Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک : افزایش قیمت در بازار خودرو به مرحله‌ای وارد شده که متاسفانه دیگر نمی‌توان از عنوان «افزایش قیمت» استفاده کرد بلکه باید به دنبال واژه‌های تازه‌ای برای توصیف این اوضاع و احوال حاکم بر بازار خودرو بود. از خلف وعده‌های مکرر خودروسازان برای افزایش کیفیت تا وعده‌های پوچ و بی سرانجام وزارت صمت همگی از عواملی بودند که موجب شده افکار عمومی نسبت به موضوع بازار خودرو واکنش‌های تندی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بی عملی در این عرصه آنقدر اوج گرفت که حتی رهبر انقلاب در دو سخنرانی از سخنرانی اخیر خود به این موضوع ورود داشته وگلایه‌های صریح خود را بیان کرده اند.

به سبب همین شرایط و اوضاع بود که برخی از نمایندگان مجلس مدتی به دنبال استیضاح وزیر صمت بودند، اما با توجه به محقق نشدن این امر و موانعی که وجود داشت اراده قوه مقننه بر این قرار گرفت که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تمهیداتی را برای واردت خودرو در نظر بگیرد. این موضوع بالاخره پس از رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد مورد تایید قرار گرفت و هیئت دولت هم کلیات موضوع واردات خودرو را مورد تصویب و تاکید قرار داد و قرار شد که وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را تهیه نماید.

همین تهیه آیین نامه واردات خودرو هم متاسفانه در حال حاضر قربانی تعلل وزارت صمت شده و سبب شده که از این خلا اطلاع رسانی هر روز گمانه زنی تازه‌ای مطرح شده و در پی آن بازار خودرو و افکار عمومی دچار التهاب شود؛ لذا برای شفاف سازی این موضوع و روشن شدن ماجرا در گفتگویی با نمایندگان مجلس به واکاوی و بررسی واردات خودرو و چرایی و چگونگی آن پرداختیم.

ورود سلطان‌ها و مافیا‌ها به عرصه واردات خودرو ممنوع شود / در واردات خودرو منافع دهک‌های پایین را در نظر بگیریم

در همین ارتباط سید علی موسوی نماینده مراغه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «تابناک» گفت: کلیات واردات خودرو در دولت تصویب شده و آیین نامه آن را هم باید وزارتخانه صمت تهیه کرده و به هیئت دولت ارائه نماید تا تصویب کند و این کار هم در حال انجام شدن است.   رییس کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن در ادامه افزود: ما نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه قانونی خود بر روی دو نکته مهم تاکید داریم. نخست اینکه نگزاریم عرصه واردات خودرو به مانند عرصه واردات دارو یا شکر عرصه جولان دادن سلطان‌ها و مافیا‌ها شود و آنان در این بازار حکمفرمایی کنند؛ و نکته دوم هم اینکه مجلس به سبب وظیفه نظارتی خود مواظب است که در موضوع واردات خودرو دهک‌های پایین جامعه مورد توجه قرار گیرند و نباید هدف از واردات خودرو تامین نظر دهک‌های بالای جامعه باشد و این عرصه محلی باشد برای ورود خودرو‌های لاکچری که نظر طبقه ثروتمندان جامعه تامین شود که اگر این امر رخ دهد نه تنها قیمت خودرو‌های مورد استفاده عموم مردم با کاهش مواجه نخواهد شد بلکه فقط نظر بخش کوچکی از جامعه تامین خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در حال حاضر دهک‌های بالای جامعه که مشکل تامین خودرو ندارند مشکل اصلی در بخش دهک‌های پایین جامعه است که مجبور هستند خودرو‌های بی کیفیت داخلی را خرید نمایند و با مشکل فنی ان دسته و پنجه نرم کنند و جان خود را به خطر بیاندازند. اگر نیت ما پایین آوردن قیمت در بازار خودرو باشد باید هدفمان را روی حمایت از دهک‌های پایین جامعه متمرکز نماییم و خودرو‌های مورد استفاده و مناسب این قشر را وارد نماییم و به دنبال ورد خودرو‌های لاکچری نباشیم

وی در پایان خاطر نشان کرد: براساس نظر دولت و مجلس واردات خودرو قطعا صورت خواهد گرفت و امیدواریم با این اتفاق دهک‌های پایین حاضر در بازار خودرو هم منتفع شوند و ضمن اینکه امیدواریم با این اقدام خودروساران داخلی هم مجبور به بالابردن کیفیت خودرو‌های خود شوند.

واردات خودرو باید با هدف تنظیم بازار باشد نه هدف دیگری

مهدی عسگری عضو دیگری از کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی کوتاهی که با «تابناک» داشت گفت: در حال حاضر منتظریم تصویب آیین واردات خودروهستیم و تا تصویب این آیین نامه هر آنچه که بیان شده یا می‌شود رایزنی و گمانه زنی بوده و رسمی نیست لذا باید منتظر باشیم .   وی درباره تعامل کمیسیون صنایع و معادن با وزارت صمت در امر واردات خودرو گفت: دبیرخانه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صمت در ارتباط است و قرار شده که پیش نویس این آین آیین نامه برای کمیسیون صنایع و معادن هم ارسال نمایند و کمیسیون هم نظراتش را اعلام نماید.   وی در پایان درباره تکلیف قانونی واردات خودرو گفت: در قانون بودجه که مجوز واردت خودرو داده شده تاکید شده است که این امر بایست با نگاه به تنظیم بازار انجام شود که اگر بخواهیم چنین اتفاقی رخ دهد قطعا با ورود خودروی لاکچری هدف تنظیم بازار محقق نخواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی واردات خودرو نماینده مجلس دهک بالا دهک پایین آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهک های پایین جامعه واردات خودرو بازار خودرو عرصه واردات وزارت صمت آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی خضریان نماینده مردم تهران در روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم توسعه در مورد تبصره ماده ۵۷ این لایحه گفت:در این تبصره اتفاقی رخ داده موضوعی برای اضافه شدن فوق العاده خاص برای یکی از دستگاهها وجود دارد در حالی که در سری اول ایراد شورای نگهبان این موضوع نبوده است.

بیشتر بخوانید: دومین جلسه مجلس برای بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ آغاز شد

خضریان اضافه کرد: صحن به رییس کمیسیون تلفیق برنامه اعتماد کرد و این موضوع را رییس کمیسیون بدون رای آوردن در بازگشت شورای نگهبان اضافه کرده است و در بازگشت دوباره به شورای نگهبان مورد ایراد واقع شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این خلاف عدالت است اگر بخواهیم برای یک دستگاه حقوق و مزایایی در فوق العاده اضافه کنیم. این خلاف عدالت و قانون رخ داده است.

وی از قالیباف خواست که این تبصره حذف شود و بدون این تبصره رای گیری شود.

قالیباف خطاب به خضریان بیان داشت: به معاونت قوانین سپردم که بود و نبود این موضوع را از متن مذاکرات چک کند و این مراعی بماند تا قوانین چک شود و بعد تذکر خضریان بررسی شود.

این موضوع در جلسه عصر مورد بررسی قرار گرفت و معاونت قوانین مجلس هم تایید کرد که تبصره مذکور اضافه شده است.

خضریان خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بازگشت شورای نگهبان بر روی این ماده ابهامی وارد شد که کمیسیون تلفیق بدون توجه به ابهام، تبصره ای را اضافه کرد و با امضای ابراهیم عزیزی، رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم انجام شده این فوق العاده خاص خلاف عدالت است و قوانین مجلس هم این موضوع را تایید می کند.

در نهایت رئیس مجلس اصلاحیه کمیسیون در مورد تبصره ماده ۵۷ برنامه هفتم را به رای گذاشت و با موافقت اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

کد خبر: 1229026 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند