Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره آثار رسیده به این‌ دوره از جشنواره و تاثیر کرونا بر حوزه انیمیشن توضیح داد و گفت: حضور زنان انیماتور پررنگ‌تر شده است.

 شیوا ممتحن، عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونومیست درباره ملاک‌های داوری و انتخاب آثار این‌ دوره اظهار کرد: قضاوت و انتخاب در کل مشکل است اما تنوع سلایق و تجارب اعضای هیات انتخاب جشنواره باعث شد تا هر کدام با استانداردها و تجربه‌های متفاوت به آثار نگاه کنیم و این موضوع به ما دلگرمی داد و توانستیم نگاه همه‌جانبه‌ای برای رای دادن به آثار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: حضور در کنار دیگر دوستان هیات انتخاب جشنواره و گفتگو و شنیدن دیدگاه‌های مختلف در اوقات فراغت‌های کوتاهی که میان زمان‌های طولانی تماشای آثار داشتیم، برای من تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی بود.

آثار خارجی بسیاری به دستمان رسیده بود که هر کدام جوایز جشنواره‌های معتبر دنیا را کسب کرده بودند و در این‌ میان انیمیشن‌های ایرانی هم مدت‌هاست که توانسته‌اند جایگاه خود را در جشنواره‌های معتبر دنیا پیدا کنند

این انیماتور درباره جلسات هیات انتخاب گفت: اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مخصوصا مسوول پخش فیلم‌ها برای هیات انتخاب، صبورانه ما را همراهی می‌کردند و دیدار گاه و بی‌گاه محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره برای جویا شدن احوال ما، باعث دلگرمی بود.

وی اضافه کرد: در کل من استاندارد جشنواره پویانمایی را بسیار بالا می‌بینم زیرا محیط را کاملا برای انتخاب آثار مهیا کرده بودند و به وسیله به‌روزترین ابزار امکان رای و داوری به صورت کاملا مستقل فراهم بود.

عضو هیات انتخاب جشنواره خاطرنشان کرد: اغلب آثار رسیده به جشنواره پویانمایی تهران، آثاری جذاب و با استانداردهای بالا بودند. آثار خارجی بسیاری به دستمان رسیده بود که هر کدام جوایز جشنواره‌های معتبر دنیا را کسب کرده بودند و در این‌ میان انیمیشن‌های ایرانی هم مدت‌هاست که توانسته‌اند جایگاه خود را در جشنواره‌های معتبر دنیا پیدا کنند.

او درباره آثار ایرانی جشنواره تصریح کرد: کیفیت کارهای ایرانی مخصوصا در بخش فیلم کوتاه پایین نبود، همچنین حضور کارگردانان زنی که جوایز آثارشان در بهترین جشنواره‌های دنیا موجب افتخار هنر انیمیشن ایران شده، از نکات قابل توجه جشنواره امسال است.

این انیماتور عنوان کرد: از نگاه من می‌شود برنامه‌های مطالعاتی و کارشناسانه‌ای که به تحلیل کیفی و کمی آثار ایرانی و خارجی از منظرهای گوناگون می‌پردازد، توسط کارشناسان و پژوهشگران این حوزه طراحی شود و بدین صورت از پتانسیل این جشنواره که توانسته است بهترین انیمیشن‌های روز دنیا را کنار هم جمع کند به نحو احسن استفاده کرد.

او درباره تاثیر کرونا بر صنعت انیمیشن گفت: کرونا در این سال‌های همه‌گیری اهالی هنر را هم درگیر خود کرده است. در این چند سال شاهد فقدان هنرمندان نازنینی به دلیل ابتلا به این بیماری بودیم اما ما در این جشنواره شاهد آثار هنرمندان زیادی بودیم که رسالت خود را برای رساندن پیام‌ها و دیدگاه‌شان در مورد این همه‌گیری جهانی از یاد نبرده بودند و حضور این نوع کارها جشنواره را پربارتر کرده است.

ممتحن در پایان درباره جشنواره پویانمایی امسال بیان کرد: اینکه پس از چند سال دوری و قرنطینه، جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به عنوان مهم‌ترین جشنواره پویانمایی ایران، این فرصت را فراهم کرده است تا دیدارها میان اهالی انیمیشن تازه شود و مشتاقان و رهپویان انیمیشن مجدد در یک اجتماع مشترک فرصت دیدن بهترین آثار هنرمندان انیمیشن جهان را در محیط جشنواره داشته باشند، بسیار اتفاق خوب و مبارکی است. پیش‌بینی من این است که جشنواره امسال با استقبال بالایی مواجه خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی، ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ، پویا نمایی ، انیمیشن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان پویا نمایی انیمیشن جشنواره بین المللی پویانمایی تهران جشنواره های معتبر دنیا جشنواره پویانمایی هیات انتخاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت

جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.

امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات می‌کند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژه‌های ناب برای مستندسازی رفتند. 

جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکه‌ها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامه‌های مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستند‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ذائقه مردم یافته است.

از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان می‌دهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونه‌های راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال می‌شود.

در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیت‌های این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنواره‌های رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار می‌شود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلم‌های مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک می‌کند. 

از سوی دیگر دوری از کلیشه‌های رایج، خلق و اجرای طرح‌های نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخش‌های ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روز‌های اختتامیه نزدیک می‌شویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخش‌های اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیس‌های طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود