Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با حمایت از تغییر مبنای ارز وارداتی کالاها در مورد تاثیر این تصمیم بر قیمت ها گفت: در کالا‌های اساسی و دارو و تجهیزات میزان تاثیر آن کمتر از یک درصد و در سایر کالاها ۳ درصد است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر مبنای ارز وارداتی کالاها گفت: اتفاقی که در این دو سه سال گذشته می‌افتاد این بود که کالایی که اصلا در حوزه کالا‌های اساسی و دارو هم نبود و همه کالا‌ها که وارد کشور می‌شدند بر مبنای ارز 4200 قیمت گذاری شده و 4 درصد براساس قانون حقوق گمرکی از میزان ارزش آن‌ها به صورت حقوق گمرکی گرفته می‌شد و آن کالا بر مبنای ارز نرخ آزاد در بازار فروخته می‌شود و رانتی بین  30 تا 35 هزار میلیارد تومان در سال از جیب دولت گرفته و به کسانی داده می‌شد که به هیچ عنوان آن تخفیفی که به آن‌ها می‌داد در قیمت کالایی که به مردم عرضه می‌شد عملا محاسبه نمی‌شد و بی انضباطی مالی در گمرک داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از سال 97 تصمیم گرفته شده است که کالایی که وارد ایران می‌شود، ارزش آن براساس 4200 تومان برای هر دلار محاسبه شود و 4 درصد به عنوان حقوق گمرکی گرفته شود.اگر میانگین 40 میلیارد دلار در سال واردات داشته باشیم که برخی کالای اساسی بوده است، این 40 میلیارد دلار ضرب در قیمت بین 25 تا 4200 تومان و 4 درصد، چیزی حدود 30 تا 35 هزار میلیارد تومان اختلاف می‌شود.

در مجلس گفته شد چه کاری است که پولی را از جیب دولت می‌گیریم و به واردکننده‌ای می‌دهیم که به هیچ عنوان در قیمت عرضه خودش به مردم هم وارد نمی‌کند، بنابراین در قانون بودجه 1400، 38 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حقوق ورودی برای واردات گمرکی و حقوق گمرکی درنظر گرفتیم که دولت در سال 1400 عمل نکرد، یعنی این از مواد قانونی بود که نه دولت دوازدهم و نه دولت سیزدهم در این شش ماهی که در نیمه دوم کار را به دست گرفت، متاسفانه این کار انجام نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس در مورد چرایی عدم انجام این کار گفت: دوستان می گویند زیرساخت‌ها در گمرک باید آماده شود و محاسبات آن فراهم شود و نگرانی از افزایش قیمت کالا‌ها داشتند در صورتی که براساس محاسبات در قانون 1400‏ ‏نرخ 4 درصد برای کالا‌های اساسی را به یک درصد کاهش دادیم و برای سایر کالا‌ها 4 درصد به 2 درصد کاهش داده شده است. یعنی بین یک تا دو نیم درصد کالای ورودی (در هر دلار) افزایش قیمت می‌یافت.

زنگنه در ادامه گفت: بنا به دلایلی که دولت داشت این کار انجام نشدو عملا 38 هزار میلیارد تومانی که از محل حقوق ورودی در بودجه 1400 دیده بودیم یک بخش عمده محقق نشد.
در جلسات متعدد به وزیر ابلاغ شد، امسال در سال 1401 نرخ ورودی برای کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی را از 4 درصد به یک درصد تقلیل دادیم و سایر کالا‌ها همان رقم 4 درصد را دارد و عملا باعث می‌شود آن بی انضباطی مالی در گمرک از بین برود و باعث می‌شود یک منابعی از جیب دولت به عده خاصی نرسد و نکته سوم این است که در نهایت جلوگیری کند از برخی از رانت‌هایی که ممکن است به وجود بیاید.

وی در مورد تاثیر این تصمیم بر قیمت ها گفت: در کالا‌های اساسی و دارو و تجهیزات میزان تاثیر آن کمتر از یک درصد است، چون ما 4 درصد را برای کالا‌های اساسی یک درصد کردیم، چون 4 درصد 4200 تومان پرداخت می‌شد، ولی این جا یک درصد 25 هزار تومان را پرداخت می‌کنید، اما برای کالا‌های غیر اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی مبلغی که به میزان قیمت کالا افزوده می شود 3 درصد است یعنی 3 درصد کالای ورودی، عملا حقوق گمرکی افزایش پیدا می‌کند و قیمت را افزایش می‌دهد.

نکته دیگر این که، چون خیلی از کالا‌های ورودی، کالای نهایی نیستند یعنی این کالای وارداتی یک بخشی از کالایی است که تولید می‌شود و اگر این 3 درصد در کالای نهایی ضرب شود مبلغ آن کمتر خواهد شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان کالا های اساسی برای کالا اساسی و دارو حقوق گمرکی مبنای ارز یک درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیرجمشیدی گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

وی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی بیان داشت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشور‌ها است.

وی افزود: واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟