Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:18:22 GMT

میزگرد ایرنا؛ منطقه فسیلی بخشی از ظرفیت مراغه برای ایجاد ژئوپارک

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۳۶۰۷

‍‍‍‍‍‍

دریافت 128 MB

به گزارش ایرنا منطقه مراغه به واسطه کوه سهند از دیرباز مورد توجه محققان زمین‌شناسی بوده چنانکه از منطقه فسیلی موجود در دامنه‌های آن به عنوان بهشت دیرینه‌شناسان جهان یاد می‌شود اما این ظرفیت بی‌بدیل تاکنون تاثیر چندانی در روند توسعه این کهن‌شهر نداشته است.

نکته قابل توجه اینکه بیش از ۱۸۰ سال پژوهش دیرینه‌شناسان خارجی روی فسیل‌های این منطقه نیز ثمری برای مراغه نداشته و مداخله سازمان محیط زیست طی دو دهه گذشته در پژوهش‌های دیرینه‌شناسی این منطقه موجب شده تا ارزش فسیل‌های آن در افکار عمومی مشخص و فعالیت‌های گسترده برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحت تاثیر همین مطالعات پایه‌ای، موزه صحرایی در دره «گرگ» مراغه راه افتاد و هزار و ۲۶ هکتار از اراضی اطراف رودخانه مردق از روستای مردق تا روستای آغاجری به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی معرفی شد.

همچنین مطالعات چینه‌شناسی، پالئومغناطیس شناسی و سن‌سنجی مطلق آغاز شد و عملیات عمرانی مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور، موزه فسیل و موزه صحرایی در مراغه کلید خورد که دستاوردهای بی‌بدیل نظام اسلامی در بهشت دیرینه‌شناسان جهان محسوب می‌شود.  

دولت سیزدهم و نگاهی که مدیران اجرایی به روند توسعه مراغه با محوریت منطقه فسیلی دارند را می‌توان نقطه عطفی در این زمینه به شمار آورد تا جایی که شورای ملی راهبری منطقه فسیلی مراغه نیز پس از یک وقفه حدود هفت ساله احیا شده که نویدبخش روزهای خوش برای توسعه این شهرستان به شمار می‌رود.

همین نگاه دانش‌بنیان موجب شده تا اخیرا کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه با تکیه بر ظرفیت منطقه فسیلی مراغه نیز با دستور نماینده عالی دولت در شهرستان تشکیل شود و معاون استاندار آذربایبجان‌شرقی و فرماندار مراغه، راهبری این کارگروه را در در اختیار بگیرد.

ایجاد ژئوپارک مراغه به عنوان یکی از مولفه توسعه مراغه با تکیه بر ظرفیت منطقه فسیلی نیز از مهمترین موشعات مطرح در میزگرد ایرنا به شمار می رود؛ میزگردی که با حضور «عباس قادری، رییس انجمن دیرینه‌شناسی ایران»، «محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست»، «علیرضا امری کاظمی، ارزیاب بین‌المللی شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو(از طریق ارتباط تصویری)»، «مجید میرزایی عطاآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان»، «داود غنی‌پور، معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی» «مسلم یزدانیان، کارشناس زمین‌شناسی»، «غلامرضا زارع، رئیس اداره محیط زیست مراغه» و البته «داود اسدیان، نماینده عالی دولت در مراغه» برگزار شد.

علاوه بر راهکارهای عملی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه در عرصه ملی و بین المللی، موضوعات دیگری چون تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور، راه‌اندازی موزه فاخر فسیلی، تداوم پژوهش‌ها تا زمان تکمیل مرکز تحقیقات و حفاظت از اثر ملی، طبیعی و فسیلی نیز مطرح و کارشناسان حاضر در میزگرد راهکارهایی برای آنها مطرح کردند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه مراغه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور فرمانداران زمین شناسی مراغه استانداری آذربایجان شرقی دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه مراغه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه مراغه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور فرمانداران زمین شناسی مراغه استانداری آذربایجان شرقی دانشگاه منطقه فسیلی زمین شناسی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است

علی سلاجقه، در پنجاهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در این کارگروه برگزار شد، بیان کرد: آیندگان از ما در خصوص آتش زدن سرمایه‌ها خرده خواهند گرفت و باید با تفکیک زباله از مبدا به سمت کاهش زباله سوزی حرکت کنیم. لازم است همه ما مکلف باشیم در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه دراز مدت اصلی ما تفکیک زباله از مبدا باشد که در صورت فرهنگ سازی اثر ماندگاری هم برای کشور دارد.

وی ضمن تبریک روز معلم، افزود: گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌های ایلام و گیلان امیدوار کننده است و این استان‌ها می‌توانند الگوی مطلوبی برای کشور باشند. همچنین سایر استان‌ها هم باید از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم را ببرند تا مردم با روحیه‌ای شاد توانایی مشارکت در تمام زیرساخت‌ها را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گزارش‌ها نشان دهنده این است که دولت به صورت اصولی و میدانی به این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه اقتصاد و محیط زیست یکی از میثاق‌های ملی دولت کنترل تراز آلاینده محیط زیستی و حرکت آن به سمت شیب منفی است.

سلاجقه در خصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحث مدیریت پسماند، گفت: ما در حوزه فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و پیوست‌های فرهنگی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در تمام سطوح حمایت و استفاده می‌کنیم و از آنجا که ظرفیت و توانایی جوان‌ها در تمام زمینه‌ها نمایانگر است انتظار می‌رود وارد میدان شده و در صورت نبود یک فناوری به تعقیب، بررسی و ایجاد آن بپردازند.

وی با اشاره به معذوریت و محدودیت‌های موجود در کشور یادآور شد: لازم است با تدبیر در خصوص مؤلفه‌های موجود در حوزه محیط زیست و اقتصاد با انتخاب بهترین گزینه به انجام کار پرداخته شود تا با انجام تکلیف برای کشور پاسخگوی مردم باشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • بخشی از بودجه عمرانی همه دستگاه‌ها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد