سیاسیکاریِ« کن» همه را شوکه کرد!/جشنوارهای که با زلنسکی آغاز شد و با امیرابراهیمی تمام!
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۸۹۶۳
خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: جایزه نخل طلای جشنواره بینالمللی کن که زمانی یکی از بهترین و معتبرترین جوایز سینمایی جهان محسوب میشد حالا در بخش بهترین بازیگر زن به کسی اهدا شد که مخالف و موافق، همه را از این سیاسیکاری مطلق شوکه کرد. جشنوارهای که با حضور و سخنرانی زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین جنگ زده آغاز شد و انتقاد شدید «ژان لوک گدار» بنیانگذار موج نوی سینمای فرانسه را به دنبال داشت که سخن او در بین سینماگران جهان فصل الخطاب محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و اینجا نقد سینماگر و کهنهکار ونامدار جهان و مهر تایید او بر سیاسیکاری جشنواره کن آنجا شوک همه را برمیانگیزد که زهرا امیرابراهیمی بازیگری که به خاطر یک اشتباه و یک خطای فردی وارد یک زندگی متلاطم شد و بدون رزومهای شاخص در دنیای بازیگری حالا میان آنهمه هنرپیشه درجه یک جهان که هر کدام تب وتاب بردن نخل طلای بازیگری جشنواره کن را داشتند، حالا اما در شرایطی به غایت ناباورانه حتی برای خود بازیگر مذکور، بالاترین جایزه بازیگری اروپا و یکی از بالاترین جوایز سینمایی جهان که زمانی از اسکار هم ارزشمندتر بود، را دریافت میکند تا اعتبار این جایزه از امروز نزد همگان به شدت کمتر از هر زمان دیگری باشد و سیر نزولی با دریافت این جایزه کار خود را آغاز کند تا کن به روند ناباورانه نزولی خود دامن بزند.
اگر تمام منتقدین ایرانی و خارجی معروف و غیرمعروف به پیش بینی فقط یک مورد و آن هم دریافت اولین نخل طلای بازیگری کن برای ایران دعوت میشدند، محال ممکن بود کسی «زهرا امیرابراهیمی» را در میان فهرست پیشبینی خود ذکر کند جاییکه هنرپیشههایی چون ترانه علیدوستی که بخصوص وی در این دوره با یکی از بهترین بازیهایش در کن حضور دارد تا لیلا حاتمی و چندین هنرپیشه بانوی ایرانی که هر کدام در رویدادهای داخلی و بینالمللی متعدد، جوایز معتبری کسب کردهاند و تنها جشنواره معتبری(بجز اسکار) که همگان آرزویش را داشتند، جشنواره فیلم کن بود که در کمال ناباوری به کسی اعطا شد که همه بر سیاسیکاری این انتخاب شکی ندارند. و مهمترین برآیند اتفاق امشب این است که به محض اعلام این جایزه اعتبار و ارزش کن دچار سقوط آزاد شد و همین باعث شد که میزان کنجکاوی و هیجان برای برندگان دیگر بخشها نیز به کمترین میزان خود برسد.
زهرا امیرابراهیمی بعد از آخرین سریالی که در ایران بازی کرد که حتی در همان سریال هم از نقشهای اصلی و محوری نبود، و بعد از اتفاقاتی و اشتباهات کاملا فردی و شخصی خود ایشان که منجر به مهاجرت وی از ایران شد، در برنامه «تماشا» بی بی سی مشغول به کار شد که در این برنامه که مریم عرفانپور مجری اصلی و شخص محوری بود، زهرا امیرابراهیمی در حد یک مجری درجه سوم بود. عمده فعالیت وی طی این سالها برپایی یک نمایشگاه عکس و مجریگری درجه چهارم برای همین برنامه تماشا بوده است. البته او در یکی از کلیپهای محسن نامجو خواننده ناهنجار ومعلومالحال موسیقی هم به عنوان بازیگر حضور داشته و اینها برجستهترین فعالیتهای هنری زهرا امیرابراهیمی طی این سالها بوده است که این سطح فعالیتها به یکباره به دریافت جایزه «بهترین هنرپیشه زن جشنواره بینالمللی کن» منتهی میشود. در واقع می توان به زبانی طنز نوشت جشنواره کن نخل طلای بهترین بازیگر خود را به یک نابازیگر اهدا کرد.
مهمتر از همه اینکه فیلی که امیر ابراهیمی در آن ایفای نقش میکند دارای گافهایی است که وجود این اشتباهات مهلک حتی ورود این فیلم به جشنواره کن را زیر سوال میبرد و میبایست با دیدن این گافها حتی از همان ابتدا ورود فیلم «عنکبوت مقدس» به جشنواره کن را ملغی میکرد. در یکی از سکانسهای فیلم که در ادامه آن را مشاهده خواهید کرد، مرد بازیگر روبروی زهرا امیرابراهیمی، سه بار آستین پیراهنش باز و بسته نشان داده میشود که در نوع خود به غایت مضحک و حیرتآور است و اینجا ورای تمام انتقادها، نمیتوان برای داورانی که این فیلم را بازبینی کردهاند بجز زد و بند و سیاسیکاری، گزینهای دیگر متصور شد. جدای از این قضیه، بازی زهرا امیرابراهیمی نیز دارای ضعفهای اساسی بوده و وی یک بازی بسیار سطحی و کلیشهای را در سطح آماتوری خود به نمایش میگذارد.
این فیلم با تمام ضعفهایی که دارد از نظر فیلمنامه نیز مشکل دار است و دوم خرداد ماه ابراهیم ایرجزاد کارگردان فیلم «عنکبوت» در یادداشتی اینستاگرامی، به نمایش فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ واکنش نشان داد.
ایرجزاد در صفحه خود نوشت:
«آقای علی عباسی!
ای کاش بهشون میگفتی که داشتی سعی میکردی با دلار خرج کردن و دور زدن قانون و با یه فیلمنامه بدون صحنههای اصلی (طبق گفته خود شما در همین کنفرانس) پروانه ساخت بگیری و بعدش فیلم خودتو بسازی و از ایران بری و چون ایران زندگی نمیکنی و قصد زندگی هم نداری، برات مهم نبود بعدش چی میشه… .
ای کاش بهشون میگفتی تاریخ ثبت فیلمنامهت ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ («شب بلند» نام اول فیلم «عنکبوت مقدس») در بانک فیلمنامه، اختلاف چند ماهه داره با تاریخ ثبت فیلم من ابراهیم ایرجزاد ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ («اتاق شرعی» نام اول فیلم «عنکبوت»).
ای کاش بهشون میگفتی توی ایران اولویت برای ساخت فیلم از یک سوژه واقعی با تاریخ ثبت فیلمنامه و تاریخ درخواست پروانه ساخت است.
و شما و رفقات پشت سر من راه افتاده بودین تا من و مسیر قانونی الزامی در حال سپری شدن توسط منو دور بزنین!
ای کاش بهشون میگفتی قانون ایران! قانون پروانه ساخت گرفتن در ایران! قانون ارایه نسخه کامل و صحیح فیلمنامه در ایران است که باعث میشه یه فیلمساز گاهی چند سال برای ساخت فیلمش صبر کنه، ولی این دلیل نمیشه یکی مثل تو با دلار خرج کردن و زرنگبازی بخواد قانون رو دور بزنه و خارج از خط حق و ناحق کنه. بله همکار عزیز شما میخواستی با دلار خرج کردن، خارج از نوبت سوژه رو بسازی و فرار کنی و به ریش من و همه زحمتای من بخندی، اما نتونستی این کارو بکنی، چون من جلوتر اقدام کرده بودم، پس ناچار شدی از ایران بری ترکیه و بعد اردن، چون اینجا هرچقدر بیقانون باشه، اونقدری نیست که بتونی حق فیلمساز داخل ایران رو که با پول بخش خصوصی و بسیار ناچیز فیلم میسازه و قرار نیست از ایران با فیلمش فرار کنه، بخوری!
حتما یادت هست بهت زنگ زدم، گفتم منم زرنگ بازی بلدم، مشهد رفتن و یواشکی این سوژه رو کار کردن، برای من که بچه مشهدم، مثل آب خوردن بود، ولی چون نمیخواستم و نمیخوام از ایران برم، تن دادم به قانون، پس نوبت رو رعایت کن… اما دلارای بیشتری ریختی روی میز بعضیها… .
ای کاش بهشون میگفتی غیرقانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم «عنکبوت مقدس» رو ساختی، از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همهجا پاتو روی ردپای من گذاشتی… .
و آخر اینکه در بانک فیلمنامه و در سازمان سینمایی، اسناد موجود است که این آقا اصلا و چطور داشت عمل میکرد و با چه کسانی لابی کرده بود تا قانون رو دور بزنه… و چطور بر علیه من و فیلمم توی اروپا شانتاژ درست کرد و این صندلی که روش نشسته رو دزدید از من، فیلمم و همه عواملم.
پ.ن: داستان خیلی مفصل اما در این مجال نگنجد…»
بر تمام موارد فوق این مورد را هم باید افزود که کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس» با دستکاری در شخصیت قاتل سعی در سیاهنمایی و مذهبی نشان دادن وی دارد و او را فردی با عقاید مذهبی معرفی میکند که بنابر پیروی از شریعت و مذهب به قتلهای زنجیرهای اقدام کرده است.
با این وجود و به جهت رسالت حرفه خبرنگاری و اطلاعرسانی گزارشی از برندگان هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به شرح زیر اعلام میشود:
مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره کن ساعاتی پیش به پایان رسید و هیات داوران بخش مسابقه اصلی با حضور اصغر فرهادی سینماگر ایرانی در کنار «وینسنت لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکُن»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» فیلم «مثلث غم» ساخته «روبن اوستلوند» را شایسته دریافت «نخل طلای بهترین فیلم» معرفی کردند.
«اوستلوند» در سال ۲۰۱۷ نیز با فیلم «مربع» جایزه معتبر نخل طلای جشنواره کن را کسب کرده بود.
فهرست کامل برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ به شرح زیر است:
نخل طلای بهترین فیلم: «مثلث غم» ساخته «روبن اوستلوند»
جایزه بزرگ هیات داوران: «نزدیک» به کارگردانی «لوکاس دونت» و «ستارگان در ظهر» به کارگردانی «کلر دنی»
جایزه داوران: «ایی اُ»(EO) ساخته «یرژی اسکولیموفسکی»
جایزه بهترین کارگردانی: «پارک چان ووک» برای فیلم «تصمیم به رفتن»
بهترین بازیگر مرد: «سانگ کانگ هو» برای بازی در فیلم «دلال» ساخته «هیروکازو کوره اِدا»
بهترین بازیگر زن: زهرا امیرابراهیمی برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی
بهترین فیملنامه: «پسری از بهشت» نوشته «طارق صالح»
جایزه ویژه هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره کن: «توری و لوکیتا» ساخته «ژان پیر داردن» و «لوک داردن»
همچنین فیلم «اسب کوچک جنگی» به کارگردانی «رایلی کیو» و «جینا گامل» به عنوان برنده جایزه دوربین طلای کن (بهترین فیلم اولی جشنواره) انتخاب شد و فیلم «پلان ۷۵» ساخته «هایا کاوا چی» نیز مورد تقدیر ویژه هیات داوران جایزه دوبین طلا قرار گرفت.
جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به فیلم «آب زمزمه میکند» به کارگردانی «چن جی نینگ» اعطاء شد و فیلم کوتاه «لوری» ساخته «ابیناش ویکرام شاه» نیز مورد تقدیر ویژه هیات داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن قرار گرفت.
فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی نیز برنده جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به انتخاب هیات داوران فدارسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد.
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سیاسی کاری جشنواره کن کن فیلم برادران لیلا هیات داوران جایزه منتقدان فیلم فیپرشی نخل طلا زهرا امیرابراهیمی عنکبوت مقدس زهرا امیرابراهیمی جشنواره فیلم کن نخل طلای بهترین هفتاد و پنجمین بهترین بازیگر جشنواره کن هیات داوران عنکبوت مقدس بهترین فیلم بهترین بازی سیاسی کاری بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
ستاره لهستانی تیم فوتبال بارسلونا هنوز بابت نبردن ارزشمندترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال از مسئولان اهدا کننده آن دلخور است.
به گزارش تسنیم، در تازهترین بخش منتشر شده از مصاحبه روبرت لواندوفسکی با نشریه بیلد آلمان، ستاره لهستانی درباره ناکامیاش برای بردن توپ طلای فرانس فوتبال و بهترینهای حال حاضر فوتبال جهان صحبت کرد.
لواندوفسکی جزو آن دسته از ستارههای صاحبنام دنیای فوتبال است که با وجود بردن همه جامهای ممکن در رده باشگاهی و جوایز فردی مانند بهترین بازیکن یوفا و بازیکن فیفا، هنوز موفق به کسب توپ طلای فرانس فوتبال نشده است. البته تفاوتی که لواندوفسکی با دیگر مدعیان ناکام در کسب توپ طلا دارد این است که همه چیز برای رسیدن این جایزه به او در سال 2020 آماده بود (سالی که بایرن مونیخ همه جامهای داخلی، قارهای و بینالمللی) را برد اما شیوع ویروس کرونا، مانع از برگزاری مراسم اهدای توپ طلا شد و به این ترتیب دست او از این جایزه ارزشمند کوتاه ماند. 2020 اما تنها سالی نبود که لواندوفسکی لایق بردن توپ طلا شناخته شد، هرچند او ادعایی روی توپهای طلای آن سالها ندارد.
لواندوفسکی به نشریه بیلد گفت: توپ طلای 2021؟ آن که متعلق به لیونل مسی است، اما من شایعاتی شنیدهام مبنی بر اینکه قرار است یک جایزه گذشتهنگر هم برای سال 2020 در نظر گرفته شود. سال 2020 برای من سالی خارقالعاده بود، چرا که در بالاترین سطح از دوران بازیگریام قرار داشتم و ما در بایرن مونیخ همه چیز را بردیم. بگذارید اینطور بگویم. احساس میکنم که توپ طلای آن سال حق من است و اگر توپ طلای آن را چهار سال بعد هم دریافت کنم، احساس نخواهم کرد که به من توهین شده است. دریافت این جایزه افتخاری بزرگ است و من با کمال میل آن را میپذیرم.
ستاره لهستانی بارسلونا در ادامه نظر خود را درباره بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان بیان کرد و دو ستاره پاریسنژرمن و رئال مادرید را لایق این عنوان دانست. لواندوفسکی افزود: معرفی بهترینهای فوتبال جهان در سال جاری سخت است، چون ما هنوز جام ملتها را در پیش داریم و بازیهای حساس مراحل پایانی لیگ قهرمانان هم مانده است. با این وجود اگر معیار آن چیزی باشد که از ابتدا فصل تا الان دیدهام، به نظر من کیلیان امباپه و جود بلینگام بهترین بازیکنان حال حاضر جهان هستند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رستگاری بارسلونا در دقیقه ۹۷؛ ژاوی مچ بنیتس را خواباند رابرت لواندوفسکی با 49 گل زده به چهل و نهمین گلزن برتر تاریخ بارسلونا بدل شد