انرژی خورشیدی برخوردار است. این تکنولوژی جدید، نور را پراکنده می‌کند تا از این طریق، مانع از جذب آن توسط سطوح شود و در نهایت، خنک‌سازی را برای محیط به ارمغان بیاورد.

بدون شک، تکنولوژی "سفیدترین سفید جهان" می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی در شهرها به جا بگذارد و کاهش قابل توجه دمای هوا و در نتیجه، به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی را در پی داشته باشد. با این حال، اگر دقیق‌تر به خنک شدن محیط با این روش فکر کنیم خواهیم دید که قابلیت‌های دیگری نیز در محیط خود را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، گروهی از محققان مؤسسه فناوری کارلسروهه در آلمان پس از پیاده‌سازی فناوری «سفیدترین سفید جهان» در اشتوتگارت متوجه شدند که این روش خنک‌سازی، ترکیب هوای عمومی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترکیب هوای عمودی، فرایندی طبیعی است که به دور شدن هوا، رطوبت و به ویژه آلاینده‌های هوا از سطوح کمک می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش بارش باران اثربخش باشد.

البته فلسفه رنگ در بهبود کیفیت زندگی شهری تنها به خنک‌سازی محیط داخلی و بیرون محدود نمی‌شود؛ تجربه نشان داده است افرادی که از رنگ‌های روشن برای تزئین فضاهای داخلی خانه‌های خود بهره می‌گیرند در مقایسه با سایرین، وضعیت روانی بهتری را تجربه می‌کنند و شادتر نیز به سر می‌برند. با این حال، استفاده از رنگ‌های روشن و خنک‌سازی فضا نیز به بهبود وضعیت روانی این افراد کمک زیادی می‌کند چراکه اغلب مردم به هنگام تجربه دمای هوای بالا، پریشان و عصبی می‌شوند.

تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا به شهرنشینان کمک می‌کند از طریق طراحی محیط‌های اطراف با رنگ‌های روشن، نه‌تنها محیط زندگی خود را خنک‌تر کنند، بلکه تعاملات میان خود با سایرین، سازه‌ها و محیط را نیز بهبود ببخشند.

کد خبر 577695

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کشورهای جهان کلانشهرهای جهان جزایر گرمایی اثرات جزایر گرمایی کاهش اثرات جزایر گرمایی تغييرات اقليمي مبارزه با تغییرات اقلیمی انرژی خورشیدی خورشید انعکاس رنگ سفید تکنولوژی آلبدو سپیدایی كاهش دما شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اثرات جزایر گرمایی رنگ های روشن نور خورشید رنگ ها نقش مهمی خنک سازی سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه خودروسازی با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

سیدمحمد روح‌الامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولین شهرک تخصصی خودروهای برقی با هدف سرمایه‌گذاری در خودروهای هوشمند، سواری، اسجیلی، سدان و تجمیع توانمندی‌های علمی و دانشگاهی تشکیل شده است.

وی افزود: این مجتمع شامل چند بخش می‌شود که بخش اول آن مرتبط با پلتفرم‌هایی است که در حالت اولیه به صورت CBU و در مراحل بعدی به ترتیب به صورت SKV و CKV خواهد آمد؛ توانمندی‌هایی که در ایران وجود دارد، موجب شده است انگیزه فراوانی برای تأسیس اولین مرکز تحقیقات و نوآوری را از طریق برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم از توانمندی مجموعه‌های دانشگاهی و انتقال تکنولوژی که از طریق قراردادهای بین‌المللی بسته شده است، در شهرک مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل مجتمع خودروسازی آرین با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

وی ادامه داد: محصولات ما به‌صورت اقتصادی و بهینه عرضه می‌شود و از سوی دیگر در حمل‌ونقل عمومی همچون شرکت‌های تاکسیرانی قابل استفاده است تا در واقع از یارانه دولت نیز در این بخش بهره برده باشیم؛ قصد داریم جامعه را به سمت خودروهای برقی سوق دهیم تا مردم، دولت و حاکمیت درک جامعی از آینده کشور و خودروها داشته باشند.

روح‌الامین خاطر نشان کرد: چالشی که در زمینه تغییر اکوسیستم خودروی کشور وجود دارد، نظر جمعی و حمایتی نیست و سازوکارها موجب می‌شود بخش‌های مختلف با همکاری یکدیگر این چالش‌ها را برطرف کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این نوع خودرو از این جهت که تکنولوژی جدید به شمار می‌رود و سرمایه بسیاری را می‌طلبد، کمتر فردی را ترغیب می‌کند، بنابراین از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و جذب جوانان با انگیزه سعی داریم خروجی دانشگاهی را متمرکز کنیم تا فاصله خود را با سایر کشورها کاهش دهیم.

کد خبر 750066

دیگر خبرها

  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل نور
  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • مشکل کمبود نیروهای پلیس راهور در شهرها را با برون‌سپاری رفع می‌کنیم
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد