Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: دولت برای ۴ ماه اول سال ۱۴۰۱، ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داد تا مواد اولیه و موثره دارویی وارد کشور شود که تاکنون یک میلیارد دلار آن به سازمان‌های ذی‌ربط پرداخت شده است.

جلال میرمحمدی میبدی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایران اکونومیست، درباره آخرین اقدامات دولت برای اجرای دستور العمل حذف ارز ترجیحی در بخش دارو، گفت: بر اساس مصوبه تبصره یک بند «ص» بودجه سال 1401، دولت اگر قصد خارج کردن کالاهای اساسی از جمله دارو را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، این حذف برای مردم باید به گونه‌ای باشد که قیمت‌ها بیشتر از شهریور 1400 نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: با توجه به اینکه در قانون بودجه 1401 مصوب شده بود  تا از اول فروردین 1401 باید تمامی کالاها از جمله دارو با ارز ETS وارد شود، بنا بر این شد تا سازمان‌های بیمه‌گر وظیقه  جبران مابه‌التفاوت قیمت دارو را  بر عهده بگیرند، منتها به این جهت که زیرساخت‌های بیمه‌ای آماده نبود و جبران زیان مردم در بحث دارو به گونه‌ای نبود که مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو به همه گروه‌های هدف پرداخت شود، دولت برای 4 ماه اول سال 1401، 4 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داد تا مواد اولیه و موثره دارویی وارد کشور شود که تاکنون یک میلیارد دلار آن به سازمان‌های ذی‌ربط پرداخت شده است. 

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، عنوان کرد:  اختصاص 4 میلیارد دلار ارز ترجیحی از سوی دولت برای 4 ماه ابتدایی سال جاری  با این هدف صورت گرفت که از یکسو ذخیره دارویی کشور افت پیدا نکند و از سوی دیگر قیمت دارو بویژه داروهایی که تحت پوشش بیمه بودند به شکل غیرقابل توجیه افزایش پیدا نکند. 

میرمحمدی با اشاره به جلسات متعددی کمیسیون بهداشت مجلس  با  وزرای بهداشت، اقتصاد،‌ سازمان برنامه و بودجه، وزیر رفاه و سازمان غذا و دارو، گفت:  آخرین وضعیت حوزه دارو این است که به گفته مسئولان اجرایی  بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها برای جبران مابه‌التفاوت قیمت دارو آماده شده و نهایت تلاش مسئولان این است که اجرای این طرح به اواخر تیر یا اوایل مرداد ماه موکول شود تا در یک بازه زمانی کوتاه امکان اجرای آزمایشی طرح نیز وجود داشته باشد. 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیارد دلار ارز ترجیحی کمیسیون بهداشت مجلس قیمت دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد

بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن خام در فهرست کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اصلاحیه مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد.

در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد.

بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که واردات این دو محصول با ارز ارزان باعث تعادل قیمت آنها در بازار می‌شود که اختصاص ارز گران‌تر امکان داشت قیمت‌ها را در بازار بالاتر ببرد.

کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند و ۹۰ درصد نیاز روغن را از طریق واردات تأمین می‌کند.

کد خبر 751015

دیگر خبرها

  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد