Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود ساختمان‌های فرسوده، چالش‌های مدیریت شهری برای پیشگیری از حوادث و ریزش ساختمان‌های فرسوده، لزوم نظارت بیشتر بر ساخت‌وسازها از مواردی بود که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌پور، رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج پیش از ظهر امروز _شنبه، هفتم خردادماه_ در کمیسیون معاونت شهرسازی و معماری که با موضوع بررسی فرآیند تهیه طرح تفصیلی کلانشهر کرج برگزار شد، با اشاره به حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان و درگذشت جمعی از هموطنان، اظهار کرد: هرگونه عملیات فیزیکی در سطح مناطق ده‌گانه کرج باید ضابطه‌مند و شفاف باشد، در غیر این صورت عوامل شهرداری با هرگونه ساخت‌وساز ناایمن برخورد جدی و قانونی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به لزوم اهتمام جدی و نظارت دقیق بر ساخت‌وسازها، افزود: توجه نکردن به مسائل ایمنی و جان و مال مردم در ساخت‌وسازهای غیرمجاز از موضوع‌هایی است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد و با قاطعیت برخورد شود.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج با تاکید بر رعایت مباحث ایمنی در ساخت‌وسازها، خاطرنشان کرد: نیاز است مدیریت شهری و معاونت شهرسازی و معماری با حساسیت تدابیری اتخاذ کنند تا ضمن جلوگیری از فعالیت ساختمان‌های ناایمن، دستورالعمل‌هایی تهیه و در اختیار سازندگان و مالکان قرار بگیرد.

قاسم‌پور خواستار جدی گرفتن هشدارها در خصوص وضعیت ایمنی ساختمان‌ها شد و تاکید کرد: به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج پیشنهاد می‌شود با اخذ مصوبه از اعضای شورای اسلامی شهر، ساختمان‌های ناایمن سطح شهر را شناسایی کنند تا از حوادث ناگوار پیشگیری شود.

کمبود سرانه‌های خدماتی؛ معضل محلات فرسوده

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج نیز در این نشست با اشاره به پیشنهادات کمیسیون در خصوص طرح تفصیلی، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر نیازمند آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای اجرایی از جمله بسته‌های تشویقی برای ترغیب و تشویق مالکان و سرمایه‌گذاران است تا پس از تصویب در مراجع مربوطه اجرایی شود؛ در این راستا پیشنهاد افزایش طبقات ساختمان‌ها تا شش طبقه به شرط تأمین پارکینگ و وجود معبر مناسب در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر داده شد.

وی تصریح کرد: شهرداری مکلف به ارائه طرحی جهت افزایش سرانه‌های ورزشی، خدماتی و رفاهی از طریق افزایش تراکم، افزایش طبقات و افزایش سطح اشغال به منظور احداث فضاهای چند منظوره (ورزشی، خدماتی و رفاهی) است و در این راستا باید فرآیندهای قانونی در طرح تفصیلی پیش‌بینی و مجوزهای لازم اخذ شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج گفت: با توجه به کمبود سرانه‌های خدماتی در محلات فرسوده شهر، نیاز است معاونت معماری و شهرسازی در زمان تهیه طرح تفصیلی، پیش‌بینی لازم برای افزایش سرانه کاربری‌های خدماتی و ارائه بسته‌های تشویقی جهت ترغیب سرمایه‌گذاران را انجام دهد.

کد خبر 578151

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر مدیریت شهری شهرداری کرج کلانشهر کرج ساختمان هاي فرسوده کلانشهر شهر بافت فرسوده شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمیسیون شهرسازی شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رئیس کمیسیون طرح تفصیلی شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امانی، عضو شورای شهر: ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • ساخت 2هزار خانه در تهران توسط چین
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است