Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@14:22:33 GMT

زیان و منفعت «عمران خان» در ایستادن مقابل آمریکا

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۱۳۲

زیان و منفعت «عمران خان» در ایستادن مقابل آمریکا

‍‍‍‍‍‍

نخست وزیر عزل شده پاکستان که دلیل برکناری خود را دشمنی با آمریکا می‌داند طی هفته‌ی گذشته همراه با حامیان خود به خیابان‌های اسلام آباد آمد.

 

«عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان که حدود یک ماه پیش در تحولاتی سریع که به گفته خود او از سوی آمریکا برنامه ریزی شده بود برکنار شد اوایل هفته گذشته از حامیان خود خواست روز چهارشبه برای تظاهرات به همراه او به اسلام آباد بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان این تظاهرات خان به دولت شهباز شریف، که به آن دولت وارداتی می‌گوید و تاکید دارد که این دولت با توطئه‌ی آمریکا روی کار آمده است، مهلت شش روزه‌ای داد تا برای برگزاری زودهنگام انتخابات مجامع استانی و پارلمان این کشور را منحل کند. در همین راستا به شریف هشدار داد اگر نتواند به این هدف دست یابد، او با تمام ملت به اسلام آباد، پایتخت باز خواهد گشت. با وجود صد‌ها هزار تن از حامیان خان در خیابان‌های اسلام آباد دولت پاکستان نیرو‌های امنیتی را فراخوانده و در برخی از مناطق با آن‌ها درگیر شد.

خان خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در کشور شد و تاکید کرد اگر ملت حکومت فعلی (شهباز شریف) را به قدرت برگرداند، آن را می‌پذیرد. اما با این حال، هیچ کشوری از خارج اجازه نخواهد داشت آن‌ها را به مردم پاکستان تحمیل کند. خان تایید کرد تظاهرات جاری به تحصن تبدیل خواهد شد و تا زمان پذیرش خواسته هایش ادامه خواهد داشت.

      Video Player is loading. Play Video Play Mute   Current Time 0:00 / Duration 0:00 Loaded: 0%   0:00 Progress: 0% Stream Type LIVE Remaining Time -0:00   Playback Rate   1x Chapters Chapters Descriptions descriptions off, selected Subtitles subtitles settings, opens subtitles settings dialog subtitles off, selected Audio Track   Fullscreen

This is a modal window.

 

Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.

TextColor White Black Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent BackgroundColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent Transparent WindowColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Transparent Semi-Transparent Opaque Font Size 50% 75% 100% 125% 150% 175% 200% 300% 400% Text Edge Style None Raised Depressed Uniform Dropshadow Font Family Proportional Sans-Serif Monospace Sans-Serif Proportional Serif Monospace Serif Casual Script Small Caps Reset restore all settings to the default valuesDone Close Modal Dialog

End of dialog window.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

با این‌حال، دولت تازه شکل‌گرفته شهباز شریف در نظر ندارد به این زودی انتخابات را برگزار کند و قرار است که انتخابات در پایان سال میلادی برگزار شود، اما نخست‌وزیر پیشین پاکستان می‌گوید انتخابات باید زودهنگام و در ماه ژوئن برگزار شود.

خان چگونه برکنار شد؟

در سوم آوریل ۲۰۲۲، عمران خان درخواستی را مبنی بر انحلال پارلمان این کشور پیش از برگزاری جلسه عدم رای اعتماد به رئیس جمهور ارائه کرد و او نیز این درخواست را پذیرفت.

چند روز بعد از این اتفاق رسانه‌های خبری اعلام کردند که پارلمان زیر نظر ارتش پاکستان به کار خود ادامه داده و عمران خان، حکم دادگاه عالی این کشور مبنی بر برگزاری جلسه پارلمان برای عدم رأی اعتماد به او را پذیرفته است. در جلسه پارلمان خان با ۱۷۴ رأی مخالف برکنار شد.

اما خبر‌ها حاکی از آن بود که این رای گیری در شرایطی برگزار شده که اکثر نمایندگان حزب حاکم (حزب تحریک انصاف، حامی عمران خان) در اعتراض به آن در جلسه پارلمان حضور نداشتند.

اتهام اصلی علیه عمران خان سوء مدیریت به ویژه در پنجاب است. پنجاب دومین استان بزرگ پاکستان از نظر مساحت و پرجمعیت‌ترین استان این کشور نیز است. اما بعد از برکناری خان دلایلی دیگری نیز مطرح شد که دور از ذهن بنظر نمی‎رسید.

عمران خان چند ماه پیش با دعوت دولت روسیه به این کشور سفر کرد. این سفر تنها یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین انجام گرفت و جامعه بین المللی نیز پاکستان را تحت فشار قرار داد تا به مستقیما این حمله را محکوم کند، اما دولت عمران خان، واکنش متوازن را به عنوان سیاست خودش در قبال این اتفاق انتخاب کرد.

فشار‌ها به پاکستان به قدری زیاد بود که او در سخنانی به سفرای کشور‌های غربی در این کشور گفت: «شما در مورد ما چه فکری می‌کنید؟ آیا ما برده شما هستیم و هر چه که شما بگویید ما انجام می‌دهیم؟»

پس از این سفر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد عمران خان از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفت تا سفر خود به روسیه را لغو کند، اما این کار را نکرد. آمریکا در امور داخلی پاکستان مداخله می‌کند و عمران خان به دلیل سفر به روسیه مجازات و ناگهان درخواست عدم اعتماد علیه او مطرح شد. در همین حین بود که صحبت از نامه‌ای تهدیدآمیز از طرف آمریکا برای عمران خان به میان آمد و صحبت‌های این مقام روس را تایید کرد.

عمران خان و روابط نسبتا خوب با ترامپ و روابط سرد با بایدن

عمران خان معتقد بود که رابطه او با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبتا خوب است، اما مطمئناً روابط در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به سردی متمایل شده. خان از دولت بایدن به خاطر خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان انتقاد داشت. نخست وزیر پاکستان خودش را به عنوان فردی معرفی می‌کند که مدت هاست با حضور هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا در افغانستان مخالف است.

در سطح بالای سیاست خارجی پاکستان در دوره عمران خان کلمه «وحشتناک» کلمه‌ای بود که خان در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۱ از آن استفاده کرد. علاوه بر این نخست وزیر پیشین پاکستان پس از بروز بحران در کشورش گفت که نامه‌ای را از آمریکا دریافت کرده که واشنگتن به این دلیل که او نپذیرفته آمریکا در خاکش پایگاه نظامی داشته باشد، او را برکنار خواهد کرد. البته کاخ سفید تلاش برای برکناری عمران خان را تکذیب کرد. اما او این موضوع را در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام و آمریکا را به دخالت غیرمستقیم در سیاست داخلی پاکستان متهم کرد.

دشمنی با آمریکا هم به ضرر  و هم به نفع عمران خان

عمران خان در طول دوران حکومتش تلاش کرد با فاصله گرفتن از آمریکا، رابطه خود را با چین و روسیه را به حد متعادل‌تری برساند، اما این مسئله برای ژنرال‌های ارتش پاکستان که متحد سنتی آمریکا به شمار می‌روند، پذیرفتنی نبود. آمریکا نیز که در تلاش برای تثبیت قدرت خود در آسیای میانه است با استفاده از ارتش پاکستان به عمر دولت خان پایان داد.

اما از سویی دیگر مردم پاکستان روحیه‌ی آمریکا ستیزی دارند مخصوصا پس از برکناری خان بدین صورت و مشخص شدن توطئه‌های خارجی برای آن از سوی آمریکا این احساسات رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و این نقطه‌ی قوتی برای خان به حساب می‌آید و او با تکیه بر همین احساسات ضد آمریکایی برای بازگشت به قدرت حساب باز کرده است.

حال باید دید دولت شریف برگزاری انتخابات زودهنگام را قبول می‌کند یا به مخالفت با عمران خان و حامیان او برمی‌خیزد. درحال حاضر خان در پاکستان پایگاه اجتماعی خوبی دارد و حامیان او اعم از زن و مرد برای بازگرداند او به قدرت درحال تلاش هستند و شریف برای مخالفت با خواسته‌های خان ریسک بالایی را به جان دولت خود می‌خرد.

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق۳۶همت‌ اعتبارشرکتهای دولتی در امورفرهنگی برای اولین بار

امسال برای نخستین بار یک درصد از هزینه شرکتهای دولتی صرف امور فرهنگی خواهد شد و مجموع اعتبار لحاظ شده از این محل ۳۶ هزار میلیارد تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهمترین تغییر قانون بودجه سال 1403 نسبت به قوانین قبلی در حوزه شرکت‌های دولتی، کسر یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های مذکور (به استثنای هزینه‌های سود و جریمه‌های بانکی و بیمه) برای امور فرهنگی است که در بند ب تبصره 13 قانون بودجه سال 1403 مورد توجه قرار گرفته است. 

 در قوانین بودجه قبلی بعضاً احکامی برای برداشت درصدهایی از هزینه‌های شرکت‌های دولتی تصویب شده بود ولی این اولین بار است که مقرر شده یک درصد از کل هزینه شرکت‌های دولتی به امور فرهنگی تخصیص داده شود بدون آنکه حداقل شرکت‌های زیانده از پرداخت این مبالغ معاف شوند. علاوه‌بر این ، مصارف حاصل از یک درصد هزینه شرکت‌های دولتی، در قالب جدول 12 تحت عنوان «توزیع اعتبارات بند ب تبصره 13» در لایحه بودجه سال 1403 مد نظر قرار گرفته است که اعتبار آن بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان است. 

 یک درصد از هزینه در 77 شرکت دولتی سودده از کل رقم سود پیش‌بینی شده برای سال آینده بیشتر است (این رقم در برخی شرکت‌ها بیش از 400 برابر سود آن شرکت و در برخی دیگر از شرکت‌ها بیش از 1000 برابر هزینه‌های سرمایه‌‌ای شرکت از محل منابع داخلی است). این در حالی است که برای 180 شرکت اساساً سود صفر پیش بینی شده و پرداخت یک درصد هزینه در خصوص آنها در عمل با احتمال قابل توجهی مساوی با زیان خواهد بود.

مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص معتقد است،  این رقم برای 257 شرکت دولتی (معادل 76 درصد از شرکت‌های دولتی) بیشتر از کل سود این شرکت هاست. درج احکام این چنینی در کنار خروج همیشگی 75 درصد از سود شرکت‌های دولتی آن هم به صورت علی‌الحساب و پیش از تحقق سود، باعث تضعیف توان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها خواهد شد. 

 اخذ این مبالغ منجر به کاهش درآمد و سودآوری شرکت‌های سودده خواهد شد به نحوی که در عمل برخی شرکت‌های سودده تبدیل به زیانده شده و در برخی دیگر از شرکت‌ها نیز تمام یا بخشی از سود باقیمانده در شرکت (که مشمول خروج همیشگی 75 درصدی نشده) نیز به این نحو از شرکت خارج خواهد شد. واضح است که نتیجه این اقدام در شرکت‌های زیانده نیز تعمیق زیان و انباشت بیشتر آن خواهد بود.

در این گزارش مطرح می‌شود که اخذ درصدی از هزینه‌ شرکت‌های دولتی مستقل از مصارف آن، به دلیل آنکه بخش مهمی از هزینه‌ها در بسیاری از شرکت‌ها، مربوط به خرید مواد اولیه تولید و به طور کلی هزینه تمام شده تولید است، با منطق کارشناسی قابل توجیه نیست. علاوه بر این، برداشت درصدی از هزینه شرکت‌های زیانده و دارای زیان انباشته نیز نه تنها به جهت کارشناسی توجیه‌پذیر نیست بلکه به معنای تعمیق زیان در شرکت‌های مذکور است. بر این اساس تذکر این نکته ضروری است که یکی از دلایل مهم زیانده بودن شرکت‌های دولتی و تداوم زیان در آنها، این جنس سیاستگذاری‌ها بوده و هست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معمایی که امام درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرد چه بود؟
  • پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • اقدام عجیب خودی‌هاعلیه ژیمناستیک/وطن‌فروشی منفعت طلب‌ها
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • دانلود آهنگ مست عشق علیرضا قربانی + متن
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • تزریق۳۶همت‌ اعتبارشرکتهای دولتی در امورفرهنگی برای اولین بار
  • ببینید | توهین جنجالی و نژادپرستانه یک جوان مقابل یک زن سیاهپوست در آمریکا: تقلید میمون!