Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه ایتالیایی «اکونومیا» روز پنجشنبه افشا کرد، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس طرحی برای ایجاد یک نهاد جدید موازی با اتحادیه اروپا را پیش برده است.

به نوشته اکونومیا، روز پنجشنبه قرار بود نشستی با حضور مقامات ارشد اروپایی با حضور «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین برگزار شود اما او در این جلسه حاضر نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کولبا چیز زیادی از دست نداد زیرا در این نشست حرف چندانی از جنگ در اوکراین زده نشد.

اکونومیا نوشت، عدم حضور کولبا و سکوت مقامات ارشد جریان اصلی سیاسی اروپا درباره تحولات اوکراین، عمق تنش میان کی‌یف و کشورهای اصلی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

به نوشته این نشریه ایتالیایی، در این میان جانسون «سیستمی از اتحاد سیاسی، اقتصادی و نظامی» جایگزین اتحادیه اروپا را در سر دارد که اعضای آن به بروکسل بی‌اعتماد بوده و از عدم پاسخ کافی به حمله روسیه به اوکراین از سوی آلمان نیز ناراضی هستند.

این نشریه به نقل از افراد مطلع نوشت، جانسون از زمان سفر غافلگیر کننده به اوکراین این طرح را در نظر داشته و آن را با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در میان گذاشته است. «مدل مشترک‌المنافع اروپایی» جانسون، انگلیس را به عنوان رهبر و کشورهایی نظیر اوکراین، لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی و به‌طور بالقوه ترکیه را به عنوان اعضا در نظر گرفته است.

اکونومیا می‌افزاید، از زمان حضور ناگهانی جانسون در اوکراین، گفت‌وگوها در این زمینه شروع شده و لندن تلاش کرده خود را به کی‌یف نزدیک‌تر کند. اتحاد مدنظر جانسون شامل کشورهای «دارای حساسیت بالا نسبت به حق حاکمیت، آزادی اقتصادی و قاطعیت در مواضع تند علیه مسکو» هستند.

این نشریه می‌نویسد، زلنسکی هنوز به وارد شدن در چنین اتحادی پاسخ مثبت نداده و منتظر نشست ماه آینده میلادی است که در آن قرار است 27 کشور عضو اتحادیه اروپا وضعیت «نامزدی» اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را بررسی کنند اما به عقیده اکونومیا این نشست بروکسل آرزوی کی‌یف را برآورده نخواهد کرد در آن زمان، زلنسکی پیشنهاد جانسون را جدی خواهد گرفت.

اکونومیا افزود، انگلیس به اندازه اتحادیه اروپا ظرفیت اقتصادی برای حمایت از اوکراین نداشته و از سوی دیگر لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز ممکن است حاضر نباشند روابط با بروکسل را به خطر اندازند. بنابراین احتمالاً قصد جانسون این است که با این اقدام یک «سود سیاسی» برده و کارت بیشتری در بازی با اتحادیه اروپا داشته باشد.

در حال حاضر انگلیس و اتحادیه اروپا با گذشت مدت زمانی طولانی از اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) همچنان بر سر یکی از بندهای آن موسوم به «پروتکل ایرلند شمالی» دچار اختلاف بوده و لندن تلاش دارد از کارت جدید خود برای فشار آوردن به اروپایی‌ها استفاده کند.

این نشریه ایتالیایی به نقل از «آریانا آنتزا» تحلیل‌گر موسسه مطالعات اقتصاد جهانی «کیل» می‌نویسد، تا همین حالا، انگلیس بیش از مجموع تمام کشورهای اتحادیه اروپا، به اوکراین کمک کرده است. بنابراین جنگ در اوکراین در حالی وارد ماه چهارم می‌شود که اولین شکاف‌های سیاسی را در میان اروپایی‌ها ایجاد می‌کند.

تحلیل اکونومیا درباره استفاده انگلیس از جنگ اوکراین برای فشار آوردن به اتحادیه اروپا در حالی منتشر شده که روز گذشته (پنجشنبه) لندن با مصالحه میان کی‌یف و مسکو مخالفت کرده است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در نشست جهانی اقتصاد در «داووس» گفت: «نباید خشونت روسیه را با مماشات پاسخ داد. نباید اجازه دهیم درگیری در اوکراین طولانی و به طور فزاینده‌ای دردآور شود».

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «باید برای تضمین برتری اوکراین از طریق کمک نظامی و تحریم [روسیه] بی‌امان تلاش کنیم. اکنون زمان آن نیست که پا را از روی پدال گاز برداریم». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگ اوکراین بوریس جانسون اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ مربی ایتالیایی در جوانگرایی موفق بوده
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا