Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهادگران می‌گویند این تصور که اعضای گروه‌های جهادی صرفا براساس شور و اشتیاق به خدمت رسانی برای انجام پروژه های محرومیت زدایی در نقاط مختلف حاضر می شوند درست نیست و بی‌انصافی است؛ شاید ابتدای شکل گیری گروه های جهادی اینطور بوده اما اینک اولا جهادگران خودشان متخصصان دانشگاهی و کارشناسان باتجربه در عرصه های مختلف هستند، ضمن اینکه از الگوهای علمی توسعه و نرم افزارهای مدنظر بهره می گیرند و این درحالی است که با نظر ساکنان که در آنجا را زندگی و شرایط را حس می کنند شناسایی و اولویت بندی مشکلات را تدوین و مردم بومی را نیز در کارها دخیل می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سیدحسام‌الدین حسینی که اواخر هفته جاری در انتخابات مجمع جهادگران سراسر کشور با رای بالایی به عنوان عضو شورای عالی جهادگران کشور برگزیده شد، نظام‌مسائل کلان و ریز همه نقاط محروم ابتدا رصد، شناسایی و مطالعه علمی می شود سپس راهکارها در ارتباط با ادارات متولی و کارشناسان خبره تدوین و بهره گیری از حضور مردمی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

چندماهی است که به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان فاریاب در جنوب استان کرمان فعالیتش را شروع کرده؛ جوان است و بسیار باانگیزه؛ پیش از این مسئولیت نیز ذیل گروه های جهادی در نقاط مختلف از جمله همین جنوب استان کرمان فعالیت های زیادی داشته است.

با حرارت و اشتیاق از برنامه هایی که در شهرستان فاریاب انجام داده سخن می گوید؛ تصریح و تاکید دارد که همه نظام‌مسائل ریز و درشت شهرستان را احصا کرده اند؛ به طور مثال می گوید براسای یک نظام تدوین شده می دانند که در کدام نقطه شهرستان یا روستا چقدر افت ولتاژ برق، چند متر لوله برای آبرسانی نیاز است یا دیگر مسائل وجود دارد و در نرم افزار جی آی اس ثبت شده است.

می گوید: حالا می دانیم خانه پدری فلان شهید کجای کدام روستاست و ظرفیت ها و مشکلات هر منطقه به ریز چیست که این اطلاعات را براساس مشاهدات میدانی کارشناسان و نیز اطلاعات مردم احصا و اولویت بندی کرداه ایم.

حسینی که ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست فرمانداری فاریاب منصوب شد توانسته در انتخابات سومین مجمع جهادگران سراسر کشور به عنوان عضو شورای عالی جهادگران کشور انتخاب شود. این شورا هفت عضو دارد که اعضای ۴۲ هزار گروه جهادی کشور را نمایندگی می کنند.

ابتدای مصاحبه درباره مجمع جهادگران کشور می پرسم، از نقش و فرآیندهای اجرایی و ساختاری آن و اینکه این نهاد کار و میزان تاثیرگذاری اش چیست و چقدر است که می گوید این نهاد تصمیم سازی و تصمیم گیری، سیاستگذاری و مدیریت روندهای اجرا را برای اعضای ۴۲ هزار گروه جهادی سراسر کشور برعهده دارد.

می افزاید: نهادهای مختلف مثلا کمیته امداد و مراکز نیکوکاری هرکدام با عنوانی و وزارت ورزش و جوانان با عنوان سمن ها مجموعه حرکت های جهادی را طی سال ها ذیل تاکیدهای رهبر معظم انقلاب داشتند اما گروه های جهادی در یک ساختار مشخص زیرمجموعه سازمان بسیج سازندگی کشور تشکیل شده  و این سازمان مجمع همه گروه های جهادی است.

«سازمان بسیج سازندگی کشور بیش از ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور تدارک دیده و این گروهها در شهرستان ها، روستاها و حتی محله ها مسئولیت دارند و فعالیت می کنند. نمایندگان شورای جهادی هر استان یک نماینده دارند که در کشور در مجمع عالی جهادگران کشور ایفای نقش می کند و در انتخابات این مجمع هفت نفر با آرای استان ها منتخب ۴۲ هزار گروه جهادی می شوند».

به گفته وی گروه های جهادی هرجا نیاز به هر نوع فعالیتی باشد حضور می یابند و با شناسایی خلاءها، ابتدا وضع موجود بررسی و وضع مطلوب شناسایی می شود؛ همچنین آنجا که نیاز به خدمت رسانی در تمامی بخش های عمران، اشتغال، توانمندسازی، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی داشته باشد ورود می کنند. 

«مجمعی که تشکیل می شود تصمیم ساز و تصمیم گیر (در برخی مسائل به صورت اقتضایی) است؛ همچنین درباره رویکردهایی که باید گروه های جهادی داشته باشند، تصمیم گیری می کند؛ بررسی اینکه کارها در کجا چه وزنی باید داشته باشد، چه دوره های آموزشی برای جهادگران نیاز است، توانمندسازی ها باید چگونه باشد در این مجمع طراحی، تعریف و به استان ها ابلاغ می شود». 

حسینی افزود: اینکه بسیج سازندگی چطور جذب بیشتر و کیفی‌سازی داشته باشد از جمله دیگر فعالیت های این مجمع به شمار می رود که در مشورت گیری از نمایندگان سراسر کشور طی جلسات مختلف و مستمر فصلی انجام می شود.

در ادامه از شرایط منحصر به فرد هر استان یا شهرستان و تفاوت های مسائل و مشکلات آنها با یکدیگر می پرسم که چطور این وضعیت در مجمع به یک سیاستگذاری و طراحی مدیریتی واحد می رسد که حسینی اینطور پاسخ می دهد: ایفای نقش تصمیم سازی و تصمیم گیری با اتکا به ظرفیت شورای جهادگران استانی برای همین است؛ در تصمیم گیری ها نظرات تمامی استان های کشور توسط نمایندگان آنها مطرح و در جلسات فصلی به تصمیم گیری های اقتضایی می انجامد.

خدمتگزاری به مردم، کمک به دولت

به گفته وی رویکرد مجمع عالی جهادگران کشور، استفاده بیشتر از گروه های جهادی برای خدمت رسانی به مردم و همزمان کمک به دولت و در کنار دولتمردان بودن است.

عضو شورای عالی جهادگران کشور در این زمینه توضیح می دهد: به طور مثال با وزارت نیرو در سطح کشور توافق کردیم که شورای آبرسانی تشکیل شود و در ارتباط تنگاتنگ با آبفا در کشور زمینه آبرسانی به مناطق دارای مشکل یا تنش آبی اجرایی می شود.

به گفته وی از شورای عالی جهادگران افرادی متخصص به ترکیب شورای آبرسانی کشور اضافه می شوند در استان ها نیز ضمن اینکه ریل گذاری می کنیم، منتخب جهادگران استان در کنار مدیران آبفا قرار می گیرد تا با بهره گیری از نیروهای نخبه جهادگر در این عرصه کمک کنند مشکلات کمبود آب حل و آبرسانی ها با سرعت و کیفیت مناسب حل شود.

حسینی افزود: یا در حوزه رسانه ای تفاهمی با صداوسیما داشته ایم تا هم در سطح کشوری و هم استان ها ضمن معرفی گروه های جهادی به تبیین فعالیت های این گروه ها بپردازند تا شاهد هماهنگی بیشتر در ظرفیت سازی های مردمی و نیز بسیج جهادگران باشیم.

هماهنگی فوری در زمان بحران

وی با بیان اینکه در زمان وقوع بحران ها نیز هماهنگی برای ظرفیت سازی های مردمی و بسیج جهادگران در شورای عالی با نظر نمایندگان عضو شورا در استان محل حادثه با سرعت ایجاد می شود گفت: با این رویکرد، تصمیم سازی های منطقی و منطبق با واقعیت با نظر افراد حاضر در مناطق مختلف با فوریت انجام می شود تا بهترین خروجی را در خدمتگزاری یا کمک رسانی داشته باشیم.

در ادامه مصاحبه می پرسم اینطور که می گویید، فعالیت جهادگران بسیار ساختار منظم و علمی به خود گرفته و آن برداشتی که ممکن بود باشد که جهادگران صرفا براساس شور و هیجان کارهایی را انجام می دهند اما ممکن است علمی نباشد، درست نیست.

فرماندار فاریاب و عضو شورای عای جهادگران کشور می گوید: به نکته مهمی اشاره شد؛ الان دیگر اینطور نیست که گروه های جهادی صرفا شور، نشاط و میل به خدمتگزاری داشته باشند آن هم منهای رویکردهای علمی؛ الان گروه ها در مدل و الگوهای پیشرفت منطقه ای بسیار سرآمد و پیشرو هستند و مدرن ترین نرم افزارهای موجود از الگوهای توسعه محلی را در دست دارند که با الگوهای علمی و محلی – بهره گیری از نظرات ساکنان بومی- به طور همزمان پیش می روند.

به گفته وی گروه های جهادی برای انجام توسعه و پیشرفت های منطقه ای با اتکا به الگوهای بسیار علمی، دقیق و امتحان پس داده یعنی تجربه شده پیش می روند که امکان آزمون و خطا را بسیار کاهش داده است.

حسینی تاکید کرد: در این زمینه به فعالیت های مختلف و طرح های موردی درحوزه آبادنی که با همکاری نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس و سپاه شکل گرفته می توان اشاره کرد.

به گفته وی، جهادگران چالش ها را پیدا می کنند و  بعد از رصد وضع موجود، وضع مطلوب را می بینند. این افراد برای پر کردن خلاءها و رفتن از نقطه موجود به نقطه مطلوب، با اتکا به دانش تخصصی و آموزه های علمی روز، همچنین کمک رسانی براساس نظرات ساکنان محلی به پیشنهاد راهکار می پردازند.

«این درحالی است که بعد از تدوین طرح و راهکار، فرآیندهای حل مشکلات پیش روی هر بخش مثل تهیه اعتبار موردنیاز به طور مثال از ادارات، خیران یا مردم بومی امکان سنجی و تقسیم کار می شود تا حل مساله به بهترین شکل صورت گیرد».

تکیه به ظرفیت مردم هیچگاه اثر منفی نداشته

وی تاکید کرد: اینکه جهادگران در همه کارها مردم را دخالت می دهند نقطه قوتی است که سبب شده به تجربه مشاهده کنیم وقتی از نظرات ساکنان بومی استفاده می کنیم، هیچگاه به بیراهه نمی رویم.  

دیدارهای مردمی در فاریاب

احصای نظام‌مسائل شهرستان فاریاب

فرماندار فاریاب به تاثیرات این نوع نگرش و فعالیت در خدمت رسانی به مردم در سطح این شهرستان اشاره و تاکید می کند که اینک تمامی نظام مسائل شهرستان احصا شده است. 

وی می گوید: اینک می دانیم و یک طرح و نقشه پیش رو داریم که براساس آن اطلاع داریم به طور مثال در هر روستا چند متر لوله و چه سایز برای آبرسانی نیاز است؛ خانه پدر شهید کجاست؛ چقدر افت ولتاژ در کجا داریم؛ تمامی نیازها و ظرفیت ها یکجا طراحی و در نرم افزارهای مربوطه تدوین شده است که براساس مشاهدات میدانی، کسب نظرات کارشناسی و البته با کمک مردم دسته بندی و اولویت بندی شده اند.

حسینی تاکید کرد: به طور مثال بارها پیش آمده بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصان، برخی اولویت ها مثل ساماندهی یک طرح عمرانی شهری یا روستایی در دستور کار در یک نقطه قرار گرفته اما وقتی به سراغ مردم بومی رفته ایم، مثلا حل مشکل یک پل دسترسی را ضروری تر دانسته اند که وقتی بررسی مجدد کرده ایم می بینیم حق با مردم و استنادات آنان درست است.

به گفته وی، اتکا به ظرفیت های بومی و محلی البته ذیل انگاره های علمی و تخصصی تجربه شده سبب می شود که مسیر توسعه محلی در هر بخش و محله بخوبی طی شود و ماندگاری و اثرات فعالیت ها افزایش و بهبود کیفی یابد.

برچسب‌ها کرمان سازمان بسیج سازندگی گروه های جهادی فاریاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان سازمان بسیج سازندگی گروه های جهادی کرمان سازمان بسیج سازندگی گروه های جهادی فاریاب شورای عالی جهادگران عالی جهادگران کشور ۴۲ هزار گروه جهادی گروه های جهادی بسیج سازندگی اولویت بندی طور مثال تصمیم گیری نظام مسائل خدمت رسانی سراسر کشور فعالیت ها عضو شورای استان ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۶۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند

آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه و در نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ذخایر علمی بسیاری است و یکی از دانشگاههای دارای برتری علمی در کشور است که توانسته افراد بزرگ و سرشناسی که در علوم تاثیر گذارند را در خود پرورش بدهد ولی متاسفانه در نشان دادن این عظمت علمی و استفاده از آن برای حل مسائل جامعه توجه ویژه ای صورت نگرفته است.

وی افزود:مردم و یا مسوولان دستگاه‌ها و نهادها قرار نیست به دنبال دانشگاه بیایند و به عبارتی این دانشگاه است که باید در ارتباط با جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه در اثرگذاری در حوزه های مختلف از جمله فناوری، معدن، علوم انسانی، تربیت جامعه و فرهنگ سازی در جامعه بسیار است ولی دانشگاه باید خود را در این زمینه ها به جامعه اثبات کنند تا مشتری برای داشته های دانشگاه پیدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران به دنبال ایجاد بهره و منفعت برای خود هستند و شاید تجربه یک تکنسین را به دانش یک متخصص دانشگاهی ترحیح دهند و این در حالی است که باید دانشگاه توانایی خود را به جامعه هدف اثبات کنند تا آنان از دانش این مجموعه علمی بهره ببرند؛ متاسفانه این نکته در بیشتر دانشگاه های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

علم الهدی همچنین به نقش مسایل فرهنگی و توجه به موضوع جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پردیس زندگی و خوابگاه متاهلی حرکت ارزشمندی است که می‌تواند در رونق ازدواج دانشجویی نقش بسزائی داشته باشد و البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر امکان تغییر در احداث آن برای بهره مندی بیشتر دانشجویان وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

بال قوی برای دولت سیزدهم

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه سعی کرده است تا با حضور نیروهایی که نگاه نوآور به حل مسائل کشور دارند مسائل و مشکلات را حل کند و به عنوان یک بال قوی در دولت سیزدهم نقش آفرین باشند.

مسعود میرزایی افزود:دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های باسابقه و برتر کشور است و در عرصه های مختلف علمی اقدامات بسیاری انجام است و اکنون به حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی و تولید علم توجه بسیاری شده است تا امکان ایفای نقش های جدیدی در جامعه و کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در طول فعالیت مدیریت جدید این دانشگاه سعی شد تا نیروهای انقلابی و متخصص که نسبت به این کشور دغدغه مند هستند، جذب دانشگاه شوند تا در نهایت، دانشگاه برای آینده کشور داشته‌های بسیاری ارائه کند و بر همین اساس باید، غفلت نسبت به حوزه علوم انسانی نیز کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به آن توجه شده است، افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه است و بر همین اساس، برخی از معوقات دانشگاهیان که مدت ها بر زمین مانده بود با رایزنی، کار جهادی و شبانه روزی پرداخت شد.

میرزایی افزود: می خواهیم دانشگاه فردوسی مشهد، یک دانشگاه تمدن ساز و الگو باشد تا بتواند نقش فعالی در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین المللی، ایفا کند تا در توسعه و رونق کسب و کارها و یاری به حوزه اقتصاد دانش بنیان، موثر باشد.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث می‌شود برکات به دانشگاه و جمع دانشگاهیان اضافه شود.

وی ادامه داد: همراه کردن علم با اخلاق باید در اسناد بالادستی دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تحول محتوایی در دانشگاه شود و در این راستا، تحول در ارائه دروس معارف نیز باید مورد توجه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی
  • تسریع در رفع مشکلات روستای امام‌قیس شهرستان بروجن
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی