Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از صدور بخشنامه جدید وزارت صمت برای ساماندهی به بازار واردات ماشین آلات معدنی، واردکنندگان این محصولات اعتراض گسترده‌ای را در رسانه‌های معدنی مطرح می‌کنند. اما به این اعتراضات چه پاسخی می‌توان داد؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به تازگی بخشنامه‌ای را به به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان ارسال کرده که در واقع شیوه نامه‌ای برای واردات ماشین آلات معدنی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرح بخشنامه را در اینجا می‌توانید ببینید. با این حال پس از صدور آن، ساز مخالف برخی واردکنندگان به صدا درآمد و رسانه‌های معدنی گزارش‌های مفصلی درباره آسیب‌های احتمالی این بخشنامه به کار تولید در معادن منتشر کردند.
مثلا در گزارشی تصمیمات وزارت صمت در این زمینه را «الابختکی» توصیف کردند و این تصمیمات را باعث فرسوده سازی معادن ایران دانستند. یا محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نامه‌ای مفصل به وزیر صمت نوشت و در آن ۶ ایراد از این شیوه نامه گرفت. او ایرادتی را در زمینه نبود تناسب در دسته بندی ماشین آلات، تغییر در مصوبه ابلاغی درخصوص دامپتراک‌های ۱۰۰ تن به بالا، محدودیت واردات ماشین آلات حفاری، خرید دستگاه از تولیدکننده داخلی به ازای واردات، ممنوعیت واردات بیل هیدرولیکی با قدرت ۳۵۰ اسب بخار را مطرح کرده بود.
این واردکنندگان حتی به تعرفه ۵ درصدی واردات اعتراض داشتند درحالیکه تولیدکننده ماشین آلات داخلی برای وارد کردن تجهیزات باید تا ۱۰ درصد عوارض گمرکی پرداخت کند!
واردکنندگان ماشین آلات معدنی همیشه درباره سن بالای دستگاه‌ها گلایه دارند البته در این چند سال اخیر صرفا دستگاه‌های دست دوم وارد کرده اند!
بخشنامه وزارت صمت که براساس مصوبه‌ای در این وزارتخانه بوده با هدف تعیین تکلیف بازار واردات ماشین آلات معدنی صادر شده که شرایط قید شده در آن، مطلوب و ایده آل شرکت‌های تولیدکننده مانند هپکو هم نیست. با این حال می‌تواند تعاملی سازنده و پیشرو بین مصرف کنندگان ماشین آلات معدنی با تولیدکنندگان این حوزه برقرار کند. البته مانع فعالیت دلالان و مافیای واردات این ماشین آلات می‌شود.
یکی از فعالان بخش معدنی در گفتگو با خبرنگار ما توضیح می‌دهد که این مصوبه آنچه را قبلا به عنوان امضا‌های طلایی می‌شناختیم و در اختیار گروه معدودی از واردکنندگان بود، از بین برده و این اختیارات را از دست آنان خارج کرده است.
او توضیح می‌دهد که قبلا باوجود ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی، موارد زیادی از واردات مشاهده می‌شد که این افراد با ارتباطات خود می‌توانستند مجوز‌های لازم را بگیرند. حالا این مصوبه تا حد زیادی این مساله را حل کرده و آن را می‌توان یک نقطه مثبت دانست.
از نظر این فعال معدنی، نقطه مثبت دومی که در این مصوبه و بخشنامه آمده، توجه به نیاز هم تولیدکننده و هم مصرف کننده یعنی معادن است.
او به موضوع واردات دست دوم و بلایی که بر سر معادن آورده اشاره می‌کند و می‌گوید: این ماشین آلات با قیمت‌های گزاف وارد کشور می‌شود و در معدن قابلیت کار ندارد. یک دستگاه نو حداقل روزی ۲۰ ساعت در معدن کار می‌کند درحالیکه دستگاه‌های دست دوم وارداتی، عموما بیشتر در تعمیرگاه هستند.
به گفته او تمایل برخی واردکنندگان به خرید دستگاه‌های دست دوم این است که این دستگاه‌ها و ماشین آلات، قیمت مشخص ندارند و دلال یا واردکننده می‌تواند به سادگی قیمت موردنظر خود را به گمرک اظهار کند. درحالیکه ماشین‌های نو، قیمت مشخص دارند و دلال نمی‌تواند غیر از این قیمت، محصول را وارد کند.
او واردات بی ضابطه ماشین آلات معدنی را از جهت دیگری هم مورد نقدر قرار می‌دهد. این فعال معدنی اشاره می‌کند که ایران به مولتی برندترین کشور دنیا در دستگاه‌های معدنی شده است. به این صورت که در کشور ما از همه برند‌های تولیدکننده خارجی این محصولات وجود دارد و اولین آسیب آن عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب است. همچنین واردات هر قطعه از این برند‌ها به کشور، خود باعث خروج ارز بیشتر می‌شود و در نهایت ما دستگاه‌هایی مناسب برای کار در کشور نداریم.

او راهکار را قاعده‌مند کردن واردات ماشین آلات می‌داند به این صورت که از شرکت‌های مشخصی واردات صورت گیرد و شرکت‌های داخلی به عنوان نمایندگی این برند‌ها مشخص شوند تا بتوانند خدمات پس از فروش ارائه دهند.

این فعال معدنی توضیح می‌دهد که مصرف سوخت ماشین‌های دست دوم زیاد است. یارانه‌ای که معدن دار برای گازوئیل دریافت می‌کند، چرا باید خرج دستگاهی شود که سوخت زیاد مصرف می‌کند درحالیکه اگر ماشین نو خریداری شود، می‌توان مصرف گازوئیل را به صورت چشمگیری کاهش داد.

اگرچه واردات ماشین آلات معدنی نیاز روز شرکت‌های معدنی است و باید به آن توجه کرد، اما نباید از این مساله غافل شد که اهتمام واردکنندگان بزرگ این دستگاه‌ها که شاید تعدادشان به اندازه انگشتان دست هم نباشد، بیشتر بر واردات دستگاه‌های مستعمل بوده است. واردات ماشین آلات معدنی از سال ۹۷ با محدودیت‌هایی مواجه شده، اما براساس اظهارات فعالان این حوزه، بیش از ۲۰ هزار دستگاه فرسوده در معادن کشور وجود دارد که باید جایگزین شوند!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماشین آلات صنعتی واردات وزارت صمت واردات ماشین آلات معدنی دست دوم دستگاه ها وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت اعتراض طلافروشان چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، در مورد علت اعتراض طلافروشان اظهار کرد: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد تا اگر نیاز به اصلاح بود این اصلاحات صورت گیرد. در این زمینه جلسات متعددی با مسوولین ذی ربط برای حل مشکلات داشتیم اما دولت هیچ گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند زیرا در آخرین جلسه ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند اما در این ۳ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسوولین هم اعلام کردند که به طور کلی امکان تجمیع وجود ندارد.

بذرافشان تصریح کرد: این در حالیست که با وضع فعلی برای فعالان صنف و صنعت طلا سردرگمی به وجود آمده است؛ به عنوان نمونه ثبت فاکتورهای الکترونیکی در سامانه امور مودیان به صورت ریال و در سامانه جامع تجارت به صورت وزن است. همچنین در سامانه امور مودیان ثبتکارت ملی الزامی نیست اما در سامانه جامع تجارت ثبت کد ملی الزامی است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر فعالان صنف طلا نگران هستند که در آینده بحث مالیات بر عایدی سرمایه مشمول آنها هم بشود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تاکید کرد: فعالان این بخش نسبت به شفاف سازی مشکلی ندارند و همکاری های لازم را هم انجام می دهند اما تعدد این سامانه ها و ناهماهنگی نهادها در مورد رفع این مشکل موجب اعتراض فعالان صنف و صنعت طلا و جواهر شده است.

وی یادآور شد: جلساتی با حضور نمایندگان استانداری، بسیج اصناف، اتاق اصناف و وزارت صمت داشتیم اما اعلام کردند که قانون باید اجرا شود؛ اما لازم است مسوولین نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند زیرا امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است اما صنعت طلا که پارسال هم مشکلات زیادی داشت از ابتدای امسال دچار بحران شدیدی شده و ممکن است شرایط مالی تولیدکنندگان طلا بحرانی شود.

بذرافشان گفت: ۵۰۰ هزار نفر در صنعت طلا مشغول به کار هستند و ۷۰ هزار نفر فعال صنفی داریم. ما ۳ ماه پیش به فعالان امید دادیم که این ماجرا را پی گیری می کنیم و پی گیری ها را انجام دادیم ولی خروجی نداشت.

وی یادآور شد: بازار راکد است و خریداری نیست و با اجرای این دست از قوانین، اعتراض پیش می آید. فعالان صنف و صنعت طلا از دیروز واحدهای خود را تعطیل و نیمه تعطیل کردند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229002 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • ماشین آلات دهیاری‌های استان بوشهر به ردیاب مجهز می شوند
  • با ورود هلدینگ خلیج فارس؛ اختیارات خطیر در استقلال محدود شد
  • علت اعتراض طلافروشان چیست؟
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند