Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@16:15:50 GMT

جرم‌انگاری ارتباط با تل‌آویو در عراق

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۷۱۹۵

جرم‌انگاری ارتباط با تل‌آویو در عراق

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: پارلمان عراق در جلسه دیروز پنجشنبه قانون منع عادی سازی روابط با تل آویو را تصویب کرد. از مهم‌ترین بندهای این قانون جرم انگاری هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی تحت هر عنوانی است.

واکنش‌های داخلی و خارجی

همچنین پس از تصویب قانون مذکور، شعارهای ضدصهیونیستی در پارلمان عراق طنین‌انداز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان عراقی پس از تصویب قانون «جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» علیه این رژیم شعار سر دادند. تصویب قانون مذکور، واکنش های متعددی را در خارج و داخل عراق به دنبال داشت. «هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» عراق به تصویب قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق، واکنش نشان داد.

رهبر ائتلاف فتح اعلام کرد که تصویب قانون منع عادی سازی روابط با تل آویو نشان دهنده علاقه عراقی ها به فلسطین استهادی العامری تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نشانه بارز آگاهی عراقی‌ها و علاقه آنان به فلسطین خواند و افزود که این حرکت نشان می‌دهد که قدس مسئله اول امت اسلامی است. افزون بر این، حزب الله لبنان هم در بیانیه ای اعلام کرد: ما از تصمیم تاریخی و مهم پارلمان عراق مبنی بر جرم انگاری عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی قدردانی و به ان افتخار می‌کنیم. این اقدام گامی بزرگ و اساسی در مقابله با روند تحقیرآمیز عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر تلقی می‌شود.

از سوی دیگر، روزنامه عرب زبان العربی الجدید در گزارشی پیرامون طرح موضوع جرم انگاری رابطه با اسرائیل در پارلمان عراق نوشت: رای گیری درباره قانون منع عادی سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق راه را برای هر طرفی که به دنبال برقراری روابط با اسرائیل است، می بندد. این یک هدف مهم برای پارلمان کنونی است.

این روزنامه در ادامه افزود: اکثر نیروهای سیاسی به این قانون رای می دهند. در عین حال، قانون کسانی را که خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل هستند معرفی می کند. هرکس به قانون رای نداد، به نوعی با رژیم صهیونیستی در ارتباط است. در همین حال، هیئت هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه در عراق تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به خانواده‌های شهدا، پیروان مکتب مقاومت، مخالفان با وجود اسرائیل و تمامی آزادگان جهان تبریک گفت.

نگرانی واشنگتن از گستردگی دامنه «منع عادی سازی روابط»

در این میان، ایالات متحده آمریکا از گسترش دامنه «منع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» به شدت احساس نگرانی می کند. در واقع، آمریکایی ها این دغدغه را دارند که قانون ممنوعیت عادی سازی روابط از مرزهای جغرافیایی عراق فراتر رود. این نگرانی به ویژه در مواضع اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نمایان گشت.

در همین راستا، «ند پرایس» مدعی شد که قانون منع عادی سازی روابط با تل آویو، مضاف بر اینکه آزادی‌بیان را به خطر می‌اندازد و به ایجاد فضای یهودستیزانه کمک می‌کند، به‌شدت با پیشرفتی که همسایگان عراق در عادی‌سازی روابط با اسرائیل رقم زدند، تناقض دارد! پرایس همچنین تأکید کرد: آمریکا به شراکت قوی و ثابت خود برای حمایت از اسرائیل از جمله در زمینه توسعه روابط با همسایگانش ادامه خواهد داد.

آمریکایی ها از مدت ها پیش برای رساندن قطار عادی سازی روابط با صهیونیسم به عراق برنامه ریزی کرده بودند اما تصویب قانون جرم‌انگاری، تلاش‌های واشنگتن را نقش بر آب ساختاین موضع رسمی ایالات متحده آمریکا در حالی است که مقامات واشنگتن پیشتر یعنی زمانی که زمزمه های تصویب قانون ضد صهیونیستی در پارلمان عراق شنیده شد، تلاش کردند تا از طریق تأثیرگذاری بر شماری از شخصیت های عراقی، از تحقق این مهم جلوگیری کنند. واقعیت این است که تصویب قانون جرم انگاری رابطه با صهیونیسم تمامی برنامه ها و پروژه های سابق ایالات متحده آمریکا در عراق را نقش بر آب کرد.

دقیقا ۸ ماه پیش بود که برگزاری یک گردهمایی در حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در «اربیل» واقع در اقلیم کردستان عراق جاروجنجال‌های فراوانی را به راه انداخت. در همان زمان، ایالات متحده از طریق هماهنگی با مقامات اقلیم کردستان اقدام به برگزاری گردهمایی مذکور کردند. هدف اصلی و اساسی واشنگتن این بود که قطار عادی سازی روابط با صهیونیسم را به ایستگاه عراق نیز برسانند.

از همین روی، پر واضح است که آمریکایی ها از مدت ها پیش عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی را برنامه ریزی کرده بودند. اکنون و با تصوب قانون جرم انگاری، نه تنها واشنگتن موفق به تحقق هدف خود نشد، بلکه نسبت به گسترده تر شدن دامنه قانون مذکور و تسری آن به دیگر کشورها نیز بشدت احساس نگرانی می کنند. با توجه به آنچه که گفته شد، تصویب قانون جرم‌انگاری با صهیونیسم دستاورد بزرگی برای عراق محسوب می شود.

جرم انگاری ارتباط با تل آویو در عراق؛ الگویی مناسب برای دیگر کشورهای عربی

با قاطعیت می توان گفت که تصویب قانون جرم انگاری هرگونه ارتباط با رژیم صهیوینستی الگویی مناسب برای دیگر کشورهای عربی برای برداشتن گام های مشابه محسوب می شود. از آنجایی که برخی کشورهای عربی نظیر مصر، امارات، بحرین، مغرب و ... به صورت رسمی و علنی برای امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کردند، بنابراین لازم است مخالفان عادی‌سازی روابط در کشورهای عربی نیز برای تثبیت این مخالفت خود، گام های عملی بردارند.

قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با تل آویو در عراق می‌توند مقدمه حرکت دیگر کشورهای عربی به این سمت و سوی باشد تا مخالفان عادی سازی، در عرصه عمل به مقابله با عادی سازان روابط بپردازند.به عنوان نمونه، کشورهایی نظیر لبنان، الجزایر، عمان، کویت و ... عمدتا با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده اند اما به صورت عملی قانونی را در ممنوعیت این اقدام به تصویب نرسانده اند. بر این اساس، اقدام پارلمان عراق در تصویب قانون منع عادی سازی روابط با صهیونیسم که البته یک اقدام تاریخی محسوب می شود، می تواند مقدمه حرکت دیگر کشورهای عربی به این سمت و سوی باشد؛ تا مخالفان عادی سازی در عرصه عمل به تقابل با عادی سازان روابط بپردازند.

آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که امروز عراق یک قانون تاریخی را تصوب کرده است؛ قانونی که می توان آن را به مثابه یک شکست جدید در کارنامه صهیونیست ها تلقی کرد؛ صهیونیست هایی که تاکنون حساب ویژه ای روی پیوستن بغداد به قطار عادی سازی روابط باز کرده بودند و قصد داشتند از طریق اقلیم کردستان به هدف خود جامه عمل بپوشانند.

ناگفته پیداست که تصویب قانون مذکور در پارلمان عراق به نوبه خود می تواند حرکت قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه را با کُندی مواجه سازد. این قانون همچنین جرأت و جسارت تصویب قوانین مشابه را به دیگر کشورها اعطاء خواهد کرد؛ کشورهایی که شاید پیش از این تنها به دلیل تبعات و پیامدهای احتمالی، قانون جرم انگاری ارتباط با صهیونیسم را تصویب نمی کردند. از همین روی، باید گفت که تحولات پس از تصوب قانون جرم انگاری در پارلمان عراق متفاوت از تحولات پیش از آن خواهد بود.

کد خبر 5500247 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط با اسرائیل رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا اوکراین روسیه فلسطین عراق جنگ اوکراین جو بایدن حمله روسیه به اوکراین ترکیه مسکو لبنان ناتو ایران قانون جرم انگاری عادی سازی روابط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قانون منع عادی سازی روابط عادی سازی روابط با اسرائیل عادی سازی روابط با تل آویو قطار عادی سازی روابط تصویب قانون جرم انگاری رژیم صهیونیستی دیگر کشورهای عربی پارلمان عراق تصویب قانون ایالات متحده قانون مذکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۷۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو