Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان بهبهان گفت: به گفته کارشناسان و متخصصان، تاسیس سد مارون ۲ خط پایانی بر کشاوزی منطقه خوزستان است و تالاب شادگان را نیز دچار مخاطره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، ماجرای تاسیس سد مارون۲ در استان خوزستان همچنان ادامه دارد و فعالین دانشجویی، رسانه‌ها، فعالین اجتماعی و دلسوزان استان خوزستان نسبت به احداث این سد هشدار‌هایی دادند؛ برای بررسی بیشتر ابعاد احداث این سد و مشکلات زیست محیطی استان خوزستان با امیر حاجوی، دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان بهبهان به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امیر حاجوی در ابتدا با اشاره صدمات سد مارون یک به محیط زیست خوزستان گفت: سد مارون ۲ قرار است در بالادست سد مارون یک کنونی احداث شود، سد مارون یک با اینکه حدود ۳۰ سال قبل احداث شد، الان صدمات آن به تالاب شادگان مشخص است. ایزدجو، ریاست آب و برق استان خوزستان سال ۹۸ گفت که همین الان سد مارون یک حق آبه زمین‌های پایین دست را نمیتواند کامل بدهد و آن دبی (حجم آب) برای پایین دست را نمی‌تواند تامین کند، چطور وقتی که سد مارون یک هنوز برای ما معضل است، به دنبال این هستیم که مشکلات کهکیلویه (که به گفته کارشناسان ۹۰ درصد شبکه آبیاری این استان فرسوده است) را به جای اینکه ریشه‌ای حل کنیم به دنبال ساختن سد جدید هستیم.

وی درباره تبعات و نتایج احداث سد مارون ۲ ادامه داد: به گفته کارشناسان و متخصصان تاسیس سد مارون ۲ خط پایانی بر کشاوزی منطقه خوزستان است و تالاب شادگان نیز دچار مخاطره خواهد شد و تا همین الان هم بیش از یک میلیون نخیلات شادگان از بین رفته به دلیل اینکه سد مارون یک نتوانسته حق آبه پایین دست را تامین کند، سد مارون یک زمانی که ساخته شد زمین‌های دیم استان خوزستان را تبدیل به زمین‌های آبیاری کرد و همین ایجاد انتظار کرد و مسئولین به کسانی که در این ۳۰ سال از این شبکه آبیاری استفاده می‌کردند الان دیگر نمیتوانند بگویند که این زمین‌ها باید از آب محروم شوند.

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان بهبهان با اشاره به کم آبی استان خوزستان و عدم تصمیم‌گیری صحیح مسئولین اظهار داشت: برخی اوقات تصمیمات جزیره‌ای مسئولین به کل کشور ضرر می‌زند، در این مسئله هم به همین شکل است اگر منطقه خوزستان پر آب بود و آب پایین دست تامین می‌شد، اگر انقدر پر بارشی داشتیم که می‌شد همه استان‌ها را پوشش دهیم؛ میشد که سدی را احداث کرد در حالی همین الان باید ۳۷ دبی متر مکعب از حق آبه سد مارون یک به تالاب شادگان وارد میشد که در حال حاضر به ۳ دبی متر مکعب هم نمیرسد وقتی که همین الان یک دهم یا یک پانزدهم حق آّبه پایین دست را نمیتوانیم تامین کنیم، چه تضمینی وجود دارد که سد مارون ۲ بتواند پایین دست را تامین کند؟

وی با اشاره به سابقه این نوع سد زدن در استان خوزستان تصریح کرد: مشکل و معضل مناطق خوزستان ریشه در کم بودن سد‌ها ندارد، چند روز پیش عکس سد کرخه در شبکه‌های مجازی منتشر شده که آبی در این سد باقی نمانده، دلیل این امر نیز این بوده که سد میسره که بالادست سد کرخه زده شده باعث شده که سد کرخه الان خشک بشه، اما بهانه‌شان این بود که در پایین دست شالیزار زدند و برنج می‌کارند در حالی که سد کرخه به دلیل احداث سد میسره در بالادست خالی شده بود.

وی ادامه داد: در مسیر رودخانه مارون در پایین دست آب آن به دلیل وجود کوه‌های گچی شور است و در بالا آن آب شیرین است؛ در سد گتوند این اشتباه را کردند و سد را در جایی احداث کردند که باعث شوری آب شد و الان ما داریم فاجعه سد گتوند را می‌بینیم و همین الان در سد مارون۲ این اشتباه را مرتکب می‌شوند.

امیر حاجوی با اشاره به محدود نبودن به خوزستان اعتراضات نسبت به احداث سد‌ها گفت: سال ۹۴ مردم شهرستان‌های لنده و کهکیلویه اعتراضاتی را برای انجام این کار نوشتند که اگر شما می‌خواهید آب را انتقال دهید از بالادست سد کوثر انتقال بدهید و این فقط مطالبه خوزستانی‌ها نبوده.

وی نسبت به مواضع مسئولین برای احداث سد مارون۲ اشاره کرد: آذرماه ۱۴۰۰ لاهیجان زاده معاون محیط زیست موضعی درباره از بین رفتن تالاب شادگان و کشاورزی خوزستان گرفتند و ایشان یک ماه بعد برکنار شدند و بعد ایشان ذوالجودی به معاونت محیط زیست منصوب شد و در فرودین ۱۴۰۱ صحبتی پیرامون عدم ایجاد مشکل احداث سد مارون ۲ گرفتند که باعث شد که امام جمعه بهبهان و شادگان و چند تن از نمایندگان مجلس علیه این صحبت ذوالجودی موضع گرفتند و نسبت به فاجعه‌های احتمالی در آینده هشدار دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوزستان بحران آب منطقه خوزستان استان خوزستان تالاب شادگان پایین دست سد مارون یک سد مارون ۲ همین الان احداث سد زمین ها سد کرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود

به گزارش خبرنگار مهر، امین نیکویی نژاد ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: اکنون در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد، ۵۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای زمینی و یک پایگاه اورژانس هوایی خدمات رسانی می‌کنند.

وی بیان داشت: پایگاه‌های جدید نیز در سه نقطه استان ساخته می‌شود.

نیکویی نژاد افزود: یکی از این پایگاه‌های جاده‌ای در منطقه لیشتر شهرستان گچساران، یک پایگاه در جاده کمربندی، ورودی شهرک‌های صنعتی شهرستان بویراحمد و یک پایگاه نیز در روستای کوشک یا آب سپید در جاده ارتباطی یاسوج -بابامیدان احداث می‌شود.

وی مساحت پایگاه اورژانس جاده‌ای منطقه کوشک را ۲۴۰ متر مربع عنوان کرد و گفت: این پایگاه اورژانس جاده‌ای، با ۲۵ میلیارد ریال، ساخته می‌شود.

نیکویی نژاد تصریح کرد: پایگاه اورژانس جاده‌ای کمربندی نیز، در مساحت ۳۶۰ متر مربع و با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال احداث می‌شود.

وی افزود: پایگاه اورژانس جاده‌ای منطقه لیشتر نیز در زمینی به مساحت ۴۵۰ متر مربع و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

کد خبر 6090100

دیگر خبرها

  • سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان