Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@22:54:30 GMT

بي مهري را کنار بگذاريم، شاگرد پرورش بدهيم

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۱۵۷۱

خبرگزاری آریا-دکتر عبدالمجید ارفعی متخصص زبان‌های باستانی در مراسم بزرگداشتش در موزه ملی ایران گفت: متاسفانه نتوانستم درباره راه اندازی رشته زبان‌های باستانی به آنچه می‌خواستم برسم.
به گزارش خبرگزاری آریا، عبدالمجید ارفعی 83 ساله که برای دریافت نشان خورشید کمیسیون ملی یونسکو و نشان کمیته ملی موزه‌های ایران موسوم به ایکوم در موزه ملی ایران حضور یافته بود، گفت: بی مهری‌ها را کنار بگذاریم و شاگرد پرورش بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا وجود دانش ترجمه زبان‌های باستانی برای بازخوانی گذشته کشور ما ضروری است تا بتوانیم تاریخ را بدون حب و بغض و بدون بزرگ نمایی بیهوده یا سطحی انگاری بشناسانیم.
وی همچنین گفت: من خوشبختانه توانستم چند شاگرد پرورش بدهم که یکی از آن‌ها اکنون جزء پژوهشگران و کتیبه خوان‌های دانشگاه آکسفورد است، همچنین شاگردانی هم در ایران تربیت کردم که می‌توانند خط ایلامی را بخوانند.
عبدالمجید ارفعی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های چین زبان‌های بابلی، سومری، اکدی، اورارتویی، سریانی و آرامی تدریس می‌شود گفت:این رشته‌ها در دانشگاه‌های ایران وجود ندارد و ما باید بی مهری را در این زمینه کنار بگذاریم.
دکتر ارفعی مترجم زبان‌های ایلامی، سومری، اکدی و از آخرین مترجم‌های کتیبه خوان خط میخی ایلامی در جهان است. او همچنین نخستین مترجم منشور کوروش به فارسی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ میان رودان همان بین النهرین هم هست.
وی در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی تا مقطع لیسانس خواند و سپس برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا و دانشگاه شیکاگو، موسسه شرق شناسی همان جایی که کتیبه‌های مشهور تخت جمشید 90 سال پیش برای بررسی، پژوهش و مستندنگاری به امانت گرفته شد، رفت. ارفعی 8 سال آنجا کتیبه‌های دیوانی وطنش مربوط به تخت جمشید را ترجمه کرد.
این کتیبه‌هایی که بعد 90 سال هنوز هم تمام و کمال به کشور برگردانده نشده و در سال‌های اخیر به یکی از پرونده‌های حقوقی مناقشه برانگیز میراث فرهنگی تبدیل شده که بازگشت آثارش به وطن هنوز با کارشکنی‌هایی مواجه است.
کتاب‌های فرمان کوروش بزرگ و گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید هر دو از انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از جمله تالیف‌های دکتر عبدالمجید ارفعی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شاگرد عبدالمجید ارفعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۱۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

کتیبه متفاوتی که با الهام از تخته‌ی کلاس درس، طراحی و با روایتی از امام صادق علیه‌السلام در دیدار امروز نصب شده است:

در برابر کسی که از او دانش می‌آموزید، فروتن باشید.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901652

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • فرهنگ ایثار و شهادت باید به جهانیان معرفی شود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • نصب کتیبه ها و پرچمهای عزا در حرم مطهر امامین کاظمین (ع)
  • برگزاری نمایشگاه حمایت از غزه در دانشکدگان هنر‌های زیبای دانشگاه تهران
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • تصویر کتیبه متفاوت در محل دیدار رهبر انقلاب
  • عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات