Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنا مارین نخست وزیر فنلاند درحالی که در کی‌یف حضور دارد، پنجشنبه شب گفت که اقدامات روسیه در اوکراین تغییرات مهمی در جهان ایجاد می‌کند و روابط با مسکو نمی‌تواند به وضعیت قبل از تهاجم روسیه به اوکراین بازگردد.

به گزارش بامداد جمعه ایران اکونومیست از الجزیره، نخست وزیر فنلاند عصر پنجشنبه از شهرهای ایرپین و بوچا دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کی‌یف ادعا می‌کند که روسیه در این شهرها مرتکب جنایات جنگی شده است اما مسکو این اتهامات را رد می‌کند.

مارین پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: فنلاند از تمام اقدامات دادگاه کیفری بین‌المللی برای بررسی این جنایات، جمع‌آوری شواهد برای تحقیقات آینده و محکوم کردن روسیه حمایت می‌کند.

به گزارش ایران اکونومیست، فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را به ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند.

اما سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرده است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، به افزایش تهدیدهای نظامی نزدیک مرز روسیه منجر شده و مسکو به اقدامات متقابل لازم دست می‌زند.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خوانده و این کشورها را نزدیک ترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  نیز در دیدار با رهبران فنلاند و سوئد در کاخ سفید با حمایت از درخواست آنان برای عضویت در ناتو، اظهار کرد: امروز از ۲ دمکراسی بزرگ و شریک نزدیک و بسیار توانای آمریکا برای پیوستن به قوی ترین و قدرتمندترین اتحاد دفاعی تاریخ جهان استقبال و حمایت قاطع آمریکا از عضویت آنها را اعلام می‌دارم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین فنلاند و سوئد رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها