Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز عباس قربانعلی‌ بیک* :

 اقتصاد آنلاین در آغاز سال 1401 نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید مکرر بر موضوع بهره وری، کاهش بهره وری را یکی از مشکلات مهم کشور دانستند و فرمودند: کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری از نتایج اقتصاد دانش بنیان است.

بهره وری در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی (921130) نیز سه بار مورد تاکید قرار گرفته که متاسفانه غالبا مغفول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در 28 آبان 1398 فرمودند: سیاست های اصل 44 مسئله جایگزینی بخش خصوصی بجای بخش دولتی نبود، بخش خصوصی شانی دارد، بخش دولتی هم شانی دارد، اینها باید به هم کمک کنند، مزاحم هم نباید باشند، ... آن کاری را که سرمایه بخش خصوصی میتواند انجام بدهد بخش دولتی وارد آن نشود، اگر هم هست بکشد کنار، بگذارد در اختیار بخش خصوصی، اینها بشوند مکمل هم و ... 

شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 18 مهر 1388، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی و ... آیین نامه سهم بهینه بخش های دولتی و غیردولتی در فعالیت های راه و راه آهن را تصویب نمود (سامانه ملی قوانین و مقررات https://qavanin.ir/Law/TreeText/124026)

ماده 8 این مصوبه به فهرست فعالیت های قابل واگذاری راه آهن به بخش غیردولتی و سهم این بخش در هر فعالیت اشاره نموده و بند سوم آن به انواع لکوموتیو و خودکشنده ها و بهره برداری از آنها اشاره و سهم 100% برای آن تعیین شده است.

شرکت رولندبرگر هم در صفحه 50 گزارش به واگذاری 20% لکوموتیوها اشاره نموده و تلاشهای واگذاری را ناکام خوانده است.

این شرکت در ص 73 گزارش با ذکر تجربیات چند کشور (آمریکا، کانادا، ژاپن، روسیه، چین ، آلمان، فرانسه و انگلیس)، 3 پند را در ص 74 استخراج نموده و خصوصی سازی با الگوی تفکیک عمودی را سبب نتایج منفی، تعارض منافع، افزایش هزینه و کاهش راندمان و راهکار افزایش کارآیی منابع و پرسنل را افزایش بهره وری، رضایت مشتری و خوش قولی ذکر نموده است.   

یکی از مهمترین ویژگیهای راه ‌آهن که آنرا با سایر بخشهای حمل و نقل متمایز میکند ضریب تعامل بالای بخشهای زیرساخت، ناوگان و بهره ‌برداری است که یافتن نقطه بهینه طراحی و بهره برداری را بسیار دشوار می نماید ولی همین ویژگی‌ امکان دستیابی به نتایج بسیار درخشان و چشمگیر را در این روش حمل و نقل افزایش می‌دهد (پیچیدگی بسیار بالای سیستم).

زیرساخت در بخش هوایی و دریایی فقط پایانه ها را پوشش میدهد و رعایت استانداردهای بین المللی مربوطه بسیار محدود کننده است و در جاده بدلیل کاربرد مشترک مسافری و باری، طراحی زیرساخت باید استانداردهای هردو را پوشش دهد اما در راه آهن بویژه در مسیرهای داخلی درجه پیچیدگی و تعامل در سطحی بالاتر از دیگر بخشها بوده و تصمیمگیری بهینه را بسیار دشوارتر ولی موثرتر می‌سازد، لذا در مراکز تحقیقات ریلی بیش از سایر بخشها، علاوه بر متخصصین بخشی با دانش ژرف، باید افراد چند تخصصی با تجربه زیاد، دانش کافی در حوزه‌های اصلی و با گردش کاری متناسب حضور داشته باشند(تین970827).

اواخر دهه هفتاد پس از نتایج چشمگیر مرکز تحقیقات با این قابلیت، برای از بین بردن کارآیی در عین حال حفظ ظاهر آن و سهولت اتخاذ تصمیمات خودکامه و مستقل سه گام برداشته شد که اولین گام حذف دفتر کنترل کیفیت و تشکیل دفاتر مهندسی و نظارت ابتدا در حوزه فنی زیربنایی و سپس ناوگان و ... بود و نتیجتا مرکز از چرخه گردش اطلاعات خارج گردید.

تعارض منافع بین بخشی نه فقط مرکز تحقیقات را از ورود به چالشهای بزرگ منع نمود بلکه ادارات کل را به مجمع الجزایر مستقل، مستبد و کم بهره تبدیل نمود (موضوعاتی چون بارمحوری، بارطولی، سرعت، طول قطار، توان به وزن، تین 991209).

واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی به دلیل تعارض منافع، هزینه بالای اجاره و کارایی کم برای بخش ریلی مخرب است، و ابتدا یا باید الگوی خصوصی سازی تغییر یابد (مانند کشورهای ژاپن، کانادا، آمریکا و ...) یا بخش تحقیقات تقویت (برای افزایش اثربخش، کارایی و بهره وری، با هدف افزایش سهم، افزایش درآمد و کاهش هزینه) و لکوموتیوها پس از بهبود واگذار گردند، در درخواست تحقیق و تفحص از راه آهن (اصل 44، توقف400 کشنده و ...، خبر 4 خرداد تین) باید به این مهم نیز توجه گردد.  

* کارشناس حمل و نقل

عباس قربانعلی‌بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب بخش خصوصی قانون اساسی جمهوری اسلامی وزارت راه و ترابری قوانین و مقررات چین فرانسه خصوصی سازی حمل و نقل بخش هوایی استانداردهای بین المللی الجزایر تین بخش ریلی رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری خصوصی سازی ریلی تعارض منافع بخش خصوصی حمل و نقل بهره وری راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت کلی نگری به قوانین تجاری

آفت کلی نگری به قوانین تجاری

دیگر خبرها

  • آفت کلی نگری به قوانین تجاری
  • پوستکوعلو: نمی‌توان به بهانه تیم‌سازی در دستیابی به موفقیت ناکام ماند
  • بررسی تعارض منافع شرکت تعاونی کارکنان بنادر و گمرکات در ارائه برخی خدمات
  • جلوه های تعارض منافع در قوه قضائیه / ارجاع گزینشی، آسیب جدی در رسیدگی به پرونده های ملی
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • رفع کمبودهای اعتباری اردبیل از محل مولدسازی
  • فیلم | تجربه واگذاری لکوموتیوهای آلستوم به مپنا، برای مدعیان خصوصی سازی کافی است
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال