Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:14:37 GMT

شیرمادر موجب تقویت قدرت مغز کودک می شود

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۰۷۵

شیرمادر موجب تقویت قدرت مغز کودک می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوزادانی که به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شده اند، در مقایسه با کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند، در آزمون‌های سنجش مهارت‌های کلامی و روابط تا سن ۱۴ سالگی امتیاز بیشتری کسب کردند.

«رنه پریرا-الیاس» محقق ارشد از دانشگاه آکسفورد انگلستان، می‌گوید: «پس از در نظر گرفتن شرایط اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادر، مدت طولانی‌تر شیردهی با نمرات شناختی بالاتر در کودکان، حتی تا سن ۱۴ سالگی مرتبط است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: «شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و ریز مغذی‌ها است که به رشد مغز کمک می‌کند. همچنین حاوی microRNA ها، قطعاتی از کد ژنتیکی است که مسئول برنامه ریزی مغز برای رشد و عملکرد صحیح هستند.»

آکادمی اطفال آمریکا، تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حدود شش ماه توصیه می‌کند و به دنبال آن تغذیه با شیر مادر را همراه با غذاهای دیگر برای یک سال دیگر یا بیشتر توصیه می‌کند. شیردهی طولانی مدت با مزایای سلامتی بالقوه، از جمله خطر کمتر عفونت و برخی بیماری‌ها همراه است.

برای این مطالعه، محققان بیش از ۷۸۰۰ نوزاد متولد شده در بریتانیا را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تا زمانی که به سن ۱۴ سالگی رسیدند، دنبال کردند. ۲۳ درصد از نوزادان به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شدند و حدود ۳۴ درصد اصلاً از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند.

بچه‌ها در سنین ۵، ۷، ۱۱ و ۱۴ سالگی، آزمون‌هایی را برای سنجش مهارت‌های روابط کلامی و مکانی انجام دادند. نمرات آزمون‌ها در میان بچه‌هایی که برای مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه می‌کردند، بالاتر بود.

همه زنان نمی‌توانند به نوزادشان شیر دهند و این بدان معنا نیست که فرزندان آنها در وضعیت نامساعدی قرار خواهند گرفت.

پریرا-الیاس گفت: «فواید بالقوه در توانایی شناختی در بین کودکانی که برای چندین ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معادل تنها ۲ تا ۳ امتیاز ضریب هوشی در مقیاس ضریب هوشی معمولی با میانگین ۱۰۰ است.»

کد خبر 5501415

منبع: مهر

کلیدواژه: شیر مادر مغز نوزاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا واکسن کرونا تجهیزات پزشکی آمار کرونا آبله میمون بهرام عین اللهی سازمان غذا و دارو وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی جامعه پرستاری سازمان جهانی بهداشت کووید 19 آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شیر مادر تغذیه شیر مادر ۱۴ سالگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

به گزارش صدای ایران به نقل از تسنیم،استاندار لرستان اظهار داشت:راه آهن خرم آباد از مطالبات جدی مردم لرستان است و مردم استان انتظار تسریع در ساخت آن را دارند.

پروژه راه‌آهن خرم آباد با ۳۳ کیلومتر تونل، طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه است.

دیگر خبرها

  • تقویت انسجام ملی در سایه انجام عملیات وعده صادق
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد