Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای آشتیانی مدیر عامل انجمن بلاکچین گفته، سرمایه گذاری در بازار رمز ارز‌ها تاکنون روزانه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است؛ همچنین طبق آمار‌های سالیانه یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر ایرانی در این بازار فعالیت کرده‌اند.

کارشناسانی مانند آقای آرتا اسدی تحلیل‌گر بازار رمز ارزها می‌گویند: در زمینه رمز ارز‌ها باید چگونگی معاملات و فعالیت صرافی‌ها بررسی شود، پرداخت‌ها ثبت شوند و احراز هویت صورت گیرد که این کار و نظارت‌ها بر آن، ملزم به قانون گذاری در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای زنجانی مدیر ارشد خانه بلاکچین گفت: گردش حساب بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در بسترهای تبادلی بازار رمزها اتفاق افتاده و براساس آمارهای غیر رسمی، بیش از ۱۲ و نیم میلیون نفر تاکنون در رابطه با بی قانون بازار رمز ارز متحمل ضرر و زیان شدند و به همین علت، نهادهای حکومتی باید بر این معاملات نظارت داشته باشند.

در سال ۹۶، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که به علت عدم قانون گذاری در بازار رمزارزها، این بانک مسئولیت نظارتی در این خصوص ندارد.

براساس اعلام آقای رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، قرار بود ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، جلسه مشخصی برای تصمیم گیری در رابطه با آینده رمز ارز‌ها در ایران تشکیل شود؛ اما آقای صدرآبادی دبیر کارگروه اقتصاد دیجیتال، این جلسه به دلیل موازی کاری با ستاد معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، تشکیل نشد.

در اردیبهشت ۱۴۰۰، آقای قالیباف رئیس مجلس هم در نامه‌ای خطاب بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، این دو نهاد را ملزم به قانون‌گذاری در بازار رمز ارز‌ها کرد؛ اما خود مجلس یازدهم که طبق گفته آقای محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شهریور ۱۴۰۰، قرار بود جایگاه قانونی رمز ارز‌ها برای استفاده از فرصت‌های آن در اقتصاد ملی و از بین بردن تهدیدات در شرایط تحریمی را مشخص کند، به وظایف خود در این زمینه عمل نکرد.

آقای پور ابراهیمی گفته بود: از سال ۹۹ تمام نهاد‌ها در زمینه قانون گذاری بازار رمز ارز در بستری شفاف، باید ضابطه‌مند شوند تا بتوانند از امکانات ارزآوری آن استفاده کنند، اما این اتفاق نیفتاد.

تصویر نامه رئیس مجلس به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

آقای محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور هم در آذر پارسال از تدوین قانونی برای بازار رمز ارز‌ها و رونمایی آن در همان سال خبر داده بود که این اقدام نیز از سوی دولت انجام نشد.

بیشتر بخوانید:

قانون‌گذاری برای رمزارزها باز هم به تعویق افتاد!

انتقادات از وضعیت قانون گذاری و معاملات بازار رمزارز به کمیته فقهی سازمان بورس هم رسیده؛ آن جا که آقای مصباحی مقدم رئیس این کمیته در تاریخ ۲ خرداد گفت: اگر بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی برای رمز ارز‌ها قانون گذاری و پشتوانه‌ای تعریف کنند، استفاده از آن‌ها اشکالی ندارد، اما تاکنون انجام نشده است.

آقای امید علوی رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین هم گفت: تحریم‌ها و عدم ارتباط قضایی با کشور‌های دیگر، ایران را تبدیل به محل خوبی برای کلاهبرداران می‌کند و خیلی راحت می‌توانند از خارج کشور، سایت‌ها و پروژه‌های کلاهبرداری را راه اندازی و از داخل کشور، سرمایه‌ها را به صورت ریالی، دلاری و رمز ارزی خارج کنند که به همین علت، هرجه سریعتر باید قوانین و دستورالعمل‌ها تدوین شود.

پیش نویس قانون بازار رمز ارز به ستاد هماهنگی اقتصاد دیجیتال ارسال شده

براساس اعلام آقای قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، تمام بحث‌های کارشناسی در رابطه با قانون گذاری بازار رمزارز در بانک مرکزی صورت گرفته و برای تصمیم گیری، بحث و بررسی به ستاد هماهنگی اقتصاد دیجیتال ارسال شده است.

به گفته آقای آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین، جلسات مربوط به قانون‌گذاری بازار رمزارز در کارگروه اقتصاد دیجیتال برگزار و حتی متنی در این زمینه پیش نویس شده، اما هنوز به مجلس راه پیدا نکرده است.

قوه قضائیه با همکاری وزارت صمت از ۳ تا ۶ خرداد امسال، برای نخستین بار نمایشگاهی در زمینه اقتصاد دیجیتال برگزار کرده که بازدید میدانی از این نمایشگاه نشان می‌دهد، بسیاری از سرمایه گذاران و صرافی‌های فعال در بازار رمز ارز حضور دارند. صاحبان صرافی‌ها و کارشناسان حوزه رمرزارز در این نمایشگاه، اعلام می‌کردند که عدم قانون گذاری در این حوزه، آن را به بازاری پرخطر با وجود سرمایه گذاری‌های چند میلیارد تومانی تبدیل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار رمز ارز وزارت اقتصاد و دارایی اقتصاد دیجیتال قانون گذاری بازار رمز ارز بازار رمز بانک مرکزی رمز ارز ها صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۴۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست خبری سالانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی کسب‌وکارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال مطرح شده است و این مساله تصوری مبنی بر این که فشار بیرونی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد، ایجاد کرده است، گفت: پیش از این، یک عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرک درباره واگذاری بعضی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌کردند، این حساسیت به وجود آمده است اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد.

دهقانی چنین واگذاری‌هایی را نشان‌دهنده بلوغ این حوزه عنوان کرد و گفت: این روند بدین معناست که کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شرکت‌ها جذب می‌کنند که در نهایت به بزرگ شدن جدی این کسب‌وکارها منجر می‌شود. یکی از این کسب‌وکارها با سرمایه یک واحدی وارد شده و الان سرمایه ۳۰۰ واحدی دارد. این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه کلانی به این حوزه بازگشته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه هدف ما حاکمیتی کردن استارتاپ‌ها نیست، گفت: سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد چنین تصور می‌شود که اراده‌ای وجود دارد که مایل است در مدل مدیریتی کسب‌وکارهای این حوزه تغییراتی ایجاد کند. این در حالی است که هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارها داشتیم. سال گذشته و در جریان توقف برخی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، همان موقع به صورت محکم و متقن، بر ضرورت ادامه روند ادامه فعالیت کسب و کارهای این حوزه تاکید و بیان کردم، بستن کسب و کار به مردمی آسیب می زند که از آن استفاده می کنند، موضعی که مورد تأکید صریح ویژه شخص رییس جمهور و وزیر ارتباطات بود.

دهقانی بیان کرد: معتقدم راه کمک به فضای کسب و کارهای دیجیتال کشور، حذف و تعطیل کردن این کسب و کارها نیست. تکرار می‌کنم اگر با فضا و ساختار این شرکت‌ها مشکلی هست، نباید آن‌ها را تعطیل کرد و باید فضای رقابت سالم را تسهیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان موافق تعطیلی کسب‌وکارها نیستیم، افزود: حرف من این بود که اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه انجام بدهیم باید این باشد که به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم اما این که این کسب‌وکارها به نیروهای انقلابی و حاکمیت واگذار شود کاملا غلط است. حرف ما این است که کسب‌وکارها را نبندیم و به جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6090121 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟