Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا عارف در گفت و گوی اخیر خود مباحثی پیرامون انتخابات، مشارکت، اصلاح‌طلبان و دولت سیزدهم مطرح کرده است.

روزنامه ایران: در بخشی از اشاره این گفت‌و‌گو آمده است:  «...محمدرضا عارف به‌عنوان معدود اصلاح‌طلبان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهد. در میان اصلاح‌طلبان تندرو زیاد محبوبیت ندارد و بیشتر با طعنه و کنایه‌هایی همچون مرد سکوت با او برخورد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودش معتقد است با اصلاحات غریبه نشده اما دنبال جنجال درست کردن نیست و منافع ملی را در این نوع حرف زدن نمی‌داند. انتقادات تندی به روحانی دارد و نه‌تنها انتخابش به‌عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان در سال 92 را اشتباه می‌داند بلکه هزینه‌هایی را که اصلاحات بابت این حمایت در هشت سال گذشته داد، سنگین و از عوامل اصلی شکست‌های اخیر انتخاباتی‌شان قلمداد می‌کند.» در ادامه گزیده‌هایی از این گفت‌و‌گو  که با روزنامه خراسان انجام شده را خواهید خواند؛

عارف در پاسخ به این سؤال که «اگر به سال 76 برگردید، تحلیل‌های آن زمان را درباره ناطق نوری و جناح راست آن زمان که امروز اصولگرایان سنتی هستند، قبول دارید یا فکر می‌کنید تندروی داشته‌اید» پاسخ داد: «ما روی اصول اصلی در دو جریان اختلافی نداریم. اختلافات ما روی راهبردهای عملیاتی و اجرایی است و در نهایت هم می‌گوییم اگر به قدرت برسیم بهتر عمل می‌کنیم و رقیب هم همین را می‌گوید. برای همین مردم به شوخی می‌گویند اینها با هم هستند و روز انتخابات با هم دعوا می‌کنند اما شاید بخشی از تندروی آن زمان تحت تأثیر فضایی بود که به جریان چپ تحمیل شد چون هیچ چیز در اختیارش نبود. برخوردهایی را که با رسانه‌های محدود چپ می‌شد، در نظر بگیرید، بخصوص در دولت دوم آقای هاشمی. چاره‌ای جز این نبود. وقتی کاندیدای مدنظرش را به دانشگاه راه نمی‌دهند تا حرفش را بزند به اجبار به آن طرف می‌رود. دو طرف گاهی تندروی داشتند. حالا آن طرف در حاکمیت بود و نیاز به برخی حرکات تند نداشت اما طرف مقابل ابزار کمتری داشت. فکر می‌کنم امروز دو جریان به یک عقلانیت بیشتری رسیدند البته همچنان با افراط و تفریط روبه رو هستیم».


عارف با بیان اینکه کاندیداهای اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات باید هویت سیاسی‌شان را حفظ کنند و در پاسخ به این سؤال که پس چرا اصلاح‌طلبان در سال 92 حسن روحانی را به‌عنوان نامزد نهایی خود اعلام کردند، گفت: «آقای روحانی هیچ وقت اصلاح‌طلب نبوده و خودش هم ادعایی نداشته است. به نظرم [این اتفاق] یکی از اشتباهات اصلاحات در آن زمان بود.»
وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو در پاسخ به این سؤال که با گذشت حدود 9 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، فعالیت دولت در این مدت را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه آیا در این مدت دیدار خصوصی یا عمومی با وی داشته‌اید یا خیر، پاسخ داد: «برای ارزیابی عملکرد زود است. آقای رئیسی را شخصیت برجسته، دردآشنا، متعهد و پرتلاش می‌دانم. زمانی که رئیس بازرسی کل کشور بود من معاون اول بودم و ارتباط نزدیکی با ایشان داشتم که بسیار مفید بود. وقتی ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند من یادداشتی در مجمع تشخیص مصلحت به ایشان دادم و هم تبریک گفتم و هم اعلام آمادگی کردم که تجربیاتم را انتقال دهم که تا به حال هیچ جلسه خصوصی نداشتیم و تشخیص ندادند که مشورت از ما بگیرند البته چند نامه از طرف تشکل کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران نوشتیم و مسائلی را مطرح کردیم ولی ارتباط دو به دو نداشتیم. در جلسات مجمع ایشان را می‌بینم.»


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های یارانه‌ای دولت سیزدهم اجرای این طرح را مسبوق به سابقه دانست و گفت: «مسأله جدیدی نیست. هدفمندی یارانه‌ها از دهه ۷۰ تحت عنوان فقرزدایی در زمان آقای هاشمی مطرح شد و در برنامه سوم با مجلس این بحث را دنبال کردیم. یکی هدفمند کردن یارانه‌ها و یکی لایحه فقرزدایی بود یعنی حذف فقر مطلق و کاهش فقر نسبی. متأسفانه مجلس پنجم با این موضوع سیاسی برخورد کرد و لایحه ما تصویب نشد. در دولت اصلاحات بحث لایحه فقرزدایی را جدی پیگیری کردیم اما به موانعی رسیدیم.»
عارف با اشاره به سؤال مصاحبه‌کننده در ارتباط با تیم اقتصادی آیت‌الله رئیسی اظهار داشت که باید بیشتر از اشخاص، به روندها توجه کرد. وی بیان کرد که از دیدگاه او بحث هدفمند کردن اورژانسی نیست البته ضروری است و باید شرایط را در نظر گرفت و مسأله اصلی کشور را از نظر خودش سوخت دانست که باید دولت به آن توجه ویژه داشته باشد.عارف در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با اشاره به شیوه اجرای طرح هدفمندی، بر ضرورت آگاه‌سازی افکار عمومی از ابعاد سیاست‌های اجرایی در خصوص یارانه‌ها تأکید کرد و با اعلام اینکه حامل‌های انرژی هم باید در اولویت قرار گیرند، گفت: «آقای رئیسی از طرح‌های هدفمندی گذشته استفاده کند و طرح جامعی را که اجماع نخبگان و دولت روی آن باشد، تدوین کند و مردم هم مطلع باشند.» او همچنین با اشاره به شیوه اجرای یارانه‌ها توسط دولت قبل اظهار داشت: «طرح آقای روحانی درباره قیمت انرژی کار را تمام نکرد.»


عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواجهه با این سؤال که «اوضاع و احوال اصلاح‌طلبان و اصلاحات ظاهراً جالب نیست. شما در سه انتخابات اخیر شکست خوردید. علت این سرخوردگی چیست؟ چرا همچنان به انتخابات امیدوارید؟» پاسخ داد: «من راهبردی را مطرح می‌کنم به نام صندوق رأی چون هیچ راهی غیر از صندوق رأی نداریم. اعتقاد شخصی‌ام این است که یک جریان سیاسی نمی‌تواند با صندوق رأی قهر کند. قهر با صندوق رأی به ضرر خود جریان و مردم است. باید این شکست‌ها آسیب‌شناسی شود و ما در حد گروه خودمان آسیب‌شناسی کردیم. نگاه من بیشتر به درون جریان است که ابتدا بیاییم علل شکست را از ناحیه داخل اصلاحات پیدا کنیم. نمی‌توانیم بگوییم انتخابات قبل را صددرصد پیروز می‌شویم ولی انتخابات بعد صفر درصد می‌شود.»او با اشاره به شکست‌های اخیر اصلاحات در انتخابات و کمرنگ شدن نقش‌آفرینی این جریان سیاسی اظهار داشت: «باید ببینیم چه اتفاقی درون اصلاحات افتاد که دو بار رأی صددرصد تهران شد صفر درصد. این خیلی مهم است...»


سؤال پایانی مصاحبه‌کننده به این موضوع اختصاص داشت که برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات بعدی چیست و اینکه آیا آنها باز هم به‌صورت غیردموکراتیک و محفلی مثل دوره‌های اخیر تصمیم می‌گیرند یا دنبال راه‌های جدید هستند؟ که عارف پاسخ داد: «من اگر بخواهم راهبرد خودم را بگویم این است که اصلاح‌طلبان باید حضور مؤثری داشته باشند و هیچ راه دیگری ندارند. حالا با چه سازوکاری، حرف دیگری است، آیا نهاد اجماع ساز پاسخ است که در دو انتخابات اخیر کارساز نبود یا باید اصلاح شود یا سازوکار جدید ایجاد شود. من خبر جدیدی ندارم... آنها کار خودشان را می‌کنند و ما هم کار خود را می‌کنیم. قرار نیست ۲۴ ساعته با هم صحبت کنیم اما اگر لازم باشد و مشورت نیاز باشد ارتباط برقرار می‌شود.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان اصلاح طلب صندوق رأی یارانه ها گفت و گو آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است

ایسنا/کرمان استاندار کرمان دلیل موفقیت هر مجموعه تولیدی را در داشتن کارگران ماهر و پرتلاش دانست و گفت: در شهرستان سیرجان اقدامات توسعه‌ای بسیار خوبی در حال انجام است.

محمدمهدی فداکار ظهر امروز ۱۱ اردیبهشت ماه در آیین تجلیل از کارگران نمونه سیرجان اظهار کرد: هویت انسانی با کار شناخته می‌شود.

وی دلیل موفقیت هر مجموعه تولیدی را در داشتن کارگران ماهر و پرتلاش دانست و بیان کرد: شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در همه پروژه‌های توسعه‌ای استان پیش قدم است.

استاندار کرمان در ادامه بیان کرد: امروز تولید مهمترین نیاز کشور است و کاری که کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی انجام می‌دهند کمتر از رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس نیست.

وی با اشاره به تعداد افرادی که در واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در شهرستان سیرجان اقدامات توسعه‌ای بسیار خوبی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این آیین گفت: پیشرفت‌ها را باید فریاد بزنیم تا در جنگ روایت‌ها پیروز باشیم لذا برنامه‌ریزی برای بازدید نوجوانان و جوانان از پیشرفت‌های کشور در قالب راهیان پیشرفت داشته باشید. 

وی با اشاره به تعهد اشتغال بیش از ۴۶ هزار نفری استان در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال گذشته ۵۶ هزار و ۷۴۰ نفر در استان کرمان مشغول به کار شدند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم اعلام شد: کلنگ احداث بزرگترین مرکز آموزشی جنوب شرق کشور به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع به زودی در گهرپارک سیرجان به زمین زده خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس