Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌هایی درباره توقیف ۲ نفتکش متعلق به یونان در خلیج فارس به دست سپاه پاسداران است.

 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه روز جمعه مدعی شد که در حال بررسی گزارش‌هایی است مبنی بر این‌که ایران ۲ نفتکش یونانی را پس از تهدید تهران به انجام «اقدامات تنبیهی» علیه آتن به دلیل توقیف یکی از نفتکش‌هایش توقیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«تیموتی هاوکینز» از ناوگان پنجم به آسوشیتدپرس گفت که نیروی دریایی به تحقیقات خود ادامه می‌دهد. او توضیح بیشتری نداد.

آسوشیتدپرس گزارش داد به نظر می‌رسد این اقدام انتقام‌جویی از کمک آتن در توقیف یک نفتکش با پرچم ایران در این هفته در دریای مدیترانه باشد.

توقیف نفتکش‌های یونانی اولین حادثه بزرگ در دریا در چند ماه اخیر است، زیرا تنش‌ها بین ایران و غرب بر سر توافق هسته‌ای همچنان بالاست. ایران با صدور بیانیه‌ای با اعلام این توقیف، نفتکش‌ها را به تخلفات نامشخص متهم کرده است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (جمعه) از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر داد.

وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد: «به سفیر ایران در آتن به دلیل «تسخیر خشونت‌آمیز ۲ کشتی با پرچم یونان» در خلیج فارس اعتراض شدیدی کردیم.» در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این اقدامات عملاً دزدی دریایی است.»

این وزارتخانه خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه آن‌ها شد و گفت که این اقدامات «پیامد‌های منفی خاصی» در روابط دوجانبه و روابط ایران با اتحادیه اروپا، که یونان نیز عضوی از آن است، خواهد داشت.

خبرگزاری الجزیره نیز نوشت وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد: «به دلیل توقیف ۲ نفتکش با پرچم یونان در آب‌های خلیج فارس به ایران اعتراض کردیم.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز گذشته در گزارشی به نقل از ۳ منبع آگاه نوشت که آمریکا یک محموله نفتی ایران را که در یک نفتکش تحت پرچم روسیه در نزدیکی یونان توقیف شده بود، در جزیره اویا یونان مصادره کرد و با یک نفتکش دیگر به آمریکا ارسال شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نیروی دریایی خلیج فارس نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

دیگر خبرها

  • پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • بررسی آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال | امیر عبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • وصیت هوادار استقلال و واکنش نکونام؛ با پرچم دو ستاره دفنم کنید! + عکس
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر