Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوزمدیکال‌نت این تحقیق که نتایج آن در ژورنال پزشکی «نورولوژی» وابسته به آکادمی متخصصان نورولوژی آمریکا منتشر شده است، سه اندازه ذرات معلق آلاینده را بررسی کرد: ذرات آلاینده شامل جامدات یا مایعات معلق در هوا با قطر کمتر از یک میکرون یا PM1 که از جمله شامل مه‌دود و دوده می‌شوند، ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون یا PM2.5 که از جمله شامل خاکستر برخاسته از زغالسنگ است و ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون که قابل‌تنفس هستند و از جمله شامل غبار سیمان می‌شوند.

پژوهشگران چینی در این تحقیق سوابق پزشکی الکترونیکی در چین را برای شناسایی بیش از ۳.۱ میلیون بستری ناشی از سکته مغزی چه نوع از ایسکمیک (اختلال خونرسانی ناشی انسداد رگ بوسیله لخته خون) و هموراژیک (ناشی از خونریزی در مغز) را بررسی کردند. افراد مورد بررسی میانگین سنی ۶۷ سال را داشتنند. ۳۲۱۴۰ نفر یا یک درصد آنها به علت سکته مغزی در هنگام بستری شدن فوت کرده بودند.

یافته‌های این بررسی مشاهده‌ای نشان داد که بیماران سکته مغزی بستری‌شده که در مناطق با میزان آلودگی هوای بالاتر زندگی می‌کنند، با احتمال بیشتری ممکن است به علت سکته مغزی بمیرند، اما اندازه ذرات معلق آلاینده و مدت قرارگیری در معرض آنها هر دو با میزان این خطر ارتباط دارند.

بیشترین اثر  در ذرات معلق با قطر کمتر از یک میکرون یا PM1 و با قرارگیری طولانی‌مدت‌تر به آلودگی رخ داده بود، و این همبستگی در میان افرادی که سکته مغزی آنها از نوع انسدادی یا ایسکمیک بود، بیشتر از افراد با سکته مغزی از نوع خونریزی‌دهنده یا هموراژیک.

این پژوهشگران پس از در نظر گرفتن سایر عوامل موثر مانند سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، دیابت و فشار خون بالا به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب افزایش در میانگین سالانه قرارگیری در معرض ذرات معلق احتمال مرگ به علت سکته مغزی در افراد بستری برای قرارگیری در معرض ذرات PM1 به اندازه ۲۴ درصد، در ذرات PM2 به اندازه ۱۱ درصد و در ذرات PM10 به اندازه ۹ درصد افزایش می‌یابد.

به این ترتیب بیشترین میزان خطر مرگ مربوط به سکته مغزی از نوع ایسکمیک یا انسدادی و قرارگیری در معرض کوچکترین ذرات آلاینده هوا یعنی PM1 بود.

با این وجود این پژوهشگران دریافتند که کاهش ذرات PM10 بیشترین تاثیر در کاهش مرگ‌ومیر کلی ناشی از سکته مغزی دارد و شمار مرگ‌های حین بستری را در موارد در معرض قرارگیری کوتاه‌مدت ۱۰ درصد و در موارد در معرض قرارگیری درازمدت ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

علت این نتایج ظاهرا متناقض به گفته این پژوهشگران این است که ذرات معلق کوچکتر توزیع متمرکزتری دارند و توزیع ذرات معلق بزرگتر گسترده‌تر است.

البته این بررسی از نوع مشاهده‌ای بود و نمی‌تواند ثابت کند که آلودگی هوا باعث مرگ ناشی از سکته مغزی می‌شود و فقط وجود یک همبستگی را نشان می‌دهد.

به گفته این پژوهشگران ذرات آلاینده PM1 که به قدر کافی کوچک هستند که به اعماق ریه نفوذ کنند، از بافت ریه بگذرند و وارد جریان خون شوند.

یک محدودیت این بررسی این بود که پژوهشگران نتایج را بر حسب سیگار کشیدن شخص یا شدت سکته مغزی تعدیل نکره بودند. 

کد خبر 679202 برچسب‌ها آلودگی هوا بیماری - سکته مغزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فشار خون بالا آلودگی هوا بیماری سکته مغزی قرارگیری در معرض قطر کمتر ذرات آلاینده آلودگی هوا سکته مغزی ذرات معلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • تاخیر در دیدار حساس: هوادار سکته کرده بود!
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • با این خوراکی های خوشمزه خواب آلودگی و بی حالی بهاری را دور کنید