Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-27@19:58:33 GMT

آیا نور آبی برای پوست شما مضر است؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۸۹۶۱

آیا نور آبی برای پوست شما مضر است؟

ایتنا - وقتی شب‌هنگام در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلساز شود. از آنجا که این نوع از نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند موجب اختلال در خواب شود و ریتم شبانه‌روزی و چرخه طبیعی خواب-بیداری را بر هم بزند. احتمالاً تاکنون چیزهایی درباره نور آبی که از نمایشگر گوشی‌هوشمندتان ساطع می‌شود و اینکه این نور آبی می‌تواند موجب ضعیف شدن چشمتان شده و بر سلامت خوابتان تاثیر بگذارد شنیده باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان مراقبت از پوست هم یک خطر مضاعف بالقوه برای نور آبی ذکر کرده‌اند: ایجاد صدمه به پوستتان. تمرکز بر جلوگیری از نور آبی به این دلیل جدی‌تر از همیشه شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، نور آبی طول موجی از نور است که عمدتا از خورشید نشات می‌گیرد، ولی با دستگاه‌های الکترونیکی نیز قابل بازتولید است. نور نمایشگر اسمارتفون‌ها حاوی نور آبی است، که باعث می‌شود انسان‌ها در همه ساعات روز در معرض این نور قرار داشته باشند، و نه فقط در زمان روشنایی روز.  
 
آنگونه که دپارتمان سلامت دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد، نور آبی به تقویت خلق‌وخو و سطح انرژی ما کمک می‌کند، که به این علت است که وجود آن در نور آفتاب برای ما مفید است.
 
با این حال، وقتی شب‌هنگام در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلساز شود. از آنجا که این نوع از نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند موجب اختلال در خواب شود و ریتم شبانه‌روزی و چرخه طبیعی خواب-بیداری را بر هم بزند. این بدان خاطر است که نور آبی نقاطی را فعالسازی می‌کند که باعث می‌شوند احساس کنیم تحریک شده‌ایم، و این مانع از تولید ملاتونین می‌شود؛ این ماده شیمیایی شب‌ها توسط مغز ترشح می‌شود تا ما به حس خواب‌آلودگی برسیم. هرچه این اتفاق به مرور زمان بیشتر رخ دهد احتمال اندرکنش آن با ریتم شبانه‌روزی بیشتر می‌شود و شما را به طور کلی به سمت چرخه‌های خواب ناسالم سوق می‌دهد.
 
علاوه بر مشکلات برای خواب، نتیجه برخی مطالعات گویای اثر منفی نور آبی بر پوست نیز بوده است. یک مطالعه انجام شده در سال 2015 از سوی دانشگاه Charité – Universitätsmedizin Berlin در آلمان وجود رابطه‌ای بین اثر نور آبی بر پوست و افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن را گزارش کرده است که ممکن است موجب شتاب گرفتن عیان شدن اثرات سالخوردگی بر پوست شود. در مطالعه‌ای دیگر که در سال 2020 انجام شد قرارگیری بلندمدت در معرض نور آبی می‌تواند وارد صدمه بیشتر به DNA و همچنین مرگ سلولی و بافتی شود، هرچند که در این تحقیق به این موضوع نیز اشاره شده است که نور آبی در برخی از حالت‌ها اثرات مفیدی هم بر پوست دارد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: پوست چشم مغز نور آبی بر پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو

یک افسر پلیس در ایالت اوهایو آمریکا، یک مرد سیاه‌پوست ۵۳ ساله را با خفه کردن درحالی‌که دستانش دستبند خورده بود، کشت.

به گزارش ایسنا، فرانک تایسون که بنا به گزارش‌ها از یک حادثه رانندگی در منطقه کانتون فرار کرده بود، بر اساس تصاویر دوربین بدنه پلیس که به‌صورت عمومی منتشر شد، در یک مورد مشکوک بر اثر خشونت پلیس کشته شد.

به نقل از آناتولی، این سیاه‌پوست آمریکایی در حین بازداشت می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم. آنها قصد دارند من را بکشند.» این وضعیت شباهت‌هایی به مرگ سیاه‌پوست آمریکایی دیگری به نام جورج فلوید دارد که در نتیجه خشونت پلیس در سال ۲۰۲۰ کشته شد.

تایسون توسط پلیس در یک کافه‌تریا به دلیل تصادف رانندگی دستگیر شد، او را روی زمین انداختند و دستانش را از پشت دستبند زدند.

دقایقی بعد، مأموران بررسی کردند که آیا تایسون زنده است یا خیر، متوجه شدند که تایسون دیگر نفس نمی‌کشد. آنها قبل از انتقال این مرد با آمبولانس به بیمارستان، عملیات احیا را انجام دادند.

طبق بیانیه پلیس، تایسون در بیمارستان درگذشت و افسران درگیر تا نتیجه تحقیقات از کار تعلیق شدند.

این اتفاق در حالی است که مرگ فلوید برای چندین هفته باعث اعتراضات ملی و بین‌المللی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در ایالات متحده شد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها (فیلم)
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • ببینید | علت خواب رفتن پا‌ چیست؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها + فیلم
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • خواص جکوزی برای پوست