Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-امروز هفتم خرداد،‌ چهل و دومین سالگرد گشایش اولین مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرچند مجلس ایران وجود داشت؛ اما با تغییر نام آن، به مجلس شورای اسلامی، شمارش دوره‌های مجالس از ابتدا آغاز شد و اولین آن از هفتم خرداد 1359 آغاز به کار کرد.
اولین گام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در سال 1358 با تدوین قانون انتخابات مجلس آغاز شد؛ بر این اساس تیمی در وزارت کشور، مشغول تهیه این قانون شد و پس از تهیه آن به تصویب شورای انقلاب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اعلام وزارت کشور برای انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی در حدود 1900 نفر ثبت نام کردند که 540 نفر از آن‌ها نامزد نمایندگی از تهران و مابقی کاندیدای سایر مناطق کشور بودند.
نام مجلس شورای ملی در قانون اساسی مشروطه و تاسیس نخستین نهاد قانونگذاری در ایران در سال 1285 خورشیدی و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری برای این نهاد انتخاب شده بود، اما در 31 تیر 1359، با تصویب مجلس شورای ملی، نام آن به ”مجلس شورای اسلامی“ تغییر کرد.
اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی در انقلاب اسلامی، در روز جمعه 24 اسفند 1358 برگزار شد و حدود ده میلیون و پانصد هزار نفر در سراسر کشور در این انتخابات مشارکت کردند.
اولین دور مجلس شورای اسلامی در روز هفتم خرداد 1359 برگزار شد و بر همین اساس، از آن زمان، هفتم خرداد روز قانون نامیده می‌شود.
ماه‌های اول اولین دوره مجلس شورای اسلامی، اعضای مجلس به تغییر قوانین قدیمی و تصویب قوانین جدید مشغول بودند. اما وقوع جنگ در سال 1359، این دوره را به خود مشغول کرد.
انتخابات دومین دوره مجلس در 26 فروردین 1363 برگزار شد. این دوره از مجلس در اوج جنگ بود و حتی انتخابات تحت تاثیر آن بود به طوری که واجدین شرایط شهر‌های جنگ زده در شهر‌های مجاور در انتخابات شرکت کردند.
انتخابات سومین دوره در 19 فروردین 1367 برگزار شد که آخرین سال جنگ تحمیلی بود. در این دوره، مباحث سازندگی از مهم‌ترین مباحث مطرح در مجلس بود.
دوره چهارم مجلس در 21 فروردین 1371 برگزار شد. مسائل مربوط به سازندگی در این دوره نیز ادامه داشت.
انتخابات پنجمین دوره مجلس در 18 اسفند 1374 بود. مسائل خارجی از جمله تحریم‌های آمریکا از مهمترین موضوعات کاری مجلس پنجم بود.
ششمین دور مجلس در 29 بهمن 1378 برگزار شد. اصلاح قانون مطبوعات، تحصن و استعفای جمعی از نمایندگان از ویژگی‌های این دوره بود.
هفتمین دور مجلس شورای اسلامی در اول اسفند 1382 برگزار شد. طرح تثبیت قیمت‌ها و سهمیه بندی بنزین از مهمترین مصوبات این دوره بود.
24 اسفند 1386، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. سیاه نمایی در خصوص روند احراز صلاحیت‌ها از مهمترین ویژگی‌های این دوره بود.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 12 اسفند 1390 برگزار شد. این اولین انتخابات بعد از وقایع 1388 بود و به همین دلیل، مباحث مربوط به آن رویداد، تبلیغات انتخاباتی را تحت الشعاع قرار داد.
نمایندگان دوره دهم مجلس با برگزاری دو دوره انتخابات، دور اول  در 7 اسفند 1394 و دور دوم در 10 اردیبهشت 1395 به مجلس راه یافتند. بیشترین آمار استیضاح اعضای دولت در دوره دهم مجلس رخ داد.
دوره یازدهم انتخابات مجلس در دوم اسفند 1398 برگزار شد. مجلس یازدهم که به مجلس انقلابی نیز معروف شد، بیشتر از طیف اصولگرایان هستند. طرح صیانت از فضای مجازی، طرح رتبه بندی معلمان، شفافیت قوای سه گانه، نهادهای اجرایی و سایر دستگاه ها و حذف رانت ارز ترجیحی از جنجالی‌ترین طرح‌های مجلس نمایندگان در دوره دوازدهم بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس هفتم خرداد برگزار شد دوره مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۵۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم به شکل مطلوب برگزار خواهد شد
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی