Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در جلسه هیأت تجدیدنظر در رابطه با نقش و هدف هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری اظهار کرد: هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری در راستای ارتقای سلامت اداری دستگاه و تضمین انضباط سازمانی تشکیل شده است.

وی افزود: این هیأت به دلیل رسالتی که هدف از آن صیانت از منابع انسانی دستگاه قضایی می‌باشد، ذیل معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیأت تجدیدنظر گفت: عملکرد هیأت ها نوعی نظارت بر رفتار کارمندان است و هدف آن ها صرفاً اعمال مجازات و برخورد با کارمند متخلف نیست، بلکه اثرگذاری پیشگیرانه و بازدارندگی نسبت به بروز تخلف از اهداف مهم این هیأت ها است.

وی افزود: در این راستا مجازات‌های تعیین شده در هیأت‌ها باید متناسب با تخلف ارتکابی باشد و در عین حال در فرد متخلف تنبه و در سایر کارکنان بازدارنگی ایجاد کند.

حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم همچنین با اشاره به برخی زمینه های بروز تخلف به ویژه تخلفات مالی اعم از ارتشا و اختلاس و ... اذعان کرد: پیگیری مسائل معیشتی کارمندان و امکانات رفاهی از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری از تخلفات است.

در ادامه حیدر شیخ عباسی، مدیر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و دبیر هیأت تجدیدنظر با اشاره به عملکرد هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری به ویژه هیأت تجدیدنظر عنوان کرد: هیأت تجدیدنظر همواره در راستای اتقان رسیدگی حرکت کرده و از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه رفع نواقص موجود در پرونده های ارسالی از سوی هیأت‌های بدوی بوده است. 

وی افزود: در بسیاری از پرونده ها این هیأت رأساً نسبت به استعلام از مراجع مختلف یا انجام تحقیقات در راستای تکمیل پرونده اقدام می نماید تا بتواند نسبت به صدور رأی مستند و مستدل اقدام و از تضییع حقوق افراد و دستگاه قضایی جلوگیری کند. 

شیخ عباسی گفت: هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری به استناد ماده 21 آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری باید با توجه کامل به مستندات پرونده و دفاعیات متهم، آثار سوء اجتماعی و اداری تخلف، موقعیت و سوابق کارمند و... نسبت به صدور رأی اقدام کند.

وی ادامه داد: در هر پرونده‌ای که اعضای هیأت تجدیدنظر رأی بدوی را فاقد این ویژگی‌ها تشخیص بدهند ضمن نقض رأی نسبت به رفع نواقص اقدام و مجازات متناسب تعیین می‌کنند. از این رو در برخی پرونده های ارسالی از سوی هیأت‌های بدوی، مجازات ها تغییر یافته و مجازات خفیف تری تعیین می‌شود.

دبیر هیأت تجدیدنظر با اشاره با سیاست های دستگاه قضایی نسبت به موضوع سلامت اداری و رویکرد پیشگیرانه در این موضوع بیان کرد: پیشگیری از بروز تخلف در دستور کار قرار گرفته و برنامه های اجرایی متعددی در این راستا تصویب و در مرحله اجرا قرار گرفته است که از جمله می توان به راه اندازی سامانه اخذ شکایات مردمی در راستای تکریم ارباب رجوع و پیشگیری از تخلفات و اطلاع رسانی به کارمندان در موضوعات مرتبط با تخلفات اداری اشاره کرد. 

گفتنی است، هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان قوه قضائیه متشکل از سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل و جلسات این هیأت به صورت مستمر و هر هفته در محل مدیریت هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری برگزار می شود. این هیأت در صورت اعتراض کارمندان به آرای قابل پژوهش هیأت های بدوی شروع به رسیدگی می نماید و حسب درخواست کارمند یا تشخیص هیأت از کارمندان برای ارائه دفاعیات حضوری دعوت و جلسات با حضور کارمند مربوط تشکیل می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس دیوان عالی کشور سامانه ثبت شکایت مردمی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری هیأت تجدیدنظر هیأت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی الفت‌پور افزود:بخش عمده‌ای از راهکار‌ها و استراتژی‌های مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری، به خصوص ارتشاء از طریق احصاء نظرات و ایده‌ها و مطالعات گذشته شناسایی و بررسی شده است.

آقای الفت‌پور تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی، تشکیل شعبه‌ای مشخص و ویژه برای پیگیری اخذ رشوه در شهرداری تهران، توسط اداره کل دفتر هماهنگی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و کمیته‌های انضباطی در دست اقدام است و پرونده‌های مرتبط در این خصوص با حساسیت بالا و دراسرع وقت، بررسی و تا حصول نتیجه، پیگیری می‌شوند.

دیگر خبرها

  • ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم