Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به‌اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از بانک مرکزی، «مهران محرمیان» اظهار کرد: فرآیند مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به‌صورت تدریجی و بر اساس توالی چک‌هایی است که به بانک مرکزی ارسال می‌شود اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرآیند در روزهای نخست آغاز طرح بر اساس تعداد پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع‌آوری بازخوردهای طرح از بانک‌ها، این فرآیند حداکثر طی حدود یک هفته برای تمامی چک‌های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: معمولاً در بانک‌ها این‌گونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی شعب بانک با مشتری تماس برقرار می‌شود و معمولاً مهلت کوتاهی به صادرکننده داده می‌شود تا حساب خود را پر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت زد مابقی فرآیند به‌صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بانک مرکزی هم فرآیند مسدودسازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب‌های فرد از همان لحظه آغاز می‌کند.

محرمیان گفت: بانک‌ها موظف هستند پیامک برگشت خوردن چک و همچنین آغاز فرآیند مسدودسازی وجوه را برای فرد صادرکننده ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده مسدودسازی وجوه است نه برداشت آن؛ لذا مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می‌کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش‌ازاین وجود داشته است اعم از اینکه فرد به ذی‌نفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضائی را با طرح شکایت در قوه قضائیه انجام دهد همچنان در جای خودش پابرجاست و فقط اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به حقوق افراد است تا فرد در هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد تا با حکم دادگاه برداشت شود.

کد خبر 578138

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قانون چک مسدودسازی وجوه چک برگشتی چک بانکی دسته چک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بانک مرکزی چک برگشتی چک برگشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۳۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قمری‌وفا در شبکه اجتماعی خود نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران به منطور شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیدار و گفتگو با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از جمله عربستان در راستای توسعه مناسبات پولی و بانکی از جمله برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی در عربستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  • ساعت پخش بازی استون ویلا و چلسی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت