Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@15:20:55 GMT

حوزه کشاورزی شکننده شده است/ چالش جدی بحران آب

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۷۴۰۸

حوزه کشاورزی شکننده شده است/ چالش جدی بحران آب

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد عسکری بعدازظهر شنبه در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با شورای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اظهار داشت: کشاورزی محور توسعه است و به رشد اقتصادی کمک می‌کند و با کمترین سرمایه گذاری سه برابر صنعت بازدهی دارد.

وی افزود: حوزه کشاورزی بیش از چهار میلیون بهره بردار دارد و به ۲۵ درصد اقتصاد ملی کمک می‌کند و منبعی غنی برای اشتغالزایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه کشاورزی شکننده شده و چالش‌های جدی پیش رو دارد، گفت: یکی از این چالش‌ها عدم ارتباط حوزه اجرا و دانشگاه است، سه هزار هیئت علمی در مرکز تحقیقات و هفت هزار هیئت علمی در دانشگاه‌ها داریم اما نظاره گر هستیم و نیاز است تا تعارفات را کنار بگذاریم.

عسکری افزود: در حوزه صادرات ظرفیت بالاست و ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی کشور به محصولات کشاورزی ما علاقمند هستند و اگر ظرفیت ایجاد کنیم می‌توانیم شیرهای نفت را برای صادرات ببندیم.

وی ادامه داد: هم حوزه اجرا مقصر است هم دانشگاه و هم حوزه قانونگذار و البته گذشتگان هم مقصر هستند و باید در این فضا حرکتی انجام دهیم که مثمر ثمر باشد.

بحران آب سال هاست جدی شده

عسکری با اشاره به بحران آب خاطرنشان کرد: بحران آب سال‌هاست جدی شده و دشت‌های حاصل خیز از مرحله بحران هم عبور کرده است، در این حوزه با وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها خروجی خوبی نگرفتیم و با ادامه این روند مشکل حل نخواهد شد.

وی یادآور شد: در مجلس و در طرح امنیت غذایی تمام مشکلات بخش کشاورزی را در ۱۵ ماده جمع آوری و راهکارها را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: با این طرح در قالب برنامه زمانبندی حرکت می‌کنیم تا به نتیجه برسیم و اگر اجرا شود بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات محصولات کشاورزی به دلیل اقلیم متفاوت کشور باید جزو اولویت‌ها باشد اما نبود سیستم هیئت نیروی علمی در فضا این مشکلات را ایجاد کرده است.

عسکری افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس از تمام روسای دانشگاه‌های کشاورزی کشور دعوت می‌کند تا نشست مشترک داشته باشیم و بدون تعارف گفتگو و به این حوزه کمک کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان ما پیشرو و بروز هستند و محصولی که تولید می‌کنند ارگانیک است و ما باید در حوزه قانونگذاری فضای آرامی ایجاد کنیم تا به درستی تصمیم گیری شود زیرا ما در مقابل مردم مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

وی اضافه کرد: با وجود ظرفیت‌های فوق العاده در حوزه کشاورزی، اگر علم در کنار اجرا قرار بگیرد تحول ایجاد خواهد شد.

کد خبر 5501387

منبع: مهر

کلیدواژه: جهادکشاورزی گلستان کمیسیون کشاورزی مجلس محمدجواد عسکری ساختمان متروپل آلودگی هوا بوشهر کرمانشاه سوم خرداد فتح خرمشهر خطبه های نماز جمعه گرد و خاک ابادان آمار کرونا متروپل آبادان آزادسازی خرمشهر ویروس کرونا گرد و غبار کمیسیون کشاورزی مجلس حوزه کشاورزی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضعف در زیرساخت‌های حوزه بازرگانی استان، گفت: ایجاد میدان عرضه دام، سردخانه‌های زیرصفر و بازارچه‌‌های مستقیم در این زمینه در دستور کار است. - اخبار استانها -

حسین برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با اشاره به ضعف در زیرساخت‌های حوزه بازرگانی استان، اظهار داشت: ایجاد میدان عرضه دام، ایجاد سردخانه‌های زیر صفر برای ذخیره استراتژیک منابع پروتئینی و ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا جزو ضرورت‌های در این زمینه است که در دستور کار است.

برزگر با اشاره به اینکه لازم است در سال جاری توجه بیشتری به زیرساخت‌های بازرگانی استان صورت گیرد، بیان داشت: استان چهارمحال و بختیاری نسبت به استان‌های بزرگ و کلانشهرها، در ساختارها و زیرساخت‌های حوزه بازرگانی ضعیف‌تر است.

وی با اشاره به اینکه با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود استان، ضرورت دارد تغییراتی در برنامه‌های بخش کشاورزی استان رخ دهد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های سال جاری بر همین اساس و بر اساس نیازمندی‌ها و همچنین جهش تولید صورت گرفته و اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در زمستان گذشته 2.6 درجه دمای هوا بالاتر از سنوات گذشته بود، گفت: بارندگی در استان با کاهش 106 میلیمتری نسبت به سنوات گذشته روبرو بوده است،  کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی باعث شده تلاش در حوزه بهره‌وری آب بیشتر شود.

برزگر ادامه داد: افزایش سامانه‌های نوین آبیاری، ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی، طرح جهش تولید در دیمزارها، خاک‌ورزی حفاظتی و حرکت از کشاورزی گسترده به کشاورزی عمودی و متراکم در راستای افزایش بهره‌وری آب در سطح استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری بهبود توسعه وضعیت گوشت صورت خواهد گرفت، مطرح کرد: متناسب با طرح مردمی سازی یارانه‌ها، وضعیت گوشت قرمز در یک سال گذشته دچار تلاطماتی شد که برای همین بازسازی جمعیت دام مولد و افزایش بهره وری تولید در حوزه پروار ضرورت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به شروع برنامه اصلاح نژاد دام در 9 هزار راس، خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه ریزی شده است 13 مجتمع دامپروری در نیمه اول سال جاری وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری