Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت هواپیماسازی ایرباس یک مرکز تاسیسات مخصوص تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های هیدروژنی برای طراحی هواپیماهای نسل بعد خود راه‌اندازی می‌کند.

در یک بیانیه منتشر شده از سوی این شرکت اعلام شده که مرکز توسعه کربن صفر مستقر در فیلتون، شهر بریستول، از همین حالا کار را برای توسعه تکنولوژی‌های هیدروژنی آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اهداف این مرکز تحقیقاتی کار حول مفوهم جدید ایرباس موسوم به «سیستم سوخت فوق‌سرد (کرایوژنیک‌) مقرون به‌صرفه» است. در اصل هواپیماهای عاری از کربن به چنین سیستم‌ جایگزین سوخت‌رسانی برای شتاب‌گیری و حرکت نیاز دارند.

پیش از این اطلاعاتی در خصوص سه هواپیمای عاری از کربن مفهومی موسوم به  «هیبرید-هیدروژن» در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شده بود. ایرباس گفته است حالا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ «هواپیمای عاری از کربن تجاری» را به سرانجام برساند.

هیدروژن توسط آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان یک «حامل انرژی تطبیق‌پذیر» توصیف می‌شود و می‌تواند در طیف وسیعی از صنایع به‌کار گرفته شود.

مزیت دیگر هیدروژن به‌عنوان سوخت، امکان تولید آن به روش‌های مختلف است. به عنوان نمونه می‌توان با استفاده از الکترولیز، هیدروژن را از آب تولید کرد. جریان الکتریکی آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌کند.

اگر برق مورد استفاده در این فرآیند از یک منبع تجدیدپذیر مثل انرژی بادی یا خورشیدی باشد، در آن حالت هیدروژن سبز یا تجدیدپذیر خواهیم داشت. اگرچه که امروزه بیشتر تولید هیدروژن با استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود.

ایرباس در مسیر جایگزینی هیدروژن با سوخت‌های فسیلی در هوانوردی تنها نیست. در ماه اکتبر (شهریور-مهر ماه) گذشته، برنامه‌هایی برای انجام پروازهای تجاری هیدروژن-الکتریک بین لندن و روتردام اعلام شده بود و برنامه‌ریزان پروژه مذکور  امید دارند که پرواز هیدروژن-الکتریکی تجاری  را در سال ۲۰۲۴ به ثمر برسانند.

بیشتر بخوانید:

هیدورژن می‌تواند یک سوخت پاک نباشد | ۱۱ برابر آلوده‌تر از دی اکسید کربن!

در همان زمان شرکت هوانوردی زیرو-اویا  (ZeroAvia) گفت که در حال توسعه یک هواپیمای ۱۹ نفره با سوخت کاملا هیدروژنی است. همینطور در سپتامبر ۲۰۲۰، یک هواپیمای پیل سوختی هیدروژنی شش نفره از این شرکت اولین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

اثرات زیست محیطی عرصه هوانوردی با توجه به مصرف بالای سوخت‌های فسیلی که کربن زیاد تولید می‌کنند، قابل توجه است. صندوق جهانی طبیعت، هوانوردی را  به‌عنوان یکی از بیشترین و سریع‌ترین منابع انتشار گازهای گلخانهای که منجر به تغییرات آب و هوایی جهانی می‌شود، توصیف می‌کند. صندوق همچنین متذکر می‌شود که سفر هوایی در حال حاضر فعالیتی به حساب می‌آید که بیشترین تولید کربنی را با خود به همراه دارد.

کد خبر 679422 برچسب‌ها انرژی‌ تجدیدپذیر هواپیما هواپیما - ایرباس سوخت - بنزین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انرژی تجدیدپذیر هواپیما هواپیما ایرباس سوخت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فعال درزمینه تولید مواد نانو ساختار و  مستقر در پارک فناوری پردیس در خصوص فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش‌بنیان در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است.

کازرونی نمونه‌هایی آورد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد و گفت: این لیسانس برای اولین بار در دنیا توسط این شرکت ایجاد شده و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در حال اجرا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • هلی کوپتر ایرباس رکورد سرعت را شکست
  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟