Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@15:08:14 GMT

ترویج مکتب فقهی اهل بیت از جمله خدمات امام صادق(ع) بود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۹۷۷۳۰

ترویج مکتب فقهی اهل بیت از جمله خدمات امام صادق(ع) بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد حسین فقیهی، استاد حوزه و دانشگاه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه اصفهان، به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) در زمان دو گروه از طاغوتیان به امامت رسیدند؛ یعنی بنی امیه و بنی عباس که بخشی از زندگی ایشان در دوران حکومت هر کدام از این طاغوت‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در تغییر حکومت بنی‌امیه به بنی عباس فرصتی برای امام صادق(ع) به دست آمد و امام نیز از این فرصت استفاده کردند و شاگردانی نزدیک به ۴ هزار نفر از کشورهای مختلف به مدینه آمدند و امام این‌ها را تربیت کرد؛ حتی ابوحنیفه و مالک که دو تن از سران مذاهب سنی هستند هم از شاگردان امام صادق(ع) بودند؛ امام شاگردانی در رشته‌های تخصصی پرورش دادند، مثل علم فیزیک و شیمی، کلام، فقه و تفسیر و هرکدام از این افراد امور مناطقی که در آن زندگی می‌کردند را برعهده داشتند.

فقیهی به دستاورد دیگر امام اشاره و بیان کرد: دستاورد دیگر پیوند قرآن و اهل بیت بود که امام این را انجام داد؛ کاری که دشمنان آن روز و امروز سعی داشتند نشود و بین این دو جدایی بیندازند اما امام اجازه ندادند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از خدمات دیگر امام صادق(ع)، ترویج مکتب فقهی اهل بیت در مقابل مکتب اهل حدیث و مکتب اصحاب قیاس بود.

وی با اشاره به ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و در پیش بودن دهه کرامت هم گفت: در میان بانوان فقط دو بانوی شفیعه داریم که یکی فاطمه زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) دختر موسی بن جعفر(ع) است؛ به روایت امام معصوم، تمام شیعیان با شفاعت فاطمه معصومه وارد بهشت می‌شوند.

فقیهی ادامه داد: دشمن درصدد است که عفت و حیا را از جامعه ما بگیرد؛ هم وظیفه دختران و پسران و هم وظیفه خانواده ها است که مراقب حیا و پاکی و بصیرت در جامعه باشند، حیا یعنی شرم کردن و بازداشتن از چیزی که عقل و شرع ان را جایز نمی‌داند؛ در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است ریشه تمام زشتی‌ها، بی‌حیایی و وقاحت است و امام باقر(ع) هم می‌فرماید هرجا ایمان باشد حیا هم وجود دارد و اگر حیا رفت، ایمان و عقیده هم سست می‌شود و می‌رود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام فقیهی بصیرت حفظ حیا امام صادق ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌ شمالی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت مذهبی استان به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۱۶ شهر استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی، علما، روحانیون و مردم ولایتمدار استان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌صورت متمرکز به دسته‌روی و سپس عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری باشکوه‌ این مراسم، ادامه داد: در تمام نقاط شهری استان از جمله مراکز ۱۰ شهرستان و به‌طور کلی ۱۶ شهر خراسان شمالی شاهد برگزاری این دسته‌روی‌ها و عزاداری‌ها خواهیم بود. همچنین در روستاهای بزرگ استان، مراسم عزاداری و دسته‌روی به‌صورت همزمان برگزار می شود.

وی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت‌های مذهبی شهرستان بجنورد ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه از محل میدان شهید به سمت آستان امامزاده سید عباس (ع) انجام می‌شود.

هدایتی با بیان اینکه این دسته‌روی در همه نقاط شهری استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این آیین در شیروان ساعت ۹ صبح از مساجد به سمت مصلای نماز جمعه، در اسفراین ساعت ۱۰ صبح از مساجد شهر به سمت حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) و در آشخانه نیز ساعت ۹ صبح از ابتدای بلوار شهید بهشتی تا میدان امام خمینی (ره) مقابل مسجدجامع است.

وی با تاکید بر لزوم الگو گرفتن از سبک زندگی امام صادق (ع) افزود: نگاه خاص امام صادق (ع) به موضوع تعلیم و تربیت و پرورش شاگردانی ممتاز برای ترویج فرهنگ ناب قرآنی و اسلامی می‌تواند بهترین الگو برای فعالان فرهنگی، قرآنی و مجموعه‌های حوزه تعلیم و تربیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود