Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@08:27:50 GMT

جایگاه امام صادق (ع) نزد مستشرقان و دانشمندان غربی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۶۶۸۷

جایگاه امام صادق (ع) نزد مستشرقان و دانشمندان غربی

یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس درباره جایگاه امام صادق (ع) نزد مستشرقین و خاورپژوهان گفت: خیلی مهم است که بدانیم چه روایتی از حضرت امام صادق (ع) نزد خاورپژوهان و مستشرقان وجود دارد. دانشمندان غربی با اغراض و اهداف مختلفی دست به تحقیق درمورد اسلام و به تبع آن تشیع می‌زنند، در این بین فهم تشیع و رفتار شیعیان متقدم و عصر حضور ائمه برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در این بین برخی ائمه شیعه برای آنها در کانون توجه قرار دارد، نظیر امام مهدی (عج). تا به الآن پژوهش‌های زیادی در باب امام مهدی و قیام آخرالزمانی او از سوی مستشرقین صورت گرفته است. یکی دیگر از امامان شیعه که غربی‌ها بر او تمرکز و توجه بسیاری دارند، حضرت امام صادق است. از هاینتس هالم تا جان نورمن هالیستر و... همگی توجهات قابل توجهی به امام صادق داشته‌اند. اما چیزی که در راستای این توجهات مهم است بدانیم، علل توجه است و اینکه به چه دلیل این امام شیعه از جذابیت و اهمیت خاصی برای مستشرقین برخوردار است.

جهانگیری گفت: اولین آنها کثرت روایاتی است که از امام صادق (ع) چه در منابع شیعی و چه در مساند سنیان نقل شده است. حجم روایاتی که از امام صادق در کتب شیعی است نسبت به سایر ائمه افزایش چشمگیری دارد، به تعبیری ایشان در فرایند تولید علم و محتوا بسیار فعال بودند. همین مسأله موجب شده است که حضرت صادق (ع) در کانون توجه شرق‌شناسان اروپایی قرار بگیرد. دونالدسن یکی از مستشرقینی است که با اشاره به همین موضوع می‌گوید: «امام صادق (ع) از همه بیشتر روایات و منبع دینی را امام صادق (ع) تولید کرده است.»

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ویژگی دیگری که امام صادق (ع) را برای مستشرقین با اهمیت کرده است و امثال نورمن هالیستر بدان اشاره دارد جنبه فکری ایشان است. هالیستر می‌گوید که امام صادق را به مثابه یک متفکر می‌بیند. او با اشاره به اینکه عصر امام صادق (ع)، زمانه‌ مهم در کنش و واکنش‌های فکری است تصریح می‌کند که امام ضمن حفظ هویت شیعی و بازسازی و سامان دادن به آن، با سایر مسلمین هم در تعامل است و برای آن ها یک منبع دینی به حساب می‌آید. برای یک مستشرق جالب است، سایر اندیشمندان و متفکران مسلمان آن دوره که خود صاحب مکتب و مذهب هستند به امام صادق (ع) رجوع داشتند و از ایشان کسب علم می‌کردند. واصل بن عطا بنیانگذار مکتب اعتزال، مالک بن انس صاحب مذهب فقهی مالکیه، ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی و... همگی شاگردان امام صادق (ع) بودند و این نشان می‌دهد که مکتب امام صادق (ع) کسانی را در خود جای داده بود که خود صاحبان نظر و علم بودند. مدرسه امام صادق (ع) در نظر هالیستر، یک مکتب شبه سقراطی است که در آن متفکران حاضرند و به تولید علم و نظر مشغول هستند.

او بیان کرد: یکی دیگر از جنبه‌های حیات امام صادق (ع) که برای مستشرقین از اهمیت بالایی برخوردار است و امثال هانتس هالم بدان توجه کرده اند، این است که امام صادق (ع) به شیعه هویت دوباره بخشیده و آنها را صاحب یک هویت مستقل کرده است. ما شاهد آن هستیم که شیعه را بعضا به نام «جعفری» خطاب می‌کنند یا اینکه فقه ما را فقه «جعفری» نامیدند، علت این کار در این است که تا پیش از امام صادق (ع)، هویت علمی و معرفتی شیعه به خوبی جا نیفتاده بود و در زمان ایشان و به دست خود امام صادق (ع) هویت علمی و فرهنگی شیعه ساخته و بازسازی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام صادق امام جعفر صادق مستشرقین یحیی جهانگیری امام صادق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد

 حبیب اله جمشیدی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه میمند همچون نگینی در شهرستان فیروز آباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد، گفت: امیدواریم با هم افزایی مسئولان و همراهی متولیان و بکارگیری توانمندی‌ها در آینده توسعه خوبی را برای این منطقه شاهد باشیم.

او ادامه داد: تقاضا داریم سرمایه در گردش گلاب گیران به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه واقع شود و تسهیلات سرمایه گذاران بوم گردی و گردشگری می‌تواند باعث رونق در این منطقه شود.  

تسهیل در امر صادرات محصولات گل و گلاب، تشویق و حمایت از صنعت شیشه گری در جهت پویایی صنعت گردشگری پویا و مکمل از دیگر موضوعات مطرح شده توسط فرماندار فیروز آباد بود.

جمشیدی در پایان سخنان خود بر افزایش اعتبار در حوزه زیرساختی شهرداری‌های این شهرستان به خصوص شهر میمند و اختصاص ردیف‌های اعتباری توسط وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد.

باید در این برهه از زمان به میمند توجه ویژه کرد/میمند دچار تنش تولید است

امام جمعه میمند در این همایش با بیان اینکه میمند دارای قدمت تاریخی و شهری کهن و مزین به گل محمدی است، گفت: زمانی شهر میمند جایگاه ویژه‌ای در میان شهر‌های استان و کشور داشت، اما با نگاه عده‌ای از مسئولان در برهه ای، شهر‌های دیگر دوشادوش این شهر حرکت کردند، اما پس از مدتی باعث تضعیف جایگاه میمند شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس بهزادی با اشاره به جایگاه شهر میمند، خواستار نگاه ویژه به این شهر شد و اضافه کرد: کم توجهی برخی از مسئولان، میمند را به قهقرا برده است از این رو باید در این برهه از زمان به آن توجه ویژه کرد.

امام جمعه شهر میمند نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مردم پای کار هستند، اما متاسفانه میمند دچار تنش تولید است و کارخانه‌ای که میخواهد در این منطقه جهش تولید داشته باشد با موانع روبرو می‌شوند بنابراین باید همفکری باید انجام شود تا ظرفیت بیشمار میمند به جایگاه حقیقی خود برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • رجائیان: در جایگاه CIP پرسپولیس را تشویق می‌کردند!
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • کارگران به تولید هویت می‌بخشند
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران