Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: از شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همه مبادی ذیربط خواستیم تا نیمه دوم خرداد ماه سیاست‌های برگزاری کنکور سراسری سال آینده را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.

عبدالرسول پورعباس در گفت و گو با ایران اکونومیست درباره نحوه برگزاری کنکور در سال آینده بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا قانون مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنده به عنوان مجری، سیاستگذار نیستم و فقط اجرای آزمون بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای برگزاری آزمون همه چیز باید شفاف، روشن و دقیق باشد و سازمان سنجش با اما و اگر کار نمی کند.

وی درباره روند اعمال قانون در کنکور سال آینده، خاطرنشان کرد: طبق روال، سازمان سنجش آموزش کشور یک سال قبل از برگزاری کنکور باید شرایط و وضعیت را اعلام کند؛ بنابراین از شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همه مبادی ذیربط خواستیم تا نیمه دوم خرداد ماه سیاست ها را برای کنکور سراسری سال آینده به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: اگر قرار بر اعمال قانون مجلس شورای اسلامی در کنکور سال آینده باشد که همه چیز روشن است و کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ برگزار می شود. اگر بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۱۴۰۲ اجرا شود که یک اصلاحیه باید از سوی رییس جمهور در قالب ابلاغیه دریافت کنیم. این اصلاحیه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد اما هنوز ابلاغ نشده است.

پورعباس با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون اصلاحیه رییس جمهور، امکان اجرایی شدن ندارد، گفت: ملاک قرار دادن هر کدام از این موارد (قانون مجلس شورای اسلامی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی) باید تا نیمه دوم خردادماه مشخص و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شود.

سهمیه‌ها بی‌تغییر ماند

معاون وزیر علوم درباره اعمال سهمیه ها در کنکور سال آینده، توضیح داد: اعمال تغییرات در سهمیه ها به کنکور سال آینده نمی رسد و سهمیه ها در این آزمون مانند کنکور امسال اجرایی می شود. سهمیه ها اگر قرار باشد اجرایی شود، به آزمون سال ۱۴۰۳ می رسد.

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر در خصوص اعمال مصوبات این شورا در کنکور سال آینده اعلام کرده بود که مصوبات این شورا لازم الاجرا است و برنامه های کنکور بر اساس این مصوبات باید برنامه ریزی شود.

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اعمال مصوبات در کنکور ۱۴۰۲

همچنین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود که تلاش علمی سال‌ های دهم، یازدهم و دوازدهم دوران دبیرستان در کنکور تاثیر قطعی پیدا می‌ کند و مصوبات مربوط به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق‌القول تاکید داشتند هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد؛ بنابراین این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.

عاملی همچنین اعلام کرده بود در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، اصلاحی روی سندِ دخالت سال یازدهم و دهم صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محاسبه این سه سال وجود داشت؛ همچنین در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲، معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه، سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و فقط در چهار ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد.

به گزارش ایران اکونومیست، مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، پنجم مردادماه سال گذشته از سوی رییس‌جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که شاید از سال ۱۴۰۲ به اجرا درآید، نمره کل آزمون اختصاصی و میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه­ آزمایشی است. از این رو، کنکور برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال، ۲ بار برگزار می شود. نتیجه این آزمون، حداکثر برای ۲ سال و فقط برای همان گروه آزمایشیِ متقاضی، معتبر است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آزمون سراسری ، سازمان سنجش آموزش کشور ، کنکور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون مجلس شورای اسلامی سازمان سنجش آموزش کشور کنکور سال آینده برگزاری کنکور سنجش و پذیرش کنکور ۱۴۰۲ سهمیه ها نیمه دوم سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کارهای بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبردهای کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آنها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آنها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

کد خبر 6092267

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده