Web Analytics Made Easy - Statcounter

رژیم اسرائیل، حقیرتر و ناتوان تر از آن است که بتواند به تنهایی در مقابل ایران قد علم کند و همواره برای انجام اقدامات تروریستی و جنایتکارانه دست به دامان آمریکا و چندین سرویس جاسوسی می شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** ترور شهید صیاد خدایی، کار مخالفان برجام بود!

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «برجام و تصمیمی سخت» نوشت: «رژیم صهیونیستی همواره مخالف توافق ایران و ۱+۵ بوده و همه تلاش خود را برای عدم توافق هم در مذاکرات برجام و هم در مذاکرات احیای برجام انجام داده است...ترور شهید حسن صیاد خدایی...نشانگر آن است که گویا اتفاقاتی درباره برجام در حال وقوع است. رژیم صهیونیستی با ترور پاسدار حسن صیاد خدایی در روز روشن و در قلب تهران در تلاش است تا احساسات بخشی از مخالفان مذاکرات برجام در مجلس و سایر نهادها را برانگیزد تا با فشار بر رییس‌جمهور مانع هرگونه توافق با ۱+۵ شود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «اما واقعیت این است که امروز کشور در شرایط سختی به لحاظ اقتصادی قرار دارد و معیشت مردم با اصلاح قیمت برخی از کالاها به‌شدت به خطر افتاده است. همه مخالفان برجام در دولت روحانی که امروز به موافقان برجام در دولت رییسی تبدیل شدند می‌دانند که برجام می‌تواند علاوه بر کمک به وضعیت اقتصادی، دیدگاه افکار عمومی را نسبت به دولت بهبود بخشد.»

«کاسبان برجام» در اقدامی ناشیانه و البته غیراخلاقی و غیرحرفه ای، از هر اتفاق و رویدادی برای بزک برجام سوءاستفاده می کنند. در روزهای گذشته رژیم وحشی و غاصب اسرائیل در اقدامی جنایتکارانه یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساند.

در موارد اینچنینی همواره دولت تروریست آمریکا با رژیم اسرائیل همکار و شریک است. همین دولت تروریست آمریکا بود که پیش از این در اقدامی بزدلانه، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. و البته همین دولت تروریست آمریکا بود که چند تن از دانشمندان هسته ای کشورمان را به شهادت رساند.

رژیم اسرائیل، حقیرتر و ناتوان تر از آن است که بتواند به تنهایی در مقابل ایران قد علم کند و همواره برای انجام اقدامات تروریستی و جنایتکارانه، دست به دامان آمریکا و چندین سرویس جاسوسی و اطلاعاتی و امنیتی می شود.

اتفاقا ترور شهید صیاد خدایی، کار حامیان «برجام موشکی و منطقه ای» است. آمریکا، اسرائیل و برخی دولت های اروپایی در سالهای اخیر بارها مدعی شده اند که باید خسارت محض برجام به دیگر مولفه های قدرت ایران و به خصوص به حوزه توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز تعمیم یابد.

بنابراین جماعتی که مدعی است ترور شهید صیاد خدایی با هدف سنگ اندازی در مسیر برجام انجام شده، خواسته یا ناخواسته در پازل قاتلین این شهید بزرگوار بازی کرده است. چرا که یکی از اهداف اصلی این ترور، وادارکردن ایران به عقب نشینی در حوزه های مختلف و از جمله پرونده برجام است.

** کم کاری شورای شهر اصلاح طلبان در تجهیز متروی تهران

«محسن هاشمی» عضو شورای شهر دوره پنجم تهران- شورای شهر اصلاح طلبان- در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «در دولت آقای روحانی، شهردار وقت تهران آقای قالیباف برای افتتاح خطوط جدید مترو تقاضای اعتبار برای واگن مورد نیاز کرد و مصوب شد. دوهزار واگن مترو نه فقط برای تهران بلکه برای همه کلان‌شهرها از ساخت داخل تأمین می‌شود. این مصوبه مربوط به سال ۹۶ است. به وزارت کشور و ... ابلاغ شد. مناقصه آن برگزار شد اما متأسفانه هنوز این واگن‌ها به متروی تهران نرسیده است. قرار بود این واگن‌ها در شرکت واگن‌سازی تهران با کمک تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شود، ساخته شود و ضمنا بعدا پیگیری شد که بخشی از تجهیزات خارجی نیز در داخل به کمک شرکت دانش‌بنیان ساخته شود و گفتند ساخت داخل به ۸۰ درصد هم می‌رسد ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد.   این مصوبه دولت است و تخصیص ارز فاینانس هم به آن داده شده اما موانع بوروکراتیک باعث شده هنوز این مصوبه اجرائی نشود.»

وی افزود: «اگر بخواهیم برای حل مشکل متروی تهران ورود کنیم، اولین عنصر تأمین تجهیزات متحرک است و این سؤال همچنان باقی است که چرا در دوره چهارساله شورای پنجم این اتفاق رخ نداد و مصوبه دولت به نتیجه نرسید و واگن‌ها به متروی تهران تحویل نشد؟ »

شورای شهر پنجم تهران که همگی از لیست امید و با «تکرار می کنم» خاتمی به شورا راه یافتند، کارنامه بسیار ضعیفی از خود بجای گذاشتند.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر پنجم تهران- تیر ۹۹- در مصاحبه با روزنامه شرق با اشاره به کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری تهران گفته بود: «شما مسئله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ درحالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد.»

وی در ادامه گفته بود: «اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم یا در حوزه تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه‌ها هم با وجود آنکه هزینه سنگینی نداشت و قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه یک بار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم.»

هاشمی همچنین - تیر ۱۴۰۰- در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود: «سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی ازنقاط ضعف این دوره مدیریت شهری بود که نتوانستیم طبق برنامه به تجهیز اتوبوسرانی و مترو بپردازیم...تعداد اتوبوس‌های تهران در حال حاضر حدود نصف میزان پیش‌بینی شده در برنامه است و این تعداد موجود هم اکثراً فرسوده شده‌اند، در مترو نیز با وجود بهره‌برداری از سه خط در سال‌های اخیر واگن و تجهیزات لازم برای این خطوط تأمین نشده و در واقع متروی تهران با نصف ظرفیت خود کار می‌کند.»

وی در ادامه تاکید کرده بود: «اینکه ثبات در مدیریت در کارآمدی و موفقیت تأثیری بسزا دارد قابل انکار نیست و سه بار تغییر شهردار در این دوره موجب بروز بی‌ثباتی شد.»

شورای شهر پنجم تهران(که همگی اصلاح طلب بودند) در دوره فعالیت خود سه شهردار عوض کرد! اولین شهردار «محمد علی نجفی» بود که با سوءمدیریت کنار رفت و چندی بعد همسر دوم خود را با سلاح غیرمجاز به قتل رساند. دومین شهردار «محمد علی افشانی» بود که باز هم به دلیل سوءمدیریت و اجرای قانون بازنشستگی کنار رفت. شهردار سوم نیز «پیروز حناچی»  است که به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

لازم به ذکر است که «لیست جمهور» - لیست امید سابق- در انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ علیرغم حمایت ویژه خاتمی و پشتیبانی گسترده احزاب و رسانه های اصلاح طلب،  ۲۱ بر صفر در انتخابات شورای شهر ششم تهران باخت.

مردم در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران، اصلاح طلبان را اخراج کردند. این تصمیم به این دلیل بود که این طیف به هیچ عنوان به مطالبات مردم رسیدگی نکرده و صرفا مشغول امور حزبی و سیاسی بود، به گونه ای که کارشناسان عنوان  «شورای اسم و فامیل»  را برای شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران انتخاب کردند.

** دولت روحانی باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در زمان خود انجام می‌داد که نداد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «دولت آقای روحانی باید یکسری از اقدامات از جمله مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را در زمان خود انجام می‌داد که نداد. آن زمانی که ارز در دولت وی ۱۰ هزارتومان بود صرف نظر از اینکه نفس ارز ۴۲۰۰ تومانی درست بود یا نه وقتی قیمت ارز به ۱۰ یا ۱۵ هزارتومان رسید آن زمان بهتر می‌توانستند این کار را مدیریت کنند تا اینکه بگذارند ارز به ۲۵ هزار تومان برسد که بخواهند این کار را انجام دهند.»

براساس مستندات فراوان، دولت روحانی نتوانست از افکار عمومی کارنامه قبولی بگیرد. به عنوان نمونه، دولت قبل با تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، حدود ۶۰ تن طلا و همچنین حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی را بر باد داد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری مشهور شد، در تبعیضی آشکار موجب شده بود که پول متعلق به همه مردم ایران تنها به جیب حدود ۴۰۰۰ نفر برود ولی اکنون با مردمی سازی یارانه و به عبارتی با عادلانه کردن پرداخت یارانه، منافع ارز ترجیحی به جیب حدود ۷۲ میلیون ایرانی می رود.

بر همین اساس ذی‌نفعان این ثروت ملی با تصمیم دولت حدود ۱۷۵۰۰ ‌برابر شده است. اینجاست که راز تخریب های گسترده دولت در موضوع مردمی سازی یارانه ها عیان می شود. تصمیم دولت رئیسی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، طیف مرتبط با رانت خواران را آشفته و نگران کرده و این جماعت از هیچ اقدامی در تخریب عملکرد دولت فروگذار نمی کند.

همانطور که این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در دولت روحانی و با هزینه ای کمتر انجام می شد، اما به دلیل اینکه دولت قبل نه انگیزه لازم و نه همت کافی داشت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حد حرف باقی ماند تا نهایتا در دولت سیزدهم این اقدام بسیار مهم انجام شد.

اصلاح طلبان پیش از این صراحتا اذعان کرده بودند که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است و باید هر چه زودتر معالجه شود.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت ویژه های مشرق محمد علی نجفی امریکا سردار حاج قاسم سلیمانی شهید صیاد خدایی روزنامه ایران ویژه های مشرق محسن هاشمی دولت شورای پنجم ویژه های مشرق محمدعلی افشانی سید محمد خاتمی اسراییل اسرائیل پیروز حناچی اصلاح طلبان رژیم اسراییل کاسبان برجام هاشمی رژیم صهیونیستی جهانگیری انتخابات شورای شهر رژیم اسرائیل شرکت دانش بنیان مجلس قالیباف لیست امید دولت روحانی روزنامه شرق شهرداری تهران دولت تروریست آمریکا برجام موشکی شورای شهر اصلاح طلبان دولت رئیسی برجام آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت ترور شهید صیاد خدایی شورای شهر اصلاح طلب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متروی تهران دولت روحانی اصلاح طلبان پنجم تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!